Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettsjukdomar
Läst 4219 ggr
Kiyona
0

Flämtar vid ytan

Hittar ingen tråd, eller info om detta.

Hooppas n¨ågon åller i lite svar.

Mijna fiskar är alla samlade vid ytan för att få luft antar jag. Har vtestat nitrit och det tga vinget utslag. Finns det andra anledningar till varför dem är uppe vid ytan?

yt cirkulationen är god.

Kan de vra någon sjukdom eller svaghetst5ecken? de har nyss medicinerats mot hudparasitrer…

Tacksam för svar..

Snöfall - Caught between what happened and what could never be

Gilla Snöfalls Djuringar på facebook!.

**Snöfalls Lejonhuvade Dvärgvädurar har upphört förtillfället men återkommer efter att alla studier är klara och körkort är fixat! **

**Mvh//Andrea **

Nooon2
0

Tänker att det är förgiftning. Nitrit gav inget utslag men där kanske finns ammoniak. Medicinen har kanske tagit kål på dina fina bakterier.

Vattenbyten i så fall. Ganska mycket av vattnet måste bort men ta det långsamt i alla fall så att du inte chockar dem.

Jag kan inte säga tvärsäkert att det är ammoniakförgiftning men jag tror det.

Kiyona
2

#1 Tack. Amniniak test har vjag tyvärr kinte. Men gör ett vayttenbyte.

har haft i blustart i filtret och sera topxivec lite hjälp på traven för bakterierna är ju helt utdöda kan jag ju säga -_-

Tar växterna hårt på ammoniak förgiftning också? mina växter är helt förstörda efter medicineringen -_-

**Snöfalls Lejonhuvade Dvärgvädurar har upphört förtillfället men återkommer efter att alla studier är klara och körkort är fixat! **

**Mvh//Andrea **

Nooon2
0

ammonium omvandlas till ammoniak i basiskt vatten och tillbaka igen om det blir surt. Det gör det ju lite lurigt. Ammonium är inte farligt men ammoniak är det. Man byter vatten för att bli av med avfall… och stiger pH då så kan man få ammoniak i vattnet. Håll koll på firrarna så att det går åt rätt håll.

Jag vet inte alls hur växterna reagerar på ammoniak. HIttar inget om det så det är kanske inte skadligt för dem. Det jag vet i den vägen är att tillväxten avstannar om man har mycket nitrat i vattnet samt att vattenväxter behöver ammonium.
Vissa mediciner kan gå hårt åt växterna. Jag tömde en gång rätt raskt ett lummigt och vackert akvarium på växter med hjälp av medicin.

fiskargrabben
0

kan vara att det är för lite luft i akvariumet! mina gör så då!

Kiyona
0

"3 jagf läste en löiten snabbis nu. ajg har jui ett ph på 7.5 och då blir dt lättare för högt amopnium/amoniak. men ah, gjorde ett vattenbyte nu ocyh hälde i nitrigon 1&2 samt toxivec får se omn doem blir lite gladare nu …Hoppas på dwet iallafall…

Setr faktiskt redan lite gladare ut. hoppas dte håller i sig anars blir dt vä ett litet vattenbyte till. Och noggran koll tilsl filtrerbaktiierna börjat ta till igen.

"4 Det ä'r sant. Men har god ytvattencirkulation. men hoppas på att ett/några exrta vttenbyten skall lösa problemet..

**Mvh//Andrea **

akvariet
0

hur många fiskar har du?

ibland när man har för många fiskar i ett och samma akvarium kommer de att få lite syre och då "flämtar" de vid ytan efter luft (konstigt ellerhur?)

de bästa sättet att åtgärda det är att sälja ifrån sig en eller flera fiskar eller att tillsätta kanske en syrepump eller syresten… eller också stärka ytcirkulationen…

hoppas det löser sig. Lycka till!

Kiyona
0

nu är de uppe vid ytan igen -_-

#6 Jo alltså det är ju ett gäng svärbärare som ska bort, eller skulel det föär ett tag sedan men pga deras glosögon är de kvar, sen att det precis blivit behandlat mot hudparasiter i karet också..

Men jag tror inte dte är överbefolkat faktiakst. Men skulle väl lätta om svärdbärarna kunde lämmnas över.

Känns inte som jag kan hissa den gröna flaggan än och kan inte flytta dem till något annat kar heller…

Men ska göra ett vattenbyta till nu se om de blir gladare igen…

har dovk ett ledigt 25liters yngelkar, men det är väl alldeles för litet så då mår dem bättre av att vra där dm är tor jag.

men en extra syrepyupm, med sten kan jag ju alltid ordna till (låter somn fan dockl xD)

**Mvh//Andrea **