vad för sjukdom?
hej igen, min ena guppyhona har inte ätit på 3 dar och har nu tappat en massa färg asså blivit vit… nu ligger hon bara på javamossan hela tiden… sen har hon typ fått större gälar och "andas" mycket fortare än vanligt… sen har hon typ mörka sträck på vissa ställen på kroppen…typ resta fjäll!
vet ni var det är med henne så skriv!

Låter som att hon har råkat ut för bukvattensot.
Flytta över henne till ett separat akvarium och behandla med dubbla dosen sera baktopur direct. (läser innantill i broschyren "Friska fiskar - hur uppnår man det?" från Sera)
Även en viktigt notis:
Sera baktopur är ett högverksamt antibakteriellt preparat skadar även nyttiga bakterier i filtret. Därför är det nödvändigt att ta ur filtret ur akvariet och driva det i t ex en spann med vatten under behandlingen.

funkar ektozon eller protozon?
kan jag flytta över henne till mitt 3 liter med snäckor i? är det ett bra ställe?
ska jag vara ärlig så är jag rätt "nybörjare" på sjukdomar. Har inte haft några själv i mina kar ännu - är väl lyckligt lottad än så länge.
Har tittat runt på nätet, och det spontana svaret är att protozon inte hjälper mot de flagelater som lär vara orsaken till bukvattensot.
ektozon verkar vara till största delen vanligt salt, kan fungera - har för mig att jag läst någonstans om att man ska lägga fisken i typ en glassbytta eller hink med vatten från karet och hälla på lite salt. Men riktiga tillvägagångssättet har jag ingen aning om.
På många ställen rekommenderar de som svarar att man helt enkelt ska avliva fisken för att den ska slippa lida - eller behandla den med något som heter Flagyl.
Vet inte heller hur tåliga snäckor är för medicinering.

okej, får la avliva den då… 
Jag håller nog inte med om diagnosen bukvattensot - hon är inte uppsvullen alls, tycker jag. Svårigheter att andas och svullna gälar kan vara förgiftning av… var det nitrit?… iaf dåligt vatten… men eftersom du säkert håller efter vattenbyten och hon har den där fläcken skulle jag tippa på något annat… som tyvärr är besvärligare att åtgärda. Jag är ingen hejare på diagnoser… men parasiter och/eller nåt bakteriellt… oodinium kanske - den går ofta på gälarna i första hand och sen på skinnet. … men hon har röda områden i muskulaturen också… knepigt tycker jag.
Jag har fastnat för kombinationen av Esha Exit och Esha 2000. Jag har ingen aning om ifall det är de bästa medicinerna så jag säger inte att det är dem man bör använda, bara att jag använt dem på mina firrar. Det finns många andra preparat som säkert är jättebra. Eftersom jag tycker att det ibland är svårt att ställa diagnos så har jag fastnat för dem just pga att de går att kombinera och slår mot mycket (inte allt). Då mina fiskar varit sjuka så har de råkat ut för nå´t och troligen fått något annat också eftersom de blivit svaga. Så tror jag i alla fall att det varit eftersom det varit så knepigt med diagnoserna.
Passar vidare mina länkar i samlingen fisksjukdomar:
http://www.fishdoc.co.uk/disease/clinicalsigns.htm
http://animal-world.com/encyclo/fresh/information/Diseases.htm
http://www.jbl.de/onlinehospitaluk/perpicture/index.php?Step=2&GalleryId=2
http://badmanstropicalfish.com/fish_palace/tropicalfish_disease_identification.html
http://www.aquaticcommunity.com/disease/velvet.php
Kolla dina andra firrar jättenoga. Kliar de sig? … eller andas fort eller är slöa eller har märken på kroppen så vänta inte utan ge dem medicin med en gång. Om du måste medicinera i det vanliga akvariet så kan det hända att växterna tar stryk (de kan också klara det - beror på vilken medicin du använder) och bakterierna tar helt klart stryk… så det får bli frekventa vattenbyten efteråt tills bakterierna återkommit.
chilondella kanske…? Diagnoser är svårt.

nej, hittade inget som hade de symtomen som hon har…:( vad ska jag göra? avliva henne?
Jag skulle i första hand få undan henne från de andra eftersom hon kanske smittar.
Simmar hon inte alls så är hon kanske bortom räddning och slutet är nära även med medicin. En så´n firre skulle jag avliva.
Se´n tycker jag att det är bra att ha medicin hemma så att man kan medicinera direkt… så även om du avlivar just den här firren så kan det vara idé att köpa hem nå´t - lämpligen nåt med brett spektrum som hjälper mot mycket. Risken finns ju att någon smitta redan spridit sig.
Det kan hända att du nu har sjukdomen i karet så att de andra kanske drabbas… så håll ögonen på dem. Titta en lååång stund varje dag så att du hinner se varje fisks beteende också när de inte äter.

okej… men tror du att jag kan flytta henne till en 3 litersburk där jag har snäckor? är det ända "stora" jag har!
,, mjo… jag tror inte att snäckorna blir sjuka . de är ju ett helt annat djurslag… men jag vet inte - det är bara som jag tror.
Är det en sjukdom som klarar sig utan värddjur ett tag så får du behandla också snäckburken som smittad ett tag framöver. Hur länge vet jag ju inte eftersom ingen vet säkert vilken sjukdom det rör sig om..
Kanske du borde skaffa ett karantänsakvarium - det är rätt bra att ha någonstans att göra av en sjukling.
Hmm, jag tror också att hon kan ha drabbats av nitritförgiftning. går hon i ditt 56 liters? Gick Malte där också?
I så fall har du problem med skit och nitrit i det karet, eftersom jag tror att Malte dog av bukproblem pga smuts. Har sett det förut i smutsiga akvarier.
Sluta mata, gör många, små vattenbyten, absolut inga stora eftersom du då kommerfå fler nitritspikar.
Små kar med mycket fisk i är svåra att få i balans.
#14 Men borde inte alla fiskar visa symptom på förgiftning då? Jag tycker att det vore märkligt med en enda som är så illa förgiftad och resten simmar och andas bra… men kanske det kan vara så?
Är det en nyinköpt firre eller en av de gamla? Hur mår i så fall de andra nya och de andra gamla?

vi fick avliva henne nu tyvärr…. efter 2 veckor nu som hon har varit konstig så fick vi avliva henne…:( hon lång på sidan helt orölig och sen såg jag att 3 av mina äppelsnäckor var på väg till henne (antagligen för att de trodde att hon var död) så bestämde jag mig för att hjälpa henne genom ett slag mot bordet
RIP Karin!<33
Ledsamt :( Beklagar.