Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettförlossning-bb-barnkammare
Läst 4468 ggr
akvariet
0

odla micromask?

hej, letar efter ett sätt att odla micromask naturligt…

någon som vet eller gör det som kan ge några tips?

GuUuLd
0

Vi odlar mikromask, köpte startkultur av en på zoonen. Odlar dem i burkar med havregryn och lite vatten..

//GuUuLd, 

-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties

akvariet
0

startkultur? vad vad det då?

gör havregryna att de odlas fortare?

KerstinL
0

Startkultur är dom första små maskarna, man måste ju ha nåt att börja med ; )

Dom äter havregrynen det är därför man använder det. Vi odlar oxå micromask och det är det bästa startfoder som finns åt pyttesmå yngel, tex tetror, Kampfisk, rasboror mm.

Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Cool

akvariet
0

hur stora blir maskarna? om de typ är 2-3mm så har jag säkert över 100 i min snäckburk… har flyttat över några till en annan burk nu… hur förökar de sig och hur kan man få dem att göra det?

sussa08
0

tror inte det är micromask i sin snäckburk, akvariet…

Kan inte säga vad det är men tror inte det är micromask i alla fall

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

akvariet
0

typiskt!:(

hade ju varit guld som yngelmat!

sussa08
0

jo, men prova att lägg ner några stycken till dina fiskar, tror inte de vill äta dom om det är såna jag tror att det är

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

akvariet
0

vad tror du att det är?

sussa08
0

en maskliknande igel typ, som gillar stillastående vatten

KerstinL
1

Ja, det är det nog.. Micromask är så små så man inte ens ser att det är maskar.. man ser bara att ytan rör sig.., sen lever inte Micromask i vatten utan i fuktig miljö, Jag blandar havregryn och vatten till en gegga i en liten burk med lock, sen har jag i masken (startkulturen) och så lägger jag på ett kaffefilter som suger åt sig fukten utan att lösas upp. Maskarna kryper sen upp på filtret och det blir lätt att skrapa upp dom med en tesked när man ska mata.

Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Cool

akvariet
0

okej… får la bli artemia eller fryst levande foder till fiskarna då…