Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 4448 ggr
Valkyrie
0

elak svärdbärare

Hejsan.

I mitt 54-liters akvarium har jag :

ca 4 neontetror

1 kamphona - (de andra har dött och ska köpa fler när jag hittar några fina)

1 svärdbärare

3 guppyhonor

2 små ålar

Idag köpte jag 2 guldfiskar men när de äntligen fick komma ur i akvariet började svärdfisken picka på den vita guldfisken. Jag blir så sur eftersom jag tycker de borde få komma till en trivsam miljö. Nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra för jag kommer nog inte kunna ha kvar svärdbäraren i akvariet. Just nu la jag ner den i en petbox tillfälligt tills jag hittar en lösning.

Har ni några tips på hur jag kan göra? för jag vill verkligen att allting ska passa så bra som möjligt. Mina andra fiskar är väldigt snälla och det är bara svärdbäraren som är elak.

Snälla har någon något tips?

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!

akvariet
0

jag tycker att du ska göra dig av med guldfiskarna, 54 liter är alderles för litet för guldfiskar!

vad är det för kön på svärdbäraren? (har den svärd=hane, utan svärd=hona) den kan ha blivit stressad pga att två stora fiskar kommer och börjar bossa…?

Valkyrie
0

Jag tänker inte ge mig av med guldfiskarna!

En hona tror jag.

Rest in peace Valkyrie!

akvariet
0

jag menar inte att du ska döda dem utan ge tillbaka dem till affären!

de kommer inte trivas i ett så litet akvarium för de behöver gott om utrymme, minst 160 liter! ge tillbaka dem för deras bästa!

det var konstigt, men hon blev nog rädd för dem antar jag, nästa gång du köper nya fiskar (vilket du inte kan göra så länge du har kvar guldfiskarna) så mata de fiskarna i akvariet så att de får fullt upp med att äta och struntar helt enkelt i de nya fiskarna…

Valkyrie
0

Nej jag har haft guldfiskar förut och jag tänker då inte lämna tillbaka de. i så fall har jag slösat 100 spenn … De har de bra här det vet jag

Rest in peace Valkyrie!

Valkyrie
0

+ att de är jätte jätte små.

Rest in peace Valkyrie!

akvariet
0

just nu mår de bra, men de kommer aldrig att nå sin maximala storlek! det är som om du satt fast någon stanns och inte kan växa någonting!

om du lämnar tillbaka dem så får du ju tillbaka 100kr, om man förlorar pengar elr inte spelar ingen roll, det är en levande varelse vi pratar om tänk på det! sen, du kommer ändå förlora 100 kr på att de dör i förtid om du har dem kvar!

men jaja, det är ditt beslut att ge dem ett trångt och jobbigt liv elr "släppa dem fria"!

Valkyrie
0

I djuraffären har de ju lika stort + massa andra guldfiskar.Om jag lämnar tillbaka de kommer de ju troligtvis ändå hamna hos någon med litet akvarium?

Rest in peace Valkyrie!

Cappi
0

Jaha, du Valkyrie, att ha svärdbärare och långfenade fiskar som guldfiskar tillsammans är inte alls någon bra idé. Och ännu mindre i ett så litet akvarium som 54 liter. Det är alldeles för litet för guldfiskar!!

Det är inte konstigt att det blir bråk i ditt akvarium, ingen av fiskarna har någon stans att dra sig undan. Det är som att ställa in så många  våningssängar det går i ditt rum, och sen bli förvånad när ungarna som sover i dem börjar bråka.

Du har haft guldfiskar förut skriver du. Vad hände med dem?

Guldfiskar kan bli 20-30 år och uppemot 20 centimeter om de får leva under rätt förhållanden. Kan det vara så att du hade dem i 54 liters akvariet? Då är det inte så konstigt om de har dött.

Guldfiskar ÄR jätte, jättesmå i början, det är alla fiskar!!! Men man måste gå efter hur stora de blir som fullvuxna. I djuraffären bor de i små akvarier, men de ska bara bo där ett mycket kort tag, tills de blir sålda.

I stället för att använda det som argument för att behålla dina guldfiskar, kunde du bli en av dem som talar om för andra hur fel det är att ha guldfiskar i små akvarier. Ju fler som får reda på det, desto fler guldfiskar får ett bra och långt liv.

Jag tycker du behöver läsa på lite om dina fiskar. Neontetror är en stimfisk och vill vara minst 10 stycken.

Din svärdbärare är inte elak, den försvarar bara sitt revir.

GuUuLd
0

54L är för litet för guldfiskar precis som akvariet säger.

