Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettsjukdomar
Läst 2308 ggr
Marga
0

Mobbad fisk..

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har tidigare skrivit om min fina Kakaduaciklidhanne som någon kanske minns. Jag köpte en hona med honom, men det funkade dåligt, hon verkade vantrivas och han trakasserade henne så jag köpte en hona till.

Det som hände då var att hannen och den nya honan kommer jättebra överens men nu mobbar båda den stackars första honan. Hon ligger mest på botten, gömmer sig där hon kan, verkar aldrig äta och håller på att tyna bort. Jag tror inte hon är fysiskt sjuk, bara otroligt stressad av att aldrig få vara ifred.

Jag vet inte vad jag ska göra, finns det något sätt att hjälpa henne på? Har funderat på att ta henne tillbaka till affären men är rädd att hon är för svag att klara ens det.

Behöver råd, jag mår dåligt av att se henne så här.

Glädjande nog verkar däremot alla andra trivas!

histronica
0

Av två onda ting så är det nog minst stressande att lämna tillbaka henne

- hon verkar ju ännu mer stressad om hon bara ligger och trycker

En retur tar ju inte så långt tid men att ligga och trycka och inte våga äta ens är ju mycket mer plågsamt

tycker jag Glad

Nooon2
0

Hanen och nu den nya honan har alldeles tydligt bestämt att den första honan ska bort. Jag tror att det blir svårt att ändra på. De är inte elaka… det är bara nå´t som inte stämmer och då fungerar naturen så. Se till att hon får komma därifrån. Det måste också vara hennes egen högsta önskan; i naturen skulle hon stuckit för längesedan.

Marga
0

#1 o 2, tack, det var det jag kände också. Det är ju svårt att påverka fiskarnas beteende minst sagt och jag har inte kommit på något sätt att hjälpa henne. Jag får lämna tillbaka henne helt enkelt!

histronica
0

Hej - vad bra - det är det bästa beslutet du kan ta för fiskens skull.

Jag förstår att det känns tråkigt men det är rätt beslut, lycka till Glad

Marga
0

Sagt och gjort, jag tog tag i det på en gång! Vilken lättnad. Hon klarade transporten och killen i affären var jättebra, han lovade att ta hand om henne ocgh försöka äta upp henne Glad. Tack för att ni övertygade mig om att detta var det rätta att göra!

histronica
0

Vad roligt att det fick fint och att de var förstående i affären.

Jag tror du redan visste vilket som var det bästa att göra då du verkar vara mån om dina fiskar Glad

Lycka till med dina andra firrar!

Nooon2
0

Schyst butik :) Hon får de säkert fint… och de fiskar du har kvar kan "tagga ner" och allt blir trevligt Glad

fiskargrabben
0

#5 äta upp henne???

Marga
0

#8 Skrattande  Kanske snarare mata upp henne, det gick lite snabbt där… Jag tror inte hon var mycket att ha till lunch, bara skinn och ben är jag rädd… Men slutet gott allting gott hoppas jag.

[imaginepeace]
0

#8 Haha, jag reagerade på samma sak Tungan ute

MiniAndMe
0

åh vilken tur!

Annars hade du ju kunnat köpa ett akvarie till om de inte hade velat ha henne, men det hade ju tagit lång tid…. <333