Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettalger
Läst 1072 ggr
[LucyInTheSky]
0

Hur starka lysrör?

Hej!

Ska nu när lönen ramlat in köpa nya lysrör i mitt alger-invaderade kar.. Karet är 270-300liter och just nu sitter det två stycken stora 30watts rör och sen två små 18 watts rör..

Jag vill så ha bort alg problemet och har fått som förslag att det kan vara lysrören som är gamla och det kan dom vara då jag köpte karet begagnat och snart haft det igång i 1 år..

Men vad är den optimala ljus styrkan? Vad är för mycket? Vill ha det som är bäst för växterna för dom dör hela tiden just nu och algerna frodas som sagt..

[LucyInTheSky]
0

Är det bra styrkor på dom som satt i? Ska jag köpa likadana?

Annars får jag fråga dom på affären.. Men jag litar inte riktigt på dom på djurkompaniet..

HeidiH
0

På en engelsk (am?) sida står 1-2 watt per gallon. Enligt en "översättningsida" så är 1 gallon = 3.7854118 liter. Så där har du ngt att gå på. Säg 1-2 watt per 4 liter vatten? " watt är nog inte helt nöfdvändigt, kanske går det att räkna på 1,5 watt per 4 liter vatten. Blir nog inte alls särskilt exakt, men ngt att gå på. Är helt övertygad om att ngn är bättre på det här än jag och kan ge ett mkt lättare svar.

Har du inte märkt att det skulle vara ngt konstigt så skulle jag ändå köra på samma styrka på lysrören.

[LucyInTheSky]
0

Bara att växterna börjat dö på sistone.. Har inte varit så innan så då kanske man kan köra på likadan styrka som innan.

Nooon2
0

Det är en knepig fråga. Variabler är akvariets djup, lysrörens färg, belysningstid, växter, tillgång på näring och CO2 och ev dagsljus. Såå… svaret blir - det beror på. Dåligt va? Tungan uteFlört Jo.

Jag skulle rekommendera att du inte använder alla lysrör. Börja med två som är  placerade så att det lyser över hela akvariet. Kan du tända en eller två i taget? I så fall kan du ju småningom när algerna givit med sig göra så att du har starkare belysning en stund på dagen och mindre i början och slutet. Har ett 150-liters som klarat sig fint på ett 30 W Aquarelle…. så jag tänker att två i ditt akvarium kan vara nog till en början….och ha inte lyset tänt för länge så länge du har algproblem utan snarare lite kortare tid.

Jag har rotat en hel del i det här med kelvin och färgspektra och det finns massor att välja på. Jag har fastnat för Aquarelle-rören och använder bara dem där det inte krävs UV-rör. Färgblandingen i dem är väldigt lik naturligt dagsljus och innehåller en bra bit blått och rött - precis det ljus växterna vill ha. Vill du ha något mysfärgat ljus så kan ju ett av de små rören få vara det och så har du det tänt bara på kvällen.

Nooon2
0

Styrkan är ju kopplad till längden på rören så wattantalet blir ju samma. Hur starkt ljuset upplevs av växter och djur och oss själva har mer med färgen att göra. Växter "ser" blått och rött bäst.

Nooon2
0

Grävde fram en gammal bok om akvarieväxter. Där pratas det om ungefär en halv watt per liter beräknat på "normala dagsljusrör" men nämner också särskilt effektiva rör som ger mer ljus i förhållande till wattantalet. Då skulle det krävas mindre wattantal för samma ljusmängd.

… men boken är från -87 så jag vet inte hur det är med relevansen. Kanske alla lyrör är effektivare numera? Det vore ju inte helt otroligt… och så får vi kanske dessutom ut mer av rör som har bättre färgblandning. Utan extra CO2 och annan gödning tror jag att det blir för mycket ljus om man räknar på det här sättet. Jag tror mer på HeidiH:s tips ovan (#2).