Minsta saltkaret?
Vad är det minsta saltkaret man kan ha om man vill ha en nemofisk (jag vet att de heter clownfisk) eller två-tre stycken? Klurar på om jag kan göra om mitt 20liters till saltkar då jag lärt mig hur de funkar och jag framför allt lärt mig hur ett sötkar funkar, men ändå, lite planering och drömmar har väl ingen dött av?

20 L blir för litet för clowner. Jag har 2 i mitt 60 L, så 50-60 L bör man ha. Vet inte hur många L de färdiga clownhotellen ligger på dock, kanske inte mer än 40, men det är fortfarande dubbla 20 L.
Jag har 20 L med en fisk i, en okinawa goby, liten plutt som inte simmar runt, utan mest håller sig på stenarna.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Tack för svar! Nja då får nog 20literset vara barnens akvarium helt enkelt. Men mamma som städar det tills vidare! ;)
du kan ju ha räkor i det.

åå jag vill ha clownfiskar!! :D lyllo dej! men är det mycket jobb med dom? och vart köpte du dom?:O
Hej Ted här.det finns ett 30 tal arter clownfiskar.Vissa går att ha i stim Den dominerande hanen blir en hona och tar en av hanarna till partner,dör honan blir han en hona osv.Sen finns vissa som man inte bör ha mer en 1 av.Tjejen la in en bild på tråden Hitta nemo.Min kamrat hadde 2 av denna art och dom slogs hela tiden.
Clownfiskar är bra inkörningsfiskar/nybörjarfiskar.Inga speciella behov utan äter det mesta och är bra tåliga.Viktiga är ju att ha en jämn salthalt i vattnet och inte låta det pendla så ofta utan fylla på med sötvatten när det dunstar.
Många djuraffärer tar in saltvattensfiskar även om dom inte säljer i normala fall.Prova fråga om dom kan ta in.Ofta uppdateras listan så om dom inte har ena månaden kan dom ha nästa.
Clownfiskar är rätt billiga.Fins ex från 100kr och upp,Normalpris ligger runt 200Kr.
Kan även kolla in denna länk och titta på dom olika arterna.
60 L är lite väl litet för 2 clownfiskar då dom ska ha minst 60L per clownfisk. dom är ju ganska revirhävdande men eftersom dom blir hane/hona efter behov kanske det inte blir några problem