Att djuraffärens akvarier är små har inte riktigt med saken att göra. Fiskarna går kanske inte mer än ett par veckor i de akvarierna innan de blir sålda, vilket gör ganska stor skillnad då jag gissar på att du kommer ha dem i ett för litet akvarie mer än ett antal veckor.

//GuUuLd, 

-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties

histronica
0

Kan bara instämma i ovan - frågar man så får man ta svaret för de är ärligt  menade och inget sägs för att vara taskig.

Många här har stor erfarenhet av diverse fiskar, så varför inte lyssna på dem?

Personligen håller jag med OCH undrar hur det ska gå för den stackars svärdbäraren i en petbox? Hur stor då och med syre?

Man får inte vara dumsnål om det gäller djurs hälsa, således heller inte fiskar!

Valkyrie
0

# 8 nej jag hade ett större förut och då dog många fiskat pga att klogrodan hade ett virus med sig ifrån djuraffären.

10# Jag hade den i petboxen tillfälligt.

NÅGON Medarbetare KAN TA BORT TRÅDEN NU!!

Rest in peace Valkyrie!

Katarina
0

Valkyrie; Jag har också haft små guldfiskar (slöjstjärtar) i ett litet akvarie. När de växt sig för stora skaffade jag så småningom ett större.

Så kan ju du också göra. Eller omplacera dom när de växt sig för stora, då har du ju kunnat glädjas åt dom så länge.

Tycker det är trist med för många pekpinnar på en och samma gång. Vi kan väl alla glädjas åt vårt gemensamma intresse? Dela erfarenhet utan att hacka?

Valkyrie
0

12# Åh äntligen någon lite trevligare :)Mina är ju väldigt små just nu och kan hålla med dig till 100 att det inte känns trevligt alls att alla pekpinnar kommer samtidigt.

Ja jag ska nog kanske ev köpa ett till sen.

mvh johanna

Rest in peace Valkyrie!

akvariet
0

vi försöker bara hjälpa till för att fiskarna ska få det så bra som möjligt! vi tvingar ju inte dig att göra det vi säger utan det är ju upp till dig vad du vill göra men gö som #12 säger om du tycker det är en bra idé…

lycka till!

Cappi
0

#12 Det handlar ju inte om att hacka, det handlar om att visa på ett odrägligt förhållanden för fiskarna. Jag tycker att akvariet som ger de först svaren är både trevlig, saklig och kommer med konkreta förslag på lösningar på problemet.

Då kan man inte bara säga nej,nej, nej och förkasta alla förslag man får, för då kommer flera andra tala klarspråk.

Att vi delar ett gemensamt intresse är ju självklart, det är därför vi är här på forumet.

Att man inte får det enkla svar man vill ha måste man nog räkna med när man ställer en fråga och ber om hjälp med ett problem.

MiniAndMe
0

håller med Cappi!

fiskargrabben
0

MEN om hon vill ha dem där så låt hon ha det är det erat problem eller?Skrikandes

Cappi
0

Nej, det är hennes guldfiskar problem!!

Frågar man på ett forum så får man svar. Även om man inte gillar svaren!

Men man kan inte beställa de svar man vill ha/blir gladast av.

Vi som svarat har tagit frågan på allvar, varför biter hennes svärdbärare på hennes guldfiskar. Det är ingen som har skrivit att hon är elak eller något annat personligt. Bara att det inte är lämpligt att ha guldfiskar i ett så litet akvarium i allmänhet och varför hennes svärdbärare ger sig på guldfiskarna.

Vad tycker du att vi skulle svarat?

"Åh, vad tråkigt med en elak fisk, stackars dig"? Hade det gett en lösning på problemet? Man är inte otrevlig för att man säger att frågaren gör fel, och man är inte trevlig för att man trycker hon gör rätt.

Man har olika åsikter.

Återigen, vill man inte ha svar så ska man inte fråga!!

fiskargrabben
0

Nehe då kanske du ska tracka mig lite oxå för att mitt akvarium har lite för mycket fiskar???

LisenN
0

#19 Ta du upp det i en annan tråd så får du höra vad folk tycker om mängden fiskar i ditt akvarium.

Som Cappi sa: Vill man inte ha svar så ska man inte fråga!

LisenN sajtvärd på Nära föräldraskap ifokus

fiskargrabben
0

hon ha svar på varför inte om hon hade för mycket fiskar!!!

Valkyrie
0

kan någon stänga tråden?

Man kan faktiskt säga det med en trevlig ton,

vad låter bäst?

