Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettmalar
Läst 2913 ggr
MajaL
0

fundering igen...

Hejsan!

Några v er minns kanske att jag hade ett akvarium inrett med en landdel, och en del med 3L vatten (som en damm typ).

Funderat jättelänge på vad man kan ha i vattendelen.

Slutade med att jag skaffade två medelsmå vattensnäckor.

Men jag funderar alvarligt på att skaffa en behållare för 5L, det är lite trist med bara 3L.

Skulle man kunna ha någon typ av fisk i 5L? Min tanke är bara en liten mal av något slag, de ser så söta ut, och så tycker jag de låter roligast. fast det som gör mig mest nyfiken på just en mini-mal är att de ser så söta ut! =)

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

akvariet
0

mm, tror tyvärr inte att du kan ha någon fisk i 5L heller då de flästa fiskar vill ha större! kanske om du skulle få plats med kanske en back på 10 liter eller så så kan du ju ha någon liten fisk så som dvärgtandkarp… dem absorlut minasa malen ligger la på ca 2,5 cm men denna vill ändå ha större!

kom på en sak nu, cappi sa något om en jätteliten fiskart som är nyupptäckt som bara blev typ 1cm eller vad det va…några sådanna kanske? pm:a cappi!;)

yemoller
0

5Liter är för litet för alla fiskar mig veteligen… tyvär.

MajaL
0

#1 Tackar! =)

Okej. =)

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

fiskargrabben
0

kanske en Kampfisk hanne Obestämd

gickan87
0

Det är även för litet för en Kampfisk.

MVH Erika :)

Nooon2
0

Jag tycker att det låter som om du egentligen behöver ett större akvarium/terrarium. Glad

MajaL
0

#6 Har ett på 30x60x30. Men vill inte ha vatten i hela, har odlat upp en liten regnskogs-liknande miljö, men jag vill ha en liten vatten-del (alltså en behållare i behållaren som man bygger in i miljön) och en landdel.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

Nooon2
0

#7 Har delvis hand om en sån jag också (bara lite högre). Det är roligt! Djungelterrarier kan bli så fina! Har heller inget i vattendelen… men den är inte mer än ett par deciliter i det här terrariet så det är inte aktuellt alls. Det hade ju varit kul, om det rymts, att ha några små växt på botten av vattendelen som kunde växa upp över vattenytan också. Du kunde plantera något spännande i pölen. Det kanske du redan har gjort? Om inte så tycker jag att du ska göra det. Då blir den en mer integrerad i djungeln och ser inte så öde ut. Behöver du så har jag nog några förslag på växter som skulle kunna passa.

Jag har vid det här laget hunnit bli rätt nyfiken på hur terrariet ser ut. Glad *nyf* Har du möjligen någon bild att lägga upp?

MajaL
0

#8 Jag har en växt, min vattendel är på 3L, och ganska djup, så växten är under vattenytan. Lila grus på botten.

Hade bara varit så kul om nåt rört sig nere i vattnet också. =/

Ska försöka ta en bild. =)

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

histronica
0

Det låter som att det är fint iallafall :-)

dock är ju ändå faktum att trots att det vore kul att ha något i vattnet så är det alldeles för litet för något överhuvudtaget - hur roligt det än hade varit - både 3 och 5 liter..

Kanske sa du satsa på att köpa ett större kar, kanske ett 220 liter som är 110 långt där du kunnat ge lite mer plats åt någon "vattenlevande" ? Då ökar ju valet av utbud lite grann Glad

MajaL
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bild 1

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

MajaL
0

Bild 2

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

MajaL
0

Sista bilden.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

MajaL
0

Bilderna gör inte terrariet till sin fördel riktigt.

Mycket vackarare i verkligheten. =)

fyllde just på lite mera grus till växterna också, så det är det som flyter runt.

Använder Nutrafin till vattnet. Under vattenbehållaren på undersidan av terrariet sitter en värmematta. Värmelampa från ovansidan.

mangrovestock bredvid vattendelen. En plastväxt för att dölja en del av kanten på plastbehållaren. Sedan riktigt gräs (någon särskild sort) planterat runt om vattenbehållaren för att dölja resten av plastkanten.

Sedan är det 1 ormbunke, en crispy weve (lite osäker på hur det stavas) sedan är det 2 olika köttätande växter, samt lite mossa under mangrovestocken.

Inte klar med marken ännu, har tänkt lite på bark, tror det varit fint, men vet inte om det passar. =)

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

yemoller
0

JAg vet itne riktigt vad du har för botten material men funderade på om du kanske skulle kunna ha nån sorts krabba i karet? Krabbor är mestadels landlevande o det finns många fina varianter Glad

akvariet
0

oerhört vackert terrarium! nu blir jag riktigt avis!

