Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettmalar
Läst 34546 ggr
Cavia
30

Algätare för litet akvarium?

Vilken sorts algätare skulle ni rekommendera att ha i ett 54L?

--------------------------------------------------------------------------

Allting har en mening här i livet......

MajaaR
3

Ancistrus, pansarmal :)?

Cavia
0

Men blir inte en Ancitrus för stor, eller anpassar dom sej efter storleken på karet? Har två panskarmalar nu, men inte äter dom väl alger??

MajaaR
0

Hmm jag vet inte men jag har två ancistus i mitt 54-liters, i djuraffären sa dom att man kunde ha det.. Men jag har hört att pansarmalar ska vara minst 4-5 st ?

Cavia
0

men hur stavar ser jag nu *S*

limaka
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Gladdu kan köpa en dvärgotocinclus

tottan456
0

Hej jag TYCKE ATT DU SKA HA )CORYDORAS PALETUS)  DET ÄR EN FLÄCKIG PANSARMAL DEN BLIR MAXIMAL STORLEK ÄR 8 CM   TEMPEN BÖR LIGA RUNT 25 GRADER DOM KOSTAR RUNT 150-200 KR ST

sophia007
0

Jag har fläckig pansarmal och de sveper runt och käkar på bottnen men inte på rutorna. Vet iofs inte om det är några alger på rutorna att tala om…

tottan456
2

Hej vilken fisk ska du skafa #4 jag tycker verkligen att du ska skafa          corydoras paletus.

ille
0

Jag har 1 Ancistrusmal och 3 pansarmalar i mitt 54l De håller rent bra, men jag har också 2 praktborior för snäckorna och 3 fullvuxna Platy +1+28platyyngel, vet inte om Platy gör någon skillnad men jag tror att Ansictrusen är bra, den håller min rot ren iaf

tottan456
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ancistrus dolichpterua är en av den vanligaste malen  den måste minst ha ett akvarium på 80 liter.  en corydoras  paletus kan man ha i ett 54 litre det är en pansar mal         Ancistrus DOLICHPTERUA DEN BLIR 13 CM LÅNG

CORYDORAS PALETUS BLIR 8 CM LÅNG

KerstinL
0

#10 om du ska påpeka latina namn och fiskars storlek och bara skriver av från en bok eller från nätet så får du hellre länka för varken namn eller storlekar stämmer…

Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Cool

tottan456
0

Hej jag läser på olika slaks malar så jag kan namne utan till. det fins över 30 olika sorters Ancistrus  malar.

KerstinL
0

Det finns många fler än 30, pröva 300 så kanske vi börjar närma oss..

Ancistrus dolicopterus finns knappt att få tag på längre, den är svart med blå prickar, den Ancistrusen man köper i affären är oftast Ancistrus sp. alltså en Ancistrus variant.

Corydoras paleatus är en fläckig pansarmal, finns oxå corydoras aeneus (metallpansarmal), Corydoras juulii.. mfl, mfl.

Informationen i akvarievärlden ändras hela tiden, finns nog ingen som är helt "up to date". Latina namn, arter mm byts precis lagom tills man lärt sig dom Flört

Cool

Elinormaggan
0

man kan ha Ancistrus ett tag innan den blir förstor om man tar en guldancistrus växer de inte så snabbt …eller de flesta växer inte så snabbt iallafall

//Elinor http://skimmelochskack.blogg.se/

tottan456
1

JAG KÄNER MIG LITE NER TRYCKT AV #13.

KerstinL
0

Det ska du inte göra!! Det jag menar är att istället för att påpeka allt så kan man ge råd, det är så lätt att länka till bra information. Eftersom allt ändras hela tiden så är gårdagens nyheter gammalt.. Man kan inte stirra sig blind på fakta om storlekar eller latina namn för det byts ut..

Hoppas du förstår hur jag menar.. ; )

Cool

MajaaR
0

#15 Varför då?

tottan456
0

inget

sophia007
0

Snäckor är också bra algätare! Mina växter såg för bedrövliga ut men det fixade snäckorna snabbt som ögar!

Zoniex
1

Hejsan. Jag har en algätare men den äter inte alger(?)

Gör jag nåt fel eller? :S

akvariet
0

vad har du för "algätare"?

Zoniex
0

Ancistrus tror jag den heter. Den är svart/brunt med ljus prickar/fläckar.

Nooon2
0

Ancistrus brukar väl vara rätt duktig på att äta alger. Det kanske är fel på algerna - vad har du för alger?

akvariet
0

hur stor är den? när de är i en viss ålder (storlek) slutar de helt äta alger och går över till att äta BARA flingfoder mm. dvs matrester!

Zoniex
0

#23: Det är vanliga gröna alger som brukar sitta på snäckor/rutan osv.

#24: Hmm vad kan den vara? Ca 3cm kanske. Hur gammal den är vet jag inte. Dom på zoo sa inte hur gammal den var när jag köpte den men jag har haft den i ca 4 månader.

Nooon2
0

#25 3cm är inte mycket. Det är en liten Ancistrus. Det låter ju som om det är vanliga ljusgröna alger…lr? Den blågröna sorten tror jag inte att ancitrus tar. Är den pigg då? Drar den runt i akvariet emellanåt? Ancistrus rör sig ju inte hela tiden och kan vara skygga men ser du att den är aktiv?
En annan anledning kan ju vara att den inte orkar hålla efter allt - den är ju ganska liten.

HeidiH
0

Jag skulle rekommendera Otocinclus. Mkt trevlig liten mal som blir max 5 cm. Jag har 5 st. Det sägs att det ska vara känlsiga då de byter vatten, och gärna dör. men hos mig har bara en dött. Köpt i 2 olika omgångar. De simmar omkring i hela akvariet och jobbar nästan oavbrutet. De vill gärna ha ett litet stim, så 5-7 st.

Zoniex
0

#26: Jag har ju en rätt liten akvarie. 45L och ja det är såna ljusgröna alger som sitter mest på snäckor. Jag ha en rot också men den är han på hela tiden. Förut var den alldeles vit den roten men nu är den brun som den ska.

Ja den är hur pigg som helst. Den dra runt hela tiden. Aktiv dygnet runt. :D

#27: Okej, kanske ska testa med såna istället. :)