Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 4316 ggr
akvariet
0

Ny fisk?

hej, nu har jag tyvärr bara en Guppy kvar (hanen Leo) efter att Bella dött för en dag sen så jag har börjat tröttna på guppys… trodde de var bra som nybörjarfisk men hade visst fel…

aja, nu till saken: kan ni ge ett exempel (eller fler) på en gärna parbildande fisk som kan rymmas i ett 52 liters akvarium och trivas med 6 kardinaltetror och en kinesisk algätare?

Edit: släng gärna med en bild på erat/era förslag;)

OBS: INGA LEVANDEFÖDARE!

histronica
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Varför inte Kakadua ciklid?
Dock bara en hane men sen 2-3 honor?

Har precis köpt några fjärilsciklider och kakduaciklider.

Eller också såklart frjäilsciklider? Men de är parbildande så det förutsätter att säljaren ser skillnad på hona och hane….

Inte lika klurigt med kakaduaciklider - lite mer uppenbar skillnad på könen Glad

Nooon2
0

Kakaducilkid är jättefina. Ett annat förslag som kanske kunde passa är Dvärggurami. Kakaduciklid är bottenorienterade. Dvärggurami är inte så intresserade av botten.

histronica
0

Visst har du rätt i det - tänkte faktiskt inte på det Glad

Jag såg häromdagen några Dvärggurami som var röda och såå söta!

Såg ut som Honungsgurami men var riktigt röda och dessa blir ju "bara" 7 cm också… skulle ju vara jättefint med sådana.

Skulle gärna haft sådana i mitt ena kar - OM det inte varit för att jag har filamentosabarber (stavning?) däri och de är ena riktiga galningar i fart och fläng…. så det skulle bli synd om dvärgisarna

- men de är jättefina!

akvariet
0

hmm, ja Dvärggurami kanske skulle vara något… är de parbildande då?:)

fler förslag motages;)

akvariet
0

läste på zoopet att dvärgguramin behöver 60 liter men jag har ju bara 52 liter att tillgå… gör det något?Obestämd

Nooon2
0

#5 60 liter… mja kanske det kan vara så då. Jag tittar i min bok och den säger min 60 cm akvarium för Dvärggurami som blir 6cm. Honungsgurami blir bara 4,5 cm och ska klara sig i ett 50 cm akvarium. Båda arterna tror jag finns i olika odlingsformer med olika färger. Kanske den kan passa bättre då? Glad

MiniAndMe
0

Guramis gör ju skumbon… Och då ska man typ ta bort honan sen och ja, jag fattar ingenting…

Men någon ciklid kanske? Typ som kakaduciklid, dom är ju helt underbara!

akvariet
0

#6 ja, minimum på längden ja, men är det inte litrarna som spelar roll? annars är ju mitt akvarium 62 cm långt och så men… har läst någonstans att honungsguramisar ska vara väldigt mottagliga för sjukdomar men det kanske inte stämmer? tror det står på zoopet…

#7 ja, jag har funderat på dvärgciklider och de jag har fastnat för är turpedciklid och kakaduciklid, kakaduan blev jag "kär" i så fort jag såg den på bild i en bok och turpeden blev jag intresserad av på zoopet… men båda vill ju har typ 60-70 liter och det är ju mycket mer än mitt fjuttiga på 52 liter:( kan det funka ändå tro?

Nooon2
0

#8 Jag vet faktiskt inte. Jag har aldrig hört det där med litrarna och inte heller det där med att honungsguramis ska vara mottagliga för sjukdomar… men visst kan det stämma. Jag hade ett par för längesedan och hade inga problem med dem.
Surfarde runt en sväng och det är förstås olika bud om storlek och beteende. Jag gillade dem i alla fall när jag hade dem och de var ganska småväxta.

akvariet
0

okej, får se hur det blir med det…

fler förslag?:)

