Ny innvånare, algätare
hej, idag blev det att köpa en ny mal eftersom Malte dog igår av förstoppning vilket var väldigt ovanligt sa han som ägde djuraffären som jag var i dag. han sa att det är 1 på 50 fiskar att just en ska drabbas och jag hade bara en och så fick den det, sicken osiss…
aja, nu har jag köpt en mycket tåligare mal som jag ännu inte vet vad det är för kön eller sort, någon som vet? han i affären sa att de blir ca 10cm som fullvuxna…
h*n är jättesprallig och simmar väkligen som blixten, svinsnabbt!
är jättenöjd med h*n men saknar fortfarande Malte…
här kommer lite bilder på h*n-->

Är nog läge för dig att googla på Gyrinocheilus aymonieri. Det är inte världens snällaste allteftersom den växer

inte snäll? det är jätterädd för de andra fiskarna…
Haha, 10cm!? Känn dig blåst, 25-30 cm låter mer troligt.
#3 när den blir större kan den "jaga" dom andra fiskarna som är mindre än dess egna storlek, det är allt.
Inget att oroa sig för :)
Dom är jätte effektiva iaf! Har sånna själv..

#4 jasså… men när det har blivit för stor får den la flytta till ett större då…
#5 då kommer den nog jaga i stort sett alla fiskar pga att den är den största i karet, har ju bara guppys och kardinaltetror… bra att de är effektiva, var ju därför jag köpte den… hur stora är dina? hur ser man könsskillnader?
#3 det skulle jag inte tro, kanske i vilt tillstånd. men dessa blir nog max 10cm!
All vi har haft har stannat i växten vid 10cm.

#7 …och de har inte typ dödat någon fisk eller sugit sig fast vid någon levande fisk?
Återigen: Läs på om fiskarna INNAN ni tar hem dom!
LisenN sajtvärd på Nära föräldraskap ifokus

ja… men blev så kär i den så kunde inte låta bli… men h*n mår superbra nu och simmar runt och betar av alger…:) har faktiskt simmat med de andra fiskarna också och de verkar komma bra överens…
#8 aldrig! den har nån gång sugit sig fast men så fort fisken simmar iväg har den släppt..

okej det var ju skönt att höra!
Finns som när det gäller alla varelser individer med olika beteende. Kan vara bra och lugn i början men blir oftast "griniga" med tiden. Att den suger på en fisk men släpper så fort den simmar är ändå stressande för den fisken. Det är ju inte något den gör bara en gång och är nöjd sen. Skador och stress som kan leda till sjukdom. En sån i ett 50L skulle jag aldrig välja. Möjligen i ett större med fisk av tuffare typ som kan försvara sig.

den får flytta när den har blivit för jobbig! asså när den är stor dvs 9-10cm, de är ju då de börjar köra ihop sig eller?
Vad är det för sort? :)
Helena

det står i inlägg #1