körsbärs räka
tjena jag undrar hur det är med den här körsbärsräkan, det står att dom inte tål koppar, betyder det att det inte går att ha dom i vanligt kran vatten. för man säger ju att man inte ska dricka varmt vatten för att det kan innehålla koppar hur är det då med kallt vatten kan det följa med lite koppar i det med eller? behöver veta lite har just börjat fundera på akvarium. // joakim

Jag har haft bla Körsbärsräkor och med vanligt vattenberedningsmedel gick det bra. Jag hade i räkkaret också easylife´s FFM har jag för mig att de hette och de ynglade då av sig till höger och vänster utan något frånfall på dem.
Dock har jag inte direkt koppar i mitt kommunala vatten här så det är svårt att säga hur det skulle gå för dig. Klart är att man inte ska ha i varmt vatten men runt 20 grader brukade jag hälla i utan problem och det klarar de.
Kanske ska du först kolla med din kommun om du har kommunalt vatten om ni har mer eller mindre mängd koppar eller hur man ska säga - ring och fråga hur det står till med kopparhalten på kommunen för det bör de veta. Bra för dem är också att akvariet har varit igång en tid så de goda filterbakterierna har kommit igång då de kan vara något konkiga på nitratvärden. Om du inte vet vad nitratvärden är kan du googla på det, annars räcker det med att veta att karet ska gå igång helst några veckor och gärna med bakteriekultur i filtret och tänka på att itne övermata för dem. Detta är väl kanske att ta i, man kan säkert hasta lite snabbare men är man osäker och inte har haft räkor innan så är det lika bra att ta det säkra före det osäkra - räkor kostar ju också :-)
#1 Jo, precis…
…och jag har black crystal och det går bra. Vad du kan tänka på är att om vattnet stått ett tag i kopparledningar så kanske det blivit lite mer koppar i det. Spola en liten stund innan du tar vatten till akvariet.
… men det beror ju på var du bor. Har du lågt pH på vattnet så kan det vara för mycket koppar ändå. Du kan ju köpa ett koppartestoch kolla :)
okey tack för tipsen båda. för det vore ju lite synd om man köper 5-10 st och så dör alla:|