Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 4699 ggr
Blomman-93
0

Vilka fiskar kan passa?

Hej!

Jag undrar vilka fiskar som skulle kunna passa i mitt sällskaps akvarium, jag har ett akvarium på  220-240 L (kommer inte ihåg vilket  L mått det va men något av dem är det)

I det har jag nu: 1 scalar, 5 platys, 5 neontetror, 2 ancitrus malar :)

Har 24 grader i akvariet.

yemoller
0

Jag kan rekommendera 2 pallettciklider.. Riktigt roliga fiskar.

histronica
0

Kanske lite påfyllnad bara? Några scalarer till för den som redan finns? Kanske dvärgciklider skulle passa också -apistogramma - finns det  flera skitsnygga av Skrattande

Blomman-93
0

#1 Ok hur är de som fiskar? Har du några bilder? :)

Blomman-93
0

#2 Ok jo jag ska ha en till scalar :) Tycker de är så charmiga. Har du några bilder på dem? :) Kul att se

yemoller
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#3 Dom är roliga att studera, har alltid nått för sig.

Dom behöver en grotta av något slag, denna grottan kommer dom troligen att vakta rätt intensivt speciellt om det är lek på G. Mina ynglar ungefär var annan månad, när dom har yngel så hjälps honan o hanen åt att vakta ynglena och dom tar dom på "promenader" i akvariet Tungan ute.

Hittade några bilder på mina.

Bild 1. Honan med yngel.

yemoller
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bild 2. Hane med yngel.

Blomman-93
0

#5,6 Jätte fina :) Kan de vara tillsammans med de fiskar jag har nu?

Nooon2
0

Tycker du har för lite scalarer och neontetror… men jag tycker inte att så små firrar ska bo med scalarer. Mitt tråkiga tips är att du byter ut endera och köper fler av den du behåller. …och så fyll på med någon rolig fisk. Svarta fantomtetror är roliga. Kanske de är för små för att bo med scalarer. Jag vet inte - du får surfa och kolla. En 5-7st kunde räcka för hanarna behöver kunna gå ifrån varandra ibland. Hanarna spänner ut de stora fenorna till max och visar upp sig för varandra och båda tycker att de själva är snyggast och märkvärdigast. … och de är inte bara svarta och silvriga. Med fin mat (de är inte kräsna) och riktig belysning har de en verkligen lysande isblå färg runt den svarta markeringen på kroppen. Mycket effektfullt! Annars är ju rosentetror också mycket snygga tycker jag! Tyvärr har jag inte plats med dem men jag kan ju alltid försöka övertala någon annan! Glad

yemoller
0

#7 Jag kan inte se något problem med att ha palletter med dina fiskar.

Jag håller med #8, tycker också du ska ha fler scalarer en 4-5 ungefär. Och det finns en risk att mindre fiskar som neontetrorna blir mat när scalarerna vuxit till sig.

Blomman-93
0

#8 Ok men när jag köpte min scalar i djuräffaren frågade jag flera gånger om den inte behövde ha någon till scalar att bo med, men han sa att de inte behöver det.. Att de kan bo ensamma då de bildar revir.. Så jag köpte ingen mer då men jag väntar nu bara på den rätta scalaren :p när jag hittar den, köper jag den :)

Och jag har inte haft några problem med neontetrorna och de andra fiskarna.. Hade dem förut med slöjdstjärtar på 15 cm utan att det hände något..

#9 Ok jag ska kolla upp palettciklider då :)

Nooon2
0

#10 Du har gjort misstaget som jag är övertygad om att alla djurägare gjort minst en gång - lyssnat på okunnig personal. Det finns butiker där de är duktiga och lämnar rätt information… och så finns det väldigt många butiker där de säger en massa som de inte vet men ändå tror sig veta. Nu vet du i alla fall att du inte ska lyssna på personalen i den butiken. Handla där - ja, om det ser välskött ut… men gå hem först och kolla själv upp det du behöver veta.

…och scalarerna växer till sig och vips en dag så kan det hända att neonterorna ser ut som dyr fin middag.

ps. Hade en en gång att göra med en Palettciklid som åt neonteror. Det kanske inte hör till vanligheterna… men så var det.ds

Blomman-93
0

#11 Ok då vet jag, blir minst 1 till scalar :)

Vill gärna ha fler tips Glad

Ratata
0

Gurami av olika slag var en favorit när jag hade sällskapsakvarium. Blå gurami är en lättskött, fredlig och fin fisk som jag kan rekomendera.

MiniAndMe
0

Om du vill ha kvar både scalarerna och neontetrorna så kan du ju be om en ganska liten scalare när du ska köpa…Så kanske risken att de blir jättestora är mindre. Och köp inte fler neoner förens du vet att scalarerna har vuxit klart och inte ätit några! Palettciklider är heeeeeelt underbara tkr jag! älskar dem! Sånna kan du ju ha ett par och kanske någon annan ciklidsort…

TccT
0

#14 Risk för att en mindre som släpps i får stryk. Kan hända ändå om den har otur. Om den går i ett akvarium på 240liter blir den ju inte liten. Om inga konstiga specialmått så växer den och blir fin i fenor som den ska. Går dom i låga akvarium till exempel blir väl fenorna inte dom rakaste och vackraste.

97pojken
0

Akta dig för att scalarena blir för stora ( inget du kan göra åt) för ja hadde neontetror i mitt akvarium på 74L och där bor min fina scalar som är 10 år :D men han sväljer neontetror hela…………

Blomman-93
0

Ok tack för alla tips :) Jag ska fundera lite över vilken sorts fisk som får bo hos mig :) Ge gärna fler tips så jag har lite att jämföra med Glad

Blomman-93
0

Jag ska förhoppningsvis till zoo affären på  fredag så ge fler tips på fiskar ni gillar/tror passar :)

Om det inte finns en art i affären kan man då be dem att ta hem såna? Tex. Palettciklider, brukar det kosta extra? Isåfall hur mycket extra på ett ungefär?

Tacksam för svar! :)

apistogramma
0

akta dig för paletter de kan bli otroligt elaka har sett en klyva en stor vit groda på mitten, dödade två slöjstjärtar åt upp dem bit för bit fattade inte först att det var han som gnagde på deras fenor…bara en varning…. håller med dvärgciklider är jättesöta du har många innom detta område en vanlig sådan är fjärilen en lätt ap. är vejita… men hur som helst så är det ditt akvarium och du väljer dina firrar har själv sett ute många amaznas akvarium som har både neon och scalarer i samma akvarium och de funkat om man sätter ner små scalarer samman med neonen direkt ihop… så jag tror det funkar lycka till…..Skrattande