Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 4265 ggr
Yeay
0

Transportera fiskar

Jag ska snart flytta från Uddevalla till Ljusdal och jag har en Kampfisk hane som jag gärna vill ha med mig upp dit. Så jag undrar lite över hur man på bästa sätt kan transportera honom? Kommer att åka bil och han har möjlighet att transporteras i bilen, men ska han åka i en påse eller en plastlåda eller vad funkar bäst? Sen undrar jag om det är något speciellt jag ska tänka på när jag flyttar honom?

Tack på förhand! :)

Nooon2
0

Hur lång tid kommer transporten att ta?
Jag fick en gång syrgas i fiskpåsen när jag skulle åka långt. Kanske en zoobutik kan hjälpa dig med det. Jag vet inte vad som gäller när man gör så så jag vågar inte säga att du ska experimentera med det själv. Annars finns det ju någon slags tabletter i zoohandeln - oxyletter. Jag har alltid sett med misstro på dem men de kanske kan vara bra tillfälligt vid transporter.

…och så tycker jag att du ska ha honom i en påse i en frigolitlåda eller bra kylväska. Ha inte för lite vatten - det kallnar fortare. Det finns ju också sånadär grejor som avger värme och är avsedda att ha i fickan i fritidsbutiker. Akta bara så att det inte blir för varmt. Det kanske är overkill om resan inte tar jättelång tid.

histronica
0

Kampfiskar andas väl luft eller nåt sånt?

Då kanske en behållare med lock som det är "hål" i så luft kommer i räcker? Nån behållare på några liter typ. Du kan ju ta liggunderlag och klippa till och ha runt behållaren om du inte har något annat som kan hålla värmen - annars antar jag att de är ganska varmt i bilen? Då ska du kanske mest rikta in dig på något som han inte "skvalpar" runt för mycket i.

Nooon2
0

Ska du flytta hela hans akvarium också kanske? I så fall tycker jag,förutsatt att det inte fryser eller tar för lång tid, att du också ska ta med en dunk av hans gamla vatten samt gruset och filtret i en hink med vatten i och lock på… så får han med sig sina fina goda bakterier och slipper bo i nystartat.

Yeay
0

#1 Resan tar ca 8 timmar tror jag. Har aldrig åkt den sträckan med bil förut så jag vet inte säkert men ungefär 8 timmar tror jag. Kan ju höra i någon zoobutik om dom kansk kan hjälpa mig med syrgas i påsen om dom har det.

#2 Hmm, jag tror väl de andas luft delvis iaf. Jag antar att det iaf kommer vara ganska varmt i bilen. Kallt kommer det iaf inte att vara, men antar att det kanske ändå kan vara bra att ha någonting som håller värmen och kanske en termometer så man kan ha koll på värmen i vattnet.

Tack så mycket för tipsen båda :)

TccT
0

Har för mig att bland annat labyrintfiskar inte ska ha syrgas i påsen. Matar inte på några dagar innan flytten så går en fisk länge i påsen. Ha påsen mörkt i till exempel tidning runtom och kolla inte hur den mår den blir bara stressad av det. Är det kallt kan du ha som sagt en kylväska. Kör själv med en liten frigolitlåda och små petflaskor med lagom temperatur i om det är risk med riktig kyla vill säga. Flaskorna med vatten är i lådan med fisken/fiskarna i sina påsar kanske ska säga förresten. En fisk är 8timmar inga problem.

Yeay
0

#5 Okej, men det låter ju bra. Jag som vart så orolig att han inte skulle klara en så lång flytt, men det låter ju bra då :)

HeidiH
0

Fiskar transporteras ju från japan och så, det ska säkert gå bra!