Fiskköp, råd tack
Imorgon är det tänkt att det ska inhandlas fisk till mitt 240 kar.
Det har varit igång 3 veckor nu och har körts med ett gammalt filter + det nya och gammalt filtergojs som kramades i nya filtret. Ingen nitrit eller liknande har uppkommit trots för mycket mat
I akvariet har det gått 15 små tetror, 2 mosaikguramis, 4 praktbotior och 3 malar. Tetrorna är nu flyttade till annat akvarium för att lämna plats för kommande fiskar.
Har tänkt inhandla 15-20 kardinaltetror, 6-9 Guppy eller Platy, och 1-2 mosaikguramis imorgon.
Men frågan är, blir det för mycket fisk på en gång för akvariet eller ska det fungera?
MVH Erika :)

Man brukar säga att det "kan" komma en nitritspik inom en period på upp till 40 dagar. Jag vill absolut inte vara negativ men om det varit igång i 3 veckor med de fiskar som du skriver och att du matat mycket - så finns risken att karet går på gränsen just nu.
Förstår att du är otålig men jag hade väntat i 2-3 veckor till. Även om du kramat ur "gammalt" (från annat pågående kar?) så är det ingen garanti att det kan dra runt ett så stort kar med såpass många fiskar i.
Kan du inte det så kanske du kan hålla nere matningen iallafall? Mata 1 gång varannan dag eller nåt sånt? Bäst hade nog varit att vänta men du avgör själv såklart 

Upp till 8 veckor kan det ta innan bakterierna stabiliserat sig tillräckligt. Så det kan vara lite riskabelt att köpa fler fiskar. Men det kan oxå gå bra. Att man använt gammalt filetmaterial är bra, men ingen dunderlösning så det blir blir riskfritt, men det har du förstås förstått.
Som ovan skrivit, du kan ju säkert köpa fler, men dra då ner kraftigt på matningen.

Hur har du gjort? Gissar fiskarna är inköpta nu, eller inte inköpa?*ler*

Köpte 15 kardinaler och 6 guppys. Dock är kardinalerna extremt små och 2 har redan dött :(
Så nu får de växa till sig rejält innan det blir nya fiskar.
MVH Erika :)

Gjorde oxå så, köpte små kerri-tetror. Av de 11 jag fick lever ca 2 månader senare 3 st. Storleken gör verkligen skillnad!