Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: allmänt
Läst 1665 ggr
akvariet
0

vad ska jag göra med 17 litern?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

hej, har ett mycket gammalt akvarium från när pappa var liten som står och skräpar vilket är trist…

det är ett akvarium helt i plexiglas med en välvd framruta…

jag vet inte vad jag ska göra med det! förslag?

aja, ge era egna förslag på ett litet projekt som inte kostar så värst mycket! dela med eran erfarenhet om vad som ska göras!Flört

tack för svar!

histronica
0

Du gillade ju det där med "aquascaping" eller vad det nu hette..

http://images.google.se/images?source=ig&hl=sv&rlz=1G1GGLQ_SVSE359&q=aquascaping&lr=&oq=&um=1&ie=UTF-8&sa=N&tab=wi

kanske kan du öva på det däri? Göra som ett litet minilandskap?

Cappi
0

Med mycket växter i behöver du i stort sett ingen teknik, mer än belysning. Räkor eller yngeluppfödning kan ju passa.

Kombinera med aquascaping, det är en jättebra idé.

akvariet
0

min pappa hade aldrig någon teknisk utrustning utan hade asmycket växter i bara och han fick typ 80-100 yngel per år som han sålde…

låter bra… men med mycket växter blir det la dyrt att fixa där i eller? finns ju jättesmå fiskar med, men dessa kanske inte trivs i ett 17 liters?

paronskrutten
0

Jag tror inte att du får en bra balans i ett sånt litet akvarium. Eventuellt räkor? :)

Helena

akvariet
0

mm, kanske det ja… elr Kampfisk? de behöver ju inte så stort som jag har förstått det.

någon som har ett sådant litet/nära volym som jag har som kan visa lite bilder och dela med sig lite kanske;)

paronskrutten
0

Jag har aldrig haft Kampfisk så jag kan inte svara på det tyvärr.. :)

jag är dock "kär"i räkor och tror att det kan bli riktigt snyggt om du bygger ett sådant vattenlandskap och håller lite räkor i som får städa och greja och ge lite liv :)

Helena

akvariet
0

mm, låter kul men räkor är ju så små, finns det någon som är riktigt starkt färgade (dvs inte black eller red crystal!)?

Cappi
0

Jodå, om man vet vad man gör och inte har för mycket djur i så går det att få balans i ett så litet kar. Det kanske är dags för dig, akvariet, att pröva på? Du har lärt dig mycket sedan i höstas, eller hur?Flört

Jag har ett kar på 19 liter, som funkar alldeles utmärkt. I det har jag javamossa och spikblad. Javamossan sitter på tre stenar som inte längre syns, mossan fyller karet nästan helt. Här går det en mycket liten fisk som heter Boraras sp "south Thailand". Den är knappt en centimeter lång, och en av de minsta fiskarna i världen. Den är ganska nyupptäckt, så ni lär inte hitta den i handeln.

Sen har jag posthornsnäckor och sedan i förrgår ett tiotal ancistrusyngel som jag räddade ur ett filter jag gjorde rent. De får vara kvar tills de är ungefär 2 centimeter, sen får de flytta till stora karet. Antagligen finns det några gula Körsbärsräkor kvar också, men de syns inte utan sitter nog i javamossan och gosar sig.

Alla djur som finns i det här karet ryms i en vanlig matsked, så då förstår du proportionerna mellan växter och djur. När ancistrusarna är flytt färdiga så blir det nog två matskedar djur.

Här har jag som sagt ingen pump eller filter, mest för att Borarasynglen så lätt åker in i filtret, och för att växterna tar upp nitriten från bajset och ger tillräckligt med syre. En doppvärmare måste jag ha, eftersom jag har så pass kallt hemma att det bara blir 18 grader  i karet utan.

Om du ska köpa växter så blir det förstås dyrt, men jag brukar göra så att jag tar allt jag rensar ut ur andra kar och planterar i ett kar jag vill ha mycket växter i. Det är ju inte så värst vackert till att börja med, men de tar sig ju efter ett tag. Du kan också ta t ex en slinga vatten pest och dela i decimeterstora bitar och plantera var och en. De kommer att skjuta skott som i sin tur går att dela på.