1. Du måste genast lämna tillbaka de, djurplågeri att ha de där, stackars dina fiskar och m.m!!!!!!!!!!!!!!

2. Om jag var du skulle jag nog tagit bort guldfiskarna ur akvariet eftersom de inte trivs i små akvarium, lycka till :)

Tur att det finns lite trevlig folk här på iFokus men jag måste säga att detta var väldigt otrevliga svar, man kan säga de trevligare. Brukar inte hitta många otrevliga på andra forum, jo för de kanske vet hur man ska behandla en annan människa.

Rest in peace Valkyrie!

Dragula
0

Alternativ 1 är mest sant iofs.

Valkyrie
0

ja kanske det men man kan säga det på ett trevligare sätt! Om ni tror att jag inte förstår utan att vara elak så har ni fel. Trevligare ton tack !

Rest in peace Valkyrie!

[Kamillah]
0

För allas trevnad på forum så ska man alltid utgå från att personen har skrivit sitt inlägg i gott uppsåt. Och alla svaren jag har sett i din tråd här tycker jag har vart i gott uppsåt, kan inte se något fel alls med vad de sagt till dig.
Jag tycker inte att man ska behöva skriva massor med smileys i ett inlägg för att visa att man inte är otrevlig i tonen.

Det är lätt att missuppfatta folk på forum, jag vet, men i framtiden så tänk gärna på att alla vill dig inte illa. Alla här har velat hjälpa dig, inklusive jag.

Cappi
0

Jag har också velat hjälpa dig, och jag har faktiskt svårt att förstå att jag har skrivit elakt. Du har fått de sakupplysningar du ville ha, och får  sedan ta ställning till det.

Däremot tycker jag att du blir otrevligare vartefter tråden fortsätter. att skriva "trevligare ton tack!" när andra har tagit sig tid att svara dig är i mina ögon riktigt, riktigt drygt.

Det finns ett uttryck "sparkar man i högen, skriker den som känner sig träffad", och det stämmer in på dig!

Men du behöver inte oroa dig, jag ska inte svara på fler av dina frågor eftersom du tar så illa upp av mina svar. Och för sakens skull, ja, nu är jag riktigt irriterad!!

Valkyrie
0

Bli irriterad då. Jag vet att mina har det bra nu!

KAN NÅGON Medarbetare LÅSA TRÅDEN ? eftersom problemet är löst nu.

Rest in peace Valkyrie!

[Kamillah]
0

#27 Är det löst? Vad gjorde du då? Kul för de som hjälpt dig och läst tråden att veta slutresultatet.

Valkyrie
0

det är andra gången jag ber någon låsa tråden. helt sjukt att ingen gör det då…

Rest in peace Valkyrie!

fiskargrabben
0

tycker jag med!

fiskargrabben
0

att ingen har låst den

[Kamillah]
0

#29 Nu tycker jag att du är väldigt otrevlig, det har jag tyckt hela tiden iofs, men att inte svara på en helt normal fråga.  Sen kan du väl förstå att moderatorerna också har egna liv och de låser tråden när dom har tid.

Valkyrie
0

hmhm på alla andra sajter hinner man knappt blinka innan tråden är låst.

Tror du att jag bryr mig om vad andra tycker att jag är ?

Rest in peace Valkyrie!

[Kamillah]
0

#33 som vilka sajter då? iFokus har sajtvärdar, som har x antal moderatorer, alltså inte lika många somn det finns på tex vanliga forum där alla personer tar hand om samma ämnen. De får också oftast betalat eftersom det är deras jobb, vilket jag inte tror att dessa moderatorer får.

Och om du vill att den ska låsas snabbt så folk inte kan skriva något mer, så kan du väl lika gärna bara inte läsa tråden längre? Ett tips bara.

Valkyrie
0

vadå inte bara låsa? jag vill ha den låst eftersom det finns ingen anledning att ha kvar den :S

Rest in peace Valkyrie!

Dragula
0

Finns massor av anledning att ha kvar. Finns kanske fler som har problem med elaka svärdbärare, eller guldfiskar i för små kar. Då kan den här tråden vara bra för de att ställa frågor i.

SofiaBlomberg
0

Jag låser faktiskt denna tråd nu, jag tycker det har spårat ur litegranna ;P , Frågan om för små akvarier eller akvarier med för mycket fisk har tagits upp många gånger.

Så jag ber er alla håll en GOD ton, och ta allt som sägs med en nypa salt, ibland kan der vara svårt att uttrycka sig i skrift så att alla förstår och tar det på rätt sätt.

MVH Sofia

Medarbetare Akvariefisk.ifokus

Inlägget är låst för nya kommentarer