MiniAndMe
0

guldgurami kanske? Min kompis har det i sitt 54 liters (eller om det är 52?) med svärdbärare, mollys och lite andra :P

histronica
0

Nja - kanske när de är riktigt små då - för guldgurami kräver minst 100 liter egentligen och blir uppemot 15 cm. Då är 52 liter alldeles för litet…

Det finns ju många mindre barber som skulle kunna gå, om karet är 60 långt :-)

eller: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=617&SOK=1

Annars tror jag nog kakaduaciklid, en hane och 3 honor skulle få plats i karet

6 liter gör varken till eller ifrån om man ser till vad folk klämmer ner i sina kar. Dessutom hade du ju en längre modell så simlängden blir ju 60 cm - vilket duger åt dessa om man bara har en hane.  Tex.

akvariet
0

mm, men braber är la stimfiskar eller? vill ju helst ha sådana fiskar som lever i par och så…

möjligtvis killin fast det lutar nog mer åt kakaducikliden.

ang. kakaduciklider: kan man ha bara en hona och en hane eller måste de vara flera? behöver de något speciellt, asså något lite anorlunda? vanliga i affärer? fungerar de med kardinaltetror och en kinesisk algätare? tor du de trivs i dessa vattenvärden?: temp. 24-25, pH 6,8-7,2.

ja, det blev en del frågor då:P hoppas du orkar svara på dem…

Dragula
0

Lamprologus ocellatus/Tanganyika ciklid kanske? Himla söta fiskar.

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=115

histronica
0

De är fina, kakaduacikliderna. Nu går nog åsikterna isär men då de är haremsruvare så anser jag att det bästa är en hane och 2-3 honor, kanske mest för att hanen inte ska stressa ihjäl honan, beror ju lite "hur han är",  MEN det kan säkert gå bra med bara en hona och en hane också - prova med det til latt börja med så kan du slänga i några honor till om de blir alltför apatiska eller bråkar.

Ja, de har ju humör om de vill så jag tror att de går med kardinaler. Låter de dem vara så klåter nog de kardinalerna vara (har dock inga egna kardinaler) men det ringer ingen varningslampa tycker jag på dessa utan det ska gå bra som jag ser det. 24-25 låter kalasbra Glad

Lite grottor/gömmor/stenar/växter, vill de gärna ha då de ofta är i mitten/nertill av karet.

Tycker nog att de är relativt "vanliga" i affärerna. Men det är ju lite olika beroende på affären såklart. Har dock sett dem på många affärer och tom Hornbach, ananrs är det ingen hiskeligt dyr fisk och har du en butik hemma så bör dom kunna ta hem den åt dig tycker jag.  Ditt PH låter ju som inom deras gränser så det ser ut som att det bara är att tuta och köra Skrattande

sissie
0

Egyptisk munruvare. Finns i tre varianter. Vanlig (multicolor), Philander och Nicolsi. Multicolor är lättast att få ungar av men Niclosi är snyggast.

Lista över egyptiska munruvare.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

fiskargrabben
0

eller varför inte en Kampfisk hanne?

akvariet
0

#14 mm, så söta, men har nog tyvärr för lågt pH för dem, de vill hälst ha minst 7,8 och jag har inte i närheten av det…:(

#15 mm, låster bra men det blir inte FÖR många fiskar i akvariet då va, jag menar de blir ju retså stora… och med alla kardinaler (9) och så…?

#16 nja, kanske inte riktigt min smak…

#17 jo, jag har funderat på labyrintfiskar med som du ser i de alra fösta inläggen… kanske kan vara något:) men om inte jag minns rätt så skall väll de ha ganska lungt vatten och min pump pumpar ca 380L/H så het är nog för starkt eller?:(

Ni får säga till om ni tycker att jag är "för" skeptisk till si mycket! :S

sissie
0

Du får väl vara hur skeptisk du vill till vissa arter. Det är ju ditt akvarium och det ju du som ska trivas med dem.

Glad

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

histronica
0

Självklart är det din rätt att ifrågasätta - fler borde göra det.