MajaL
0

#15 Har nu bara plant-jord. Men om jag täcker med bark kanske det kan passa? Glad

Vad rolligt! =D

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

yemoller
0

Vet itne hur krabbor reagerar på jord (det får du kolla upp först) men jag vet att dom är ena j*vlar på att gräva så att täcka med bark kommer inte hålla dom borta från jordlagret.

MajaL
0

#16 Oj, tack. =) Roligt att du tycker det. =)

#15 Här har de några sorter: http://www.thepetfactory.se/Insekter.html

(Slut nu, men de får väll nya)

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

Nooon2
0

#14 Jättefint! Glad

Får man komma med några förslag? Hm… här kommer de i alla fall. Du kan ju ta till dig det du tycker passar och strunta i resten. Glad

Försök med javamossa och eller riccia på marken. De är mest kända som vattenväxter men om det är fuktigt så växer de glatt på land också. De kan tillslut täcka hela ytan och bilda en fin mossmatta - supersnyggt!

För att integrera vattnet lite mer så att det inte känns som en särskild avdelning:
1. Lägg en träbit så att den delvis ligger över vattenytan och plantera något på den. Tex kan du vira in ett par miniorkidéer i vitmossa och binda fast. Kanske du kan ha lite trä i vattnet också.
2. Ha lite grus/sand på botten av vattenbehållaren så att det inte är vitt.
3. Planera ex.vis hygrophila difformis i gruset. Den kommer att växa upp ovan vattenytan och ytterligare "binda samman" land och vatten.

MajaL
0

#20 Tusen tack!

vart kan man hitta javamossa? Har hört om den förr, men aldrig hittat…

Har faktiskt en liten orkide, en mini, man ju sätta in den. =)

Bra tips!

Grus på botten av vattenbehållaren har jag redan, så den är fin som den är tycker jag. Gillar färgen. ;)

Hygrophila difformis, finns den i vanlig djuraffär?

Älskar mitt terrarie, så kul att pyssla med. Liten trädgård i rummet, men endå lite extra också. =)

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

yemoller
0

#19, riktigt fräcka insekter där med ju .. inte funderat på något sånt?

Den länken kommer ja garanterat att spara då jag har funderat på att göra något med en större landdel Skrattande

Nooon2
0

#21 Javamossa och difformisen (vattenwistaria) hittar du i akvarierna på djuraffären.  De är båda väldigt vanliga. Lägg det tätt mot buttensubstratet där det är som fuktigast.  När de växter anpassar de sig till landlivet om det bara är tillräcklig fuktigt.
Jo, prova med orkidén. Jag har satt in två vanliga phalaenopsis i terrariet och särskilt den ena är jätteglad och ska nu blomma för tredje gången i, som jag tycker, rätt tät följd. Jag gjorde så att jag fyllde ett korkbarksrör med en blandning av orkidéjord och vitmossa. I rörethar jag sedan planterat orkidéerna och hängfikus (prova den också!, växer fort och är fin och trivs i fukten) och gullranka. Orkidéerna skickar ut rötter längs utsidan av korkbarksröret. Jag tänker att ett korkbarksrör kan vara lite stort för ditt terrarium… men jag har läst det där om vitmossa och binda fast och tror att orkidéerna är precis lika lyckliga på det viset.

MajaL
0

#23 Okej, får kolla i djuraffären nästa vecka. =)

Jag hade en stor bot kork, med sugpropar på ena sidan. Jag bröt den till två och stack ner ena delen i vattnet och andra lixom bakom.

Sedan tog jag växten och satte fast den med rostfri ståltråd som jag böjde i bågar och klämde in i barken. Blev superfint! =P

#22 Ja, jag vet. Hittade den sidan för jättelänge sedan. Har ju letat rätt länge efter något till terrariet.

Insekt, tja, jag vet inte riktigt. Kanske, men det får ju inte käka på växterna.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

Nooon2
0

#24  Det blev säker jättetjusigt med orkidén Glad

MajaL
0

#25 Japp, det blev det! =P

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

[TheoA]
0

Får man inte plats med 2 mini sköldpaddor på några centimeter som inte behöver så mycket vatten?

histronica
0

Man "måste" inte klämma in något bara för att…

3 liter är i minsta laget för allt levande

MajaL
0

#27 De växer ju också och blir stora. ^^,

#28 Nej, mäst att det är kul att ha något som rör sig, nåt som får regnskogen att se riktigt levande ut.

Men det ska ju trivas så klart! Viktigast! =)

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se