Gravid? - Vad göra?
Jag har några mollysar som ev. är gravida. De är väldigt runda om magen och är nästan lite fyrkantsformade. Jag antar att de är gravida?
Och om de är det, när man vara riktigt säker på att ynglena är påväg? Lyckas aldrig hinna fånga in mina fiskar nämligen, vilket gör att de föder i det stora karet och det slutar med att alla yngel blir mat.
Hur pass långt före kan man fånga in honan och lägga henne i ett yngelkar? Vill ju inte att hon ska behöva "bo" i det i flera veckor bara för att "vara säker". Jag vill jättegärna behålla ynglena för en gång skull, men jag vågar inte fång in henne då jag inte vet hur lång tid det tar innan de kommer.
Tips och råd tack!
(ska tillägga att jag inte haft de så länge, utan köpte de för nån vecka sedan och de var så tjocka då, så jag vet inte hur länge de gått så)

japp, de är gravida! grattis!
ja, när honan äter mer än vanligt och sen så ser du en svart prick som bara blir större och större för varje dag och sen så blir det licksom som en spets vid analen…då kan du var ariktigt säker på att hon väntar yngel…
ja, det brukar ju ta ungefär 1-2 månader innan ynglen kommer så du kan nog fånga upp henne när hon har varit gravid i ca 3-4 veckor… det är inte säkert att de blir uppätna, har du mycket växter (framförallt finbladiga) så klarar sig de flästa sen beror det på vilka mer fiskar du har förutom guppy…
jag föredrar att låta honan föda i det stora vanliga akvariet för då vet jag att bara de starkaste överlever. tycker inte att du ska sätta henne i en liten och trång yngelbox, där utsätts hon bara för stress… har du något större kar, kanske på 10-15 liter så kan du ju flytta henne dit annars kan du låta henne föda i akvariet.
aha, om de redan var tjocka och goa när du fick dom så dröjer det nog inte så lång tid innan det vimlar av dom…
lycka till!