Då behöver det inte bli så dyrt att få mycket växter. Om du inte har någon kompis med akvarium som du kan tigga "rens" av, så sätt upp en lapp i skolan!

Sen är det ju så att tålamod är det viktigaste en akvarist behöver, och det är som tur är alldeles gratis.

Körsbärsräkor är riktigt röda om de trivs och får lite färg i maten. Fodret ska innehålla ett ämne som heter xantin. Det är ett naturligt färgämne om räkor i naturen får i sig.

Jag tror att en Kampfisk får för lite simutrymme om du ska köra den billiga varianten och inte ha någon teknik, men jag är ingen kampfiskfantast så jag vet inte säkert. Men det kan nog någon annan här svara på, det finns ju fler som har kampisar.

Jag ska se om jag kan få upp någon bild på karet.

histronica
0

http://www.planetinverts.com/Bee%20Shrimp.html

I fältet till vänster finns det iallafall 30 olika räkor

- även färgglada

akvariet
0

#8 oj vilket svar! ja, jag har lärt mig VÄLDIGT mycket sedan jag blev bedlem här:)

coolt med en så otroligt liten fisk! den kostade mycket va, eftersom den är så "sellsynt"? tror du möjligtvis att du kan få en bild på den lilla krabaten, blev lite nyfiken på hur den ser ut!;)

oj, då har du verkligen inga stora djur där i ne… en matsked, ojojoj…

men kan man inte ta växter från någon sjö eller så, jag har ett tjärn här bara 500 meter dit med häligt växande grönt även under ytan (har snorklat där) så det kanske kan vara något?

ingen annan som jag känner har akvarie tyvärr:(

mm, får la höra med föräldrarna om jag får skaffa mig lite räkor då, det blir nog ett ja för pappas del för han gillade de förra räkorna…

(väntar på bild hehe)

#9 bra sida, fanns många vackra räkor där ju, ska kolla lite mer nu…

[imaginepeace]
0

#10 På Plantswap.se säljs det växter både till höger och vänster :) Och billigt är det också. Förra veckan köpte jag en massa olika växter för under hundralappen - inklusive frakt. Och det är inga små mängder heller, folk är riktigt generösa!

Nooon2
0

… kanske ett tråkigt alternativ… men praktiskt: Ha det i reserv… som karantäns/sjuk-akvarium.
Har en liten bytta - som ska vara karantän/sjuk-akvarium… men visst är det frestande att göra något permanent av det sen när karantänsfiskarna fått flytta därifrån. Jag ska dock försöka låta bli eftersom jag vet att rätt vad det är så behövs byttan. Kanske får det stå där på köksbänken och bara vara lite snyggt med växter i… möjligen får några av räkorna ha det som sommarställe när det är ledigt.

akvariet
0

mm, karantärskar…. ja, det är jättespännt att få göra något fint av det hela med det kanske är som du säger, att jag kommer att behöva det i framtiden för att bota fiskar…

yemoller
0

#12 Så skulle nog jag också göra, man vet ju aldrig när man kommer att behöva det.

Cappi
0

Man använder också karantänskar för just karantän, att ha nyinköpta fiskar i för att inte få in sjukdomar i ett etablerat akvarium.

Att ta växter från naturen har alltid sina risker, som alla akvarister vet av erfarenher, så kan både det ena och andra följa med växter. Tänker förstås på "skräpsnäckor".

Risken med växter utifrån är att man får in parasiter eller rovdjur.

akvariet
0

okej, ni har sagt ert så nu har jag bestämt mig för att det får bli ett karantänskar då för att vara på säkra sidan…

tack för era svar!:)

MiniAndMe
0

det var ju bra att det blev ett sjuk/karantänskar :D För när min fisk va sjuk så kunde vi inte flytta den för vi inte hade ngt…

Ett sånt kar behövs alltid :)

Och om du får yngel kan dom ju bo där om du sätter ett typ nät över pumpen eller tar ut den!

Valkyrie
0

Till en Kampfisk skulle jag minst ha ett 25-30 liters så tycker att 17 är lite för litet. Men räkor skulle vara kul :) lycka till

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!