Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 2564 ggr
Noa-Nisse
0

färgminskning

hejsan!

är det normalt att scalarer "byter" färg? På kvällen brukar mina randiga scalarer vara nästintill vita. på morgonen har de en cremefärg och riktigt svarta fina ränder. hur kommer det sig? och vad kan det bero på?

MVH Johanna

Medarbetare på Hundar.ifokus

Nooon2
0

Vad mysko…  men om blekheten hade med sjukdom att göra så skulle de vara bleka hela tiden tycker jag.
Stressade fiskar bleknar… är det livat kring akvariet på dagen? Har de gömställen (växter, rötter och annat) som de kan söka skydd bakom? De kanske känner sig oskyddade och utsatta på dagen och lugnare i skydd av mörkret.  Är de bleka hela dagen eller bleknar de på morgonen för att de blir skrämda av att belysningen tänds plötsligt och återfår sin färg efter en stund?

Något annat som jag tänker på men inte vet om det har den här effekten på fiskarnas färger är att vattenvärdena kan ändras mellan dag och natt. Om jag inte minns fel så kan pH sjunka under natten för att sedan stiga igen under dagen.

JohanJ
0

Jag har sormanteltetror som fungerar på ungefär samma sätt. På morgonen så är deras fenor och ränder svarta. Men ganska snart så bleknar de och de blir ganska jämngrå. På kvällen efter att lyset slocknat kommer färgerna tillbaka. Jag gissar att lyset är för starkt och funderar på att skaffa flytväxter för att dämpa.

Noa-Nisse
0

tack för svaren!

#1 hm, om det är liat kring akvariet om dagen? nej det vill jag inte påstå. de står i en ganska mörk hörna av rummet. jag är i princip bara i rummet när jag sover, städar det eller läser en bok kanske.

färgerna förändras ganska succesivt. jag tänder akvariet vid 8 på morgonen och ca vid 13-tiden så är nästan alla färger borta. enligt mig själv så tycker jag tt jag har mycket växter och gömställen. men jag kan fota och lägga upp bild här. det är också ovanligt lugnt i akvariumet. alltså knappt någon agrissivitet bland dem.

#2 ja det är allt bra skumt.
kanske jag också borde skaffa flytväxter.

Nooon2
0

#3 Det där med ljuset kan ju vara orsaken men jag är lite nyfiken på det där med vattenvärdena ändå. Det skulle vara intressant om du kunde kolla pH på kvällen och tidigt på morgonen. Om du kan kolla ammonium och ammoniak vore det också intressant. …och blir det någon skillnad i fiskarnas färger efter vattenbyte? Bättre eller sämre? Om man har ammonium i vattnet så omvandlas det ju till väldigt giftig ammoniak när pH stiger. Jag funderar på om dygnsväxlingarna i pH-värdet är boven.

Noa-Nisse
0

#4. jo nu när du säger det så är färgerna starkare efter vattenbyte. jag brukar byta ca 1/4 eller en 1/5 i veckan. och efter det så är dem inte så "bleka". men jag ska kolla upp PH värdet på morgonen och på kvällen. kan vara intressant! tack