Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettförlossning-bb-barnkammare
Läst 5109 ggr
Haztparken
0

Kampfiskar

Min bror har nu skaffat lite fiskar då han vill ha något djur då jag har kaniner. Nu åter igen försöker han sig på med kampfiskar + lite andra.

Han har ett ganska litet akvarium där det sedan i fredags förra veckan tror jag har simmat en kamfiskhane med andra fiskar, honorna var slut då.

Vi hade oturen att 2 fiskar dog men idag har han köpt nån till Neontetra (tror jag dom heter, kan inte fiskar) och några lite "vanliga", fast den ena verkar nästan lite förlamad så den dör nog snart :/

Iaf så köpte han 2 kampfiskhonor och när dom låg i plastpåsen i vattnet var hanen direkt framme och cirkulerade och nyfiken, sedan när vi släppte i dom så har hanen hela tiden jagat den ena honan (bryr sig inte om den andra). Han nafsar han och hon nafsar honom, hon simma runt med en bit av hans sjärt i munnen! :O

Vi lät dom vara. för vi vet inte vad vi ska göra. Efter ett tag titta vi till dom och då höll hanen fast honan vid munnen, asså ovanför honans mun (inte gälarna) så höll han fast henne med sin mun så dom flöt runt tillsammans, varför?

Han jagar henne nu å hon simmar runt han, hon försöker inte direkt simma därifrån men ändå.

Vad håller dom på med? Kommer någon dö? Parar dom sig? Försökte läsa om detta men hittar inget svar. :S Jag kan inte se något bubblebo eller så som flyter vid ytan eller om de nu skulle finnas de..

Svara snabbt tack! =)

heffaklump
0

Man ska INTE ha kamphanar tsm med honor. Det leder bara till att någon av dom dör om man nu inte vill ha yngel. Honorna ska också egentligen för deras eget bästa vara åtskilda från varndra då de är lika aggressiva som hanarna. Dom heter ju kampfiskar av en anledning. Hur många liter är det i karet? Jag rekomenderar att endast ha kampfiskar hanar helt ensamma utan någon annan fisk då dom är långsamma och de endra fiskarna brukar ofta hacka på hanarna. Hanarna kan också döda resten av fiskarna.

Med tanke på att dina fiskar verkar dö så kan det hända att du har fått för högt nitritvärde.´Det händer ofta om man har för många fiskar i ett litet kar.

Kan påpeka att neoner också måste vara minst 10st då de är stimfiskar.

Om jag vore du så skulle jag försöka sära på honorna från hanen, det kan hända att dom parar sig även utan skummbo men ynglen har inte en chans i världen att överleva då med tanke på att du har massa andra fiskar i karet.

histronica
0

Som heffaklump skriver; jag vill minnas att hon har kampfiskar så hon vet vad hon pratar om.

En annan viktigt fråga hon tar upp också är hur stort karet är? Mått om du inte vet liter? Totalt antal fiskar i detta?

För det tredje som också sagt - så verkar det kommit i en del fiskar ganska fort med tanke på att det varit igång 1 vecka drygt. Ett akvarie i "bra" storlek tar ca 40 dagar att få balans i (alltså vad gäller vattenvärde/goda bakterier) och det är absolut att rekommendera att starta med enstaka fisk de första veckorna. Annars kommer som regel nitritsprik som ett brev på posten inom någon vecka - olika snabbt beroende på antal fiskar/karets storlek/matmängd bla.

Haztparken
0

#1 Okej tack! Visste inte alls om detta då dom i djuraffären sa att man kunde de Obestämd Tror vi har något annat akvarium sen ínnan som hanen nog kan vara i isåfall.

Ja asså vi har nog minst 10 sånna neoner så då e de bra :)

Men hur ska vi göra för att sänka nitritvärdet?

Haztparken
0

Jag har för mig att det är 19l.

I djuraffären rekomenderade dem att ha en hane plus två honor.Obestämd

Haztparken
0

E det bara kamphanar som har 2 långa fenor mitt på magen? Eller kan honor ha det också?

histronica
0

Kampfiskfrågorna kanske heffaklumpen kommer tillbaka och svarar på - jag har noll koll på dem :-)

Med ännu större risk för att uppfattas som glädjedödare så är 19 liter för litet för det mesta - neontetrorna är en stimfisk men de ska ha plats att stimma på också och rekommenderas normalt ett kar på minst 45 liter iallafall, ca 50 cm långt så det går att "stimma".