Bra att du tänker på om fiskarna kommer att trivas också Glad

Men om du har 6 kardinaler och en kinesisk algätare så är det inga problem att stoppa i tex 3 kakaduaciklider  (1+2).

Den som växer mest är ju algätaren - kardinalerna är inte många cm och kakaduacikliderna kan uppnå en längd på 7 cm och detta bör ju klaras på 52 liter med simyta på 60 cm.

Blir definitivt inte överbefolkat.

Kan folk ha guldfiskar, vuxna svärdbärare, molly mm i 52-54 liters kar - och det kanske hade varit mer oroväckande med såpass stora fiskar - i jämförelse med kardinaler och dvärgciklider. Så jag tycker att det ska gå bra iallafall Glad

akvariet
0

#19 okej bra, jag menar så att ni inte tar illa upp eller så:)

#20 jamen vad bra då… då blir det "kika-efter-kakaduaciklid-leken" som gäller nästa gång jag går in i en djuraffär:)

gissar på att föräldrarna även kommer att gilla den om det blir en sådan…

fast (haha, nu kommer det igen) jag är inte säker på om det bil sådanna, nu har jag blivit på hugget när det gäller kamphanar också…Skäms ohh, det är ju så svårt att välja fiskar, det finns ju så mycket vackert och sött!

OM ni orkar svara: vilka för- och nackdelar har kakaduaciklider samt vilka för- och nackdelar har kamphanar? ni måste inte svara! 

fiskargrabben
0

#18 du kan ju köpa en kortfenad kamphanne? ;)

Dragula
0

#18 Jag tror inte det skall vara något problem? Kranvattnet bör inte vara så långt ifrån 8, inte ens om det är mycket kalk i det.

fiskargrabben
0

#13 jag hade bara 1 hona och 1 hanne och det slutade med att  hannen dog :P

akvariet
0

#22 vad gör det för skillnad? simmar de bättre då eller vad:)?

#23 okej… får kanske bli till ett framtida akvarium då kardinaler vil ha svarg surt till neutralt vatten… får drömma om ett nytt akvarium då hehe…

#24 hö, konstigt, han kanske var sjuk?:(

histronica
0

#Dragula
10-03-23
20:31

#18 Jag tror inte det skall vara något problem? Kranvattnet bör inte vara så långt ifrån 8, inte ens om det är mycket kalk i det.

Fråga: Jag blir nyfiken - vad menar du? Att alla har PH närmare 8?

Vi ligger på ungefär 6,5 här och upp till 8 är det mer än en försumbar skillnad. Så klart man helst ska tänka på vilket PH man har inför fiskköpen - det kan ju skilja väldigt mycket från län till län - vilket också påverkar vissa fiskar. Glad

Dragula
0

Ja, jag trodde inte det skiljde sig nämnvärt län till län förutom att vissa kan tänkas ha mer kalk i vattnet än andra. Annars finns det ju faktiskt ph-höjning att köpa i närmaste akvariumbutik, om det är det du ser som problemet. :)

histronica
0

Ok - klart man kan köpa massa medikament om man så vill.

men vad jag ville ha sagt är att man inte kan utgå från att alla län ligger mellan 7-8 i PH och för fiskar gör det ju väldig skillnad på 6 och 8 i PH…. så man gör nog bäst i att i första hand försöka köpa fiskar som passar det PH man har naturligt - OM man inte är beredd att hålla på och mixtra med medel för att få upp det ena och det andra värdet…. man får nog veta lite vad man sysslar med då också och vara påläst på rätt hantering av medlet.

Om du skulle ligga på tex 6 så är inte det väldans lämpligt för snäckor tex - de klarar det - men skalet tar stryk och är då vattnet riktigt mjukt också så kan skalet luckras upp och snäckor mår inte bra av det. kan jag säga.

Bäst är att helt enkelt kolla upp vad man har i den egna kranen först, mjuk/hårt - låg/högt PH Glad innan man köper invånare till sina kar.