snäckorna dör
För några månader sen, eller ja en bra bit innan jul var det nog. Började vi ( jag & mamma ) med äppelsnäckor.
Men i mammas 54 l kar med gyppyn, platyn & malar/sugploppar så började snäckorna dö en efter en. Trodde det var fel på vattnet eftersom att även fiskarna började dö. ( dog antagligen för att min bror spelade för hög musik )
Men för några veckor sen så har även snäckorna i mitt ca 80 l kar också börjat dö. Fiskarna ( kampfiskar, guppyn, playtn, malar/sugploppar ) mår bra.
Och igår när jag pysslade i yngelkaret plockade jag upp de två snäckorna som bott där i, då de legat på samma plats i flera dagar. Har lagt dem i en egen burk, om de får för sig o börja leva igen :P
Matar med bottentabletter & ger söndermalet äggskal ibland.
Men vad gör vi för fel?
Att din bror spelar hög musik är nog inte problemet…
Kan det vara kalkbrist? Har ni hårt eller mjukt vatten?
Hur ofta byter ni vatten?
#2 Man ska inte byta vatten. Delvattenbyte på ca 30% lite då och då (beroende på karets storlek) räcker gott och väl.
Ja det var det jag menande..
Man ska ju placera akvariumet på en lung plats, där man inte går allt för ofta o så.
Kallar det inte en lugn plats när det står stora högtalare & basar på andra sidan väggen som gör att vattnet i akvariumet rör sig.
Alla fiskar mår bra sen de flyttade in till mitt rum.
Äggskal får dem så borde väl inte vara kalkbrist?
Vet inte om vattnet är hårt eller mjukt, bara att det är blött ;)
Byter inte vatten ofta. vet inte hur sällan, är mamma som brukar sköta det.
Kan man mata ihjäl snäckor?
#5 1 gång per vecka brukar vara bra
Vattnet är av bra kvalite. Annars bör det väl synnas på övriga invånare? Snäckorna är väl egentligen dessutom ganska tåliga?
Som sagt, mamma som sköter vattnet. Jag fyller på någon gång då och då.
Ingen som vet vad jag gör för fel?
Snäckor är känsliga för vattenkvalitten… Vad det skulle vara annars vet jag inte…
Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08
Tycker att guppyna också borde visa något om vattnet är dåligt. Men vad ska jag göra för tester på vattnet då?
Guppies kan vara lite tåligare vad gäller vattenkvaliten, iaf mina som har klarat både en och två nitritspikar vid medicinering. (Medicinen dödade alla snälla bakterier…)
Jag hade samma problem i ett av mina akvarium och letade då reda på vad detta kunde bero på.
1) Har du sånt där svart glänsande grus i karet? Det kan vara giftigt. Sådna sand har felaktigt sålts som akvariesand fast det inte är det. Brukar ta kål på både fiskar och snäckor.
2) Om sanden är väldigt kompakt kan det bildas en slags gas i den som snäckorna inte tål, men som fiskar brukar kunna tåla.
Kanske är något av detta (eller båda) ditt problem…?
I det stora har jag blandat med lite fin svart grus. Glänsande vet jag inte om den är. Har räkor där i som tuffar runt i gruset.
Är köp på en väldigt bra djurbutik.
Har inte tagit kål på några fiskar.
i 54L är det ganska stora stenar/grus, så tror inte det är för kompakt. Har även khuliålar där i.
hm, knepigt de här..

Trist när de dör. Min kuhliiål dog häromveckan, ca 12-15 år gammal. En dag simmade den upponer i karet så jag fick ta bort den.
Jag har inte vågat börja med äppelsnäckor ännu, fast jag har tittat på dem ofta, de är fina. Jag har redan ett par snigelätande helena-snäckor(?heter de så?)
Men jag har hört att äppelsnäckor är känsliga för vattenkvalite och för plötsliga vattenbyten. Dessutom att när de dör så blir de så giftiga i sig att fiskarna dör.
Och jag är lite osäker på om helenasnäckorna äter äppelsnäckor- vågar man ha dem ihop?
Själv har jag hört/läst att snäckorna är tåliga.
Några plötsliga vattenbyten har de inte varit med om.
Men någon som vet vilka tester jag ska göra på vattnet då för o veta om det är de?
Ta ett vattenprov och lämna till din djurbutik, dom kan testa det och se om det är några värden som är fel.. I ett mindre kar som du har så bör man byta vatten minst en gång/vecka om det ska bli bra balans. Äppelsnäckorna är känsliga för dålig vattenkvalitet 
Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Som jag sagt ett antal gånger tidigare så vet jag inte hur ofta mamma byter vatten. Jag fyller på lite då och då.
Men kom och tänka på snäckorna jag har som bor hoss pappa, de har inget reningsverk, och byter vaten varanan månad kanske, fyller på lite då och då. De snäckorna mår bra..
Även mina crystal red räkorna mår bra. De ska ju tydligen vara känsliga..
Finns det nå tester man kan köpa hem?
#17 Ja, köp dropptester inte stickor.