Enl jordbruksverket så är runda skålar inte ok längre men vad gäller minsta rekommenderade akvariestorlek så är det att rekommendera 40 liter. Möjlitvis då Kampfisk som kan vara 1 i ett 19-liters?

citat:

Du behöver göra regelbundna delvattenbyten vilket betyder att du byter ut en del av vattnet ca 25-30 % en gång i veckan. Större vattenbyten är påfrestande för fiskarna därför att de vill ha stabila förhållanden i vattnet, förändringar av temperatur och/eller pH kan stressa fisken och stress påverkar fiskens immunförsvar vilket gör att den kan lättare drabbas av sjukdom.  Intervallen vid vattenbyte kan variera med antal och storlek på fiskarna, och hur stort akvarium du ha, ett mindre akvarium under 100 liter med ett litet filter kan det finnas behov av tätare byten och ett större akvarium med samma antal fiskar och större filter kan det vara någon dag längre mellan vattenbytena. Om du regelbundet testar vattnet finner du snart hur ofta du behöver byta vatten.  Men enklast är som många gör, byta 25-30 % vatten i veckan även om vattenvärdena är bra.  Varför du ska byta en del av vattnet är för att minska nitrathalten i vattnet så du inte får alg problem, alger som lever av den näring de får från nitraten, vidare byte du bort en del av det ammonium som bildas av fiskarnas förorening, även döda delar av växte och matrester bidrar till nitratvärdet. När du minskar ammoniumet i vattnet bidrar det till att det bildas mindre nitrit vilket till slut innebär mindre nitrat och mindre risk för alger.

OM du har nitrit så är det lite större dagliga vattenbyten som gäller tills nitrtiten är borta ur karet. Köp tex också nitrivec eller liknande på zooaffären då karet är så litet så behöver det skjuts att balansera värdena. Man kan ta 50% av vattnet och det kanske går även på ett 19-liters. Jag vet inte om ni har det eller om ni använder vattenberdningsmedel men det kan behövas just för att karet är så litet - det kommer att krävas löpande delvattenbyten i dett, 1-2 gånger i veckan sen framöver (kanske 20%) av karet. Kanske dumt att ta mer då det inte är så stort?

heffaklump
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Andra labyrintfiskar (kampfiskar är en sorts labyrintfisk) har också dom där två långa "arm fenorna" (jag kommer aldrig ihåg vad dom heter) som jag brukar kalla dom. Ja, honor ska också ha det om allt står rätt till med dom det vill säga. Djuraffärer ger tyvärr nästan alltid ut fel info om fiskar BARA för att käna pengar och de flesta vet inte ens vad det pratar om… Det är lite synd tycker jag med tanke på att det är liv och inga leksaker man säljer.

Som Histronica säger så kan kampfiskhanar vara själva i ett 19L, dom trivs oftast bäst så helst ensamma med kanske en räka eller snäcka dom städar :) Tror nästan att de är de enda fiskarna som inte mår dåligt av att vara helt själva i ett litet kar.

(lägger ut en bild på en av mina honor bara för att visa hur honor brukar se ut då det låter som att din hona inte verkar ha dom där två "arm fenorna")

Att ha så många fiskar i ett 19L är inte att rekomendera, spec inte att pressa ner tre kamfiskar där för det kommer sluta med att bara en av dom kommer överleva och det blir antagligen bara hanen då han kommer stressa sönder honorna.

Haztparken
0

Okej, då får vi nog se om någon fisk lämnas tillbaka eller om vi får ha fler akvarium, vi får se hur vi gör nu men något måste göras!

För ja menade att med dom långa fenorna så hanen har sådana fenor, inte på bilden som du visa utan längre. Honan som han är efter ser ut ungefär som på bilden, hon har bara lite kortare fenor. Men den andra honan som simmar ensam hon är rädd för allt å alla men ja funderade på om hon var en hona? För det ser nästan ut som om dom två fenorna är lika långa som hanens, alla fenor är inte så långa men dom är inte särskilt korta heller. Kan honor få långa fenor också?

heffaklump
0

Det kan hända att detär en hane isåfall. Det finns kampfiskar som kallas för plakat, och dom har korta fenr precis som honor men är hanar då. Ett lätt sätt att se skillnad på honor och hanar är genom att tittade efter honornas äggledare. Det är som en vit prick som sitter precis bakom "arm fenorna".

På bilden så har jag ringat in äggledaren på honan. Hanarna har inget sånt.

heffaklump
0

Det här är en sk. plakat hane. En hane med korta fenor och som amn ofta brukar ta fel på som hona i djuraffärer. Grossisterna brukar ofta ta med dessa hanar tsm med honorna då de liknar honor och ser relativt tråkiga ut för att vara en hane och ofta är svåra att få sålda om man säljer dom som hane.

Haztparken
0

Hmm, svårt att säga. Kunde varken se någon vit prick på någon utav dom så kallade honorna :/ Eller så finns den där bara att mitt otränade öga kan inte se det.

Kamphanen och honan mår inte särskilt bra nu och jag vill flytta dom sedan några timmar tillbaka men min bror verkar inte bry sig och min pappa säger att vi ska ta det imorgon, men jag vägrar vänta! Jag mår illa av att bara sitta och titta på utan att göra något, jag kan flytta dom själv! Även om dom inte kan vara i ett akvarium så är det bättre om dom får vara själva :(

Men då påpekade min pappa att vi kan inte flytta dom för vi har bara en pump. Måste dom ha en pump som är igång hela tiden för att dom ska kunna leva?

heffaklump
0

Kampfiskar klarar sig utan pump då de är ganska tåliga och dom behöver inge luftpump heller då de tar luft från ytan. Men det måste självklart vara fiskvänligt vatten du flyttar dom till isåfall då vanligt kranvatten är allderles för sterilt för att en fisk ska kunna leva i det. Då mste du nog ta vatten från det karet dom är i nu men det är ju bara 19L och det krävs ju några liter för varje fisk och att ta så mkt vatten från det karet kan vara lite riskfyllt då det inte har vart igång så länge.

Haztparken
0

Okej. Just nu simmar alla tillsammans och ingen bråkar utan dom håller sig för sig själva. Honan å hanen ser skadade ut men dom lever. Dom verkar inte må det bästa men dom simmar runt iallafall.

Så jag borde låta dom vara som dom är nu? Eftersom karet är så litet att ta vatten ifrån, å ingen bråkar heller just nu..

MiniAndMe
0

åh tur Haztparken!

jag har ett som e typ 44 liter tror jag. och vi har en hane och en hona i Kampfisk men de trivs bra! Och djuraffären sa att man kan ha det….. hon är lite tråkig i färgen (honan då) men fin endå. Men det är väl inte vanligt att kampfiskar får yngel, speciellt inte i ett så litet som mitt. jag visste inte ens att det fanns så små som 19 liter……….

Haztparken
0

Ja de är tur :)

Nej det är väldigt litet, hade det varit jag som skulle skaffat fiskar hade jag velat ha större men men..

heffaklump
0

Jag skulle nog endå inte chansa att ha dom tsm, det kan hända att dom börjar bråka igen med tanke på att dom inte har varit tsm så länge. Honorna kan börja ge sig på varandra, det brukar alltid bli så att en hamnar längst ner i rangordningen och får  varken äta eller synas för de andra.

Kampfiskar är relativt lätta att odla men det krävs dock mycket plats, tålamod och envishet för att få ynglen att överleva.

Haztparken
0

Okej, ska se vad jag kan göra isåfall :) Får flytta på dom så inget händer.

metalbitch
0

sen vet jag att plakaten (hanarna) ibland luras genom att bete sig som honor

Valkyrie
0

honor ska helst vara mins 3 och så kan man ha en hane. Aldrig hört att man inte ska ha honor tillsammans, har haft många och det har gått jätttebra. Dock så ska inte hanar vara tillsammans. Ha mycket växter.

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!

heffaklump
0

Det kan bero helt på vad för fiskar (alla har ju olika personligheter) man har och hur stort utrymme dom har att simma på, man kan inte pressa ner hur många kampfiskar som hellst i ett litet utrymme då det ligger i deras natur att egentligen inte vara tsm förutom vid lek. 19L är allderles för litet enligt mig då jag har haft kampfiskar i ca 3 år nu och vet att dom oftast inte tål varandra så nära in på. Det låter som att dom här håller på att döda varandra nu och då är det nästan bäst att sära på dom så ingen verkligen dör.

Valkyrie
0

Ja 19 tycker jag är för litet.

i nacka forum arken zoo har de kampfiskar i ca 1 liter -.-

Men själv så tycker jag att man ska ha minst 2 honor ;)

Rest in peace Valkyrie!

Haztparken
0

VAd ska jag göra nu?

Ingen bråkar nu, har inte gjort det alls sen den gången jag berättade att dom fajtades.

Vilka fiskar ska flyttas och vilka ska stanna?

Dessa fiskar finns i min brors akvarium:

10 neontetror

3 kampfiskar (ska vara 1 hane å 2 honor men osäker på den ena honan)

1 mal, ser helt 'vanlig' ut. typ brun aktig

2 orange med svart på som är väl lika stora som kamparna

och 2 blå/svart/blänkande fiskar som är lite större å tjockare än kamparna, deras ögon lyser ganska mkt då dom är stora runda, vita.

Vet ej vad dom 2 sista är för arter. :/

MiniAndMe
0

men e det inte lite för mkt fiskar i ett sådant akvarium?

och undrar bara…. ungefär hur gammal e din bror?

:)

Valkyrie
0

Du har nog lite för mycket fiskar för ett 19 liters.

Rest in peace Valkyrie!

heffaklump
0

Det är allderles flr mycket fiskar i ett 19L, får vell max plats 3 fiskar på 5cm i ett spnt kar. Jag personligen tycker att det är ellderles för litet för istortsett alla sorters fiskar, förutom kampfiskar då som faktist trivs bätre i mindre kar än stora. Att du har så många fiskar på så litet urymme kan nog vara anledingen till att fiskarna dör, då det troligtvis håller på att bildas nitritförgifning.

MiniAndMe
0

mm tänkte väl…

akvariet
0

om din brov överhuvudet vill ha sina fiskar vid liv vilkent jag antar att han vill så skulle jag råda han att köpa minst ett 60 liters men hälst 100 liter!

han kan möjligen ha sin kamphane däri men absorlut inget mer isf! 19 liter är igentligen för litet för alla fiskar men en kamphane har så stora fenor så de simmar inte så mycket så han kvar han där om du vill och flytta över de andra till ett 100 liter om du har möjlighet att köpa då…

lycka till!

Valkyrie
0

i ett 19 liter kan du endast ha en kamphane men om du fixar större skulle det gå med: 1 kamphane, 3 kamphonor, mal, neontetror. Många säger att man inte ska ha fiskar med långa fenor ihop med kamfiskar men för mig har det funkar utmärkt ;)

Rest in peace Valkyrie!

Haztparken
0

Okej men vad ska vi göra? Man kan väl inte bara lämna tillbaka fiskar? Tror inte att vi kan köpa ett större akvarium heller, tyvärr då vi inte har plats med det.

Stephanie
0

#29 Jo, det kan gå bra att lämna tillbaka fiskar. Hör med djuraffären och säg att de inte går ihop.

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Haztparken
0

Okej ska prata med min bror senare när han kommit hem och förklara :)

[hilevij]
0

#25 får jag bara fråga varför du tror att kampfiskar tycker om små akvarium?

Stephanie
0

#32 Nu ska jag väl inte säga något egentligen, då jag varken kan läsa fiskarnas tankar samt endast har en kampfiskhane att tala om Tungan ute Men min hane fick flytta från mitt sexkantiga 17-literskar till mitt 110liters. Först verkade han trivas, men jag får mer och mer känslan av att han tycker att det är lite för mycket liv och rörelse, och att det är mer strömt i det stora karet. I det lilla karet var han väldigt matglad, simmade alltid fram när man gick förbi osv. Nu kan han "stå och hänga" nästan ibland. Jag tror att pumpen är lite för stark för honom.

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Emiizan
0

(Orkar inte läsa igenom alla svar) Har jag förstått det rätt - håller kampfiskhanen på med en kampfiskhona? För man ska ju kunna ha EN hane med flera honor. Det har dom i många djuraffärer och jag har en kompis som har det så :O  Isf verkar detta konstigt ju :S Men dom parar nog INTE sig, snarare försöker hanen döda honan :(

Om ni har något mer akvarie så kanske ni kan ha honan däri så länge, annars är det bara att låta dom va,lycka till ;)

Valkyrie
0

Om man ska ha hanar+ honor till sammans ska man ha 1 hane + minst 3 honor. då brukar det funka.

Rest in peace Valkyrie!

[hilevij]
0

#3 fast då verkar det ju ha mer med pumpen att göra än storleken av akvariumet? :P

sussa08
0

Måste bara säga, snälla människor, ge inte förslag om att ha några kampfiskar tillsammans över huvud taget! De på djuraffärer gör sällan rätt och har inte alltid den kunskap som krävs för att ge tips om fiskhållningen..

Kampfiskar slåss oavsett kön, oavsett antal. Det finns exempel där det funkar att ha kampfiskar tillsammans, men absolut inget man ska rekommendera! Har själv sett exempel på en tjej som lyckades få 7 hanar att VARA SAMS i ett 60l! Men det är inget man ska ge sig på att testa för att det mot förmodan kan fungera…

Jag anser också att kampfiskar föredrar lite mindre kar, de är inte så aktiva simmare, har svårt att gömma sig fort osv… De kampfiskar jag har haft har bara blivit stressade i stort kar där de inte själva kan besitta tronen om man så säger :P

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

Valkyrie
0

Honor passar utmärkt tillsammans? Hur skulle du veta hur de passar eller inte? Oftast har man flera honor , mina mår inte bra utan att vara med varanda. de blir gladare när de har någon mer ifrån samma art.

Rest in peace Valkyrie!

sussa08
0

jag sa ju att det kan fungera, men man ska ju inte rekommendera nåt som ofta inte fungerar enligt mig! och ja honor slåss lika mycket som hanar

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

Valkyrie
0

Det brukar oftast funka utmärkt. Tycker det är lite dåligt att säga till ts att man inte ska ha honor tillsammans för då kanske hon lämnar tillbaka de när de igentligen passa bra ihop. Honor har lugnare temperament än hanar så man ska inte säga att de bråkar lika mycket som hanar när de bara är dina som gjort det ;)

Rest in peace Valkyrie!

sussa08
0

Men gud, jag har tillsammans med Kerstin en kampfiskodning och inga av våra fiskar kan gå med någon annan! Vi testade att ha ett gäng honor som vi köpte samtidigt tilllsammans vilket funkade ett tag men de fick säras på efter att de började slåss med varandra.

Jag säger inte att jag vet allt, därav att jag medger att det KAN funka.

och jag tvivlar starkt på att kerstin bara haft otur med sina honor, hon som fött upp i många år!

Ne nu är jag för irriterad, skriver sen…

Valkyrie
0

Ville bara säga att bara för att ni har otur betyder inte det att alla har det. Jag har haft väldigt många honor och alla har gått väldigt bra ihop. Du kanske hade för några för det blir lätt så att om man har 2 så bråkar de men om man har flera så går detoftast utmärkt.

Rest in peace Valkyrie!

fiskargrabben
0

Tycker allt är sk*t snack honorna slås inte lika mycket som hannarna inte ens nära vad hannarna gör! inte de jag har sett!

Haztparken
0

Hmm Obestämd

Jag har fått den hjälp jag behöver tror jag.

Vill inte ha bråk.

Alla fiskar lever fortfarande och har de bra nu.

sussa08
0

Honorna vi hade tillsammans var 7 st.

Och det är inte otur utan natur jag snackar om

era erfarenheter skiljer sig från mina och det kan vi inte göra nåt åt.. Jag med flera tycker att det är dumt att föreslå nåt som antagligen inte håller i längden

och ni tycker det är dumt att jag/vi säger som jag/vi gör…

Jag tycker det är onödigt att man stressar hanar och honor med att ha de tillsammans, ni tycker att det inte gör nåt för att ni har råkat haft tur med era fiskar.

För mig är min åsikt om kampfiskar lika självklar som att man ska ha stimfiskar i just stim för att de ska må bra. Kampfiskar mår bäst själva där risken för bråk ej finns och stressen av att ha artsfränder nära inpå inte finns.

[hilevij]
0

#45 har sju honor och två hanar tillsammans i ett tvåhundraliters akvarium och de bråkar inte ett piss. När man sätter in en ny kampis så ordnas rangen upp, men det brukar inte gå särskilt våldsamt utan mest spärra upp fenorna och tuffa sig, men sen viker den nya fisken (oftast, annars viker den andra sig) sig och det är frid och fröjd. De är absolut inte stressade av att se artfränder, utan de simmar oftast i flock. Dock så kan de vara för sig själva om de vill, d.v.s det finns täta växter och även några grottor och rötter + att halva ytan är täckt av musselblommor och dess långa rötter.

Så det kanske är det som behövs, både simmyta och gömställen och lagomt med plats? För det är ju inte direkt "natur" att ha fiskarna en och en i en liten burk på 15 liter?

Haztparken, jag är ledsen för att vi har vikt undan ämnet, ville bara säga min åsikt men jag lägger mig sen från den här diskutionen.

Valkyrie
0

Håller med 46, igentligen skulle man kunna h alla fiskar tillsammans, bara man har ett tillräckligt stor akvarium. Hanar är ju svårt att få ihop men det finns även de snälla kamphanar som går bra ihop. Honor därimot funkar utmärkt tillsammans. Håller med om att jag skulle inte kalla ett litet akvarium för naturligt …

Rest in peace Valkyrie!

KerstinL
0

Ja, vad ska man säga.. "om detta tvistade de lärde" finns det ett ordspråk som säger och vi får väl finna oss i det. Vissa har Kampfisk som går ihop och andra inte.. Den Kampfisk som vi håller i våra akvarier (Betta splendens) är en framodlad fisk som från början togs fram just som Kampfisk för att slåss till döden. Det finns en hel uppsjö med olika Betta-sorter som är helt olika varandra. I naturen så lever dessa små bettor i vattenpölar, skitiga, små och syrefattiga därför är kampfisken en labyrintfisk, den andas med tarmen kan man säga. Mina kampfiskar slåss olika mycket och det är lika ofta honor som hanar som bråkar och till och med dödar sina artfränder. Det är klart att om man håller dom i stora akvarier så får dom inte samma revirkänsla och därför slåss dom heller inte lika mycket.

Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Cool

sussa08
0

(ursäkta det jag kommer att säga)

Varför i ******* är det INGEN av er med en åsikt som skiljer sig från min som ens LÄSER vad det är jag skrivit?!

Har jag ens påstått att det inte alls skulle GÅ att ha kampfiskar ihop?! Varför är det det ni försöker motbevisa mig?!

Jag har i VARJE J***** inlägg påpekat att DET GÅR men att jag för f***** inte tycker att man ska rekommendera en så osäker sak!

Kerstin ta bort detta inlägg om du vill nu är jag bara pissed…

LisenN
0

Jag har 2 vuxna honor som går ihop utan problem, dom tyr sej till och med till varandra vilket borde betyda att dom gillar varandras sällskap.

Har även 20st+ 3 cm yngel ihop i ett 100 liters kar, INGEN av dom är fenbiten, ser aldrig några bråk där i…

Däremot om jag stoppar i en hane till dom 2 vuxna honorna! DÅ blir det slagsmål och det ordentligt!

Såååå.. Det KAN gå att ha kampisar ihop men man ska vara medveten om riskerna och beredd att separera dom om det går åt skogen!

Sen är ett 19 liters på tok för litet för att ens testa släppa ihop flera kampisar i enligt mej men det har ju andra redan påpekat :-)

LisenN sajtvärd på Nära föräldraskap ifokus

Valkyrie
0

Vi skrev bara att vi inte håller med dig om att honor bråkar. Jag vet många som tycker samma sak om att honor går utmärkt tillsammans ( i allifall mina + kompisars)

Konstigt att era då var aggresiva när våra inte är det.

Jag tycker iaf att man ska ha flera honor , typ 3-5 i ett 50 liter. Alltås är 19 liter för litet. Skulle rekommendera att vi köper ett akvarium 32 liter för 379 tror jag på djurmagasinet eller begagnat på blocket. Då kan ni ju behålla alla fiskar.

Förut hade jag en ikea låda till mina kampfiskar men endast ett litet litet tag medans jag skulle få ett nytt.

Rest in peace Valkyrie!

histronica
0

Oavsett åsikt så är 19 liter på tok för litet för alla dessa fiskar.

Skulle tipp apå att malen ni har är en ancostrus?? Isåall blir den mell n10-15 cm "egentligen" men i detta kar lär den inte kunna växa klart.

Vi har haft det på tråden tidigare - om omyndiga ska få köpa fiskar eller inte…  här är en orsak till att jag anser att föräldrarna ska vara med vid köp av fisk för att kolla att fisken/fiskarna verkligen fungerar me det kar man har hemma!!

Kanske inte alla föräldrar jan mycket om fisk men då kan man som vuxen kolla upp det INNAN man köper djur till sina barn.

-10 neontetror bör ha iallafall 54 liter för att vara lite simyta

-små malar bör också ligga därikring även OM det går att klämma in dem i ett mindre… men vuxna ska ha 100 liter  helst

-3 fiskar som ni inte vet vad det är - vuxen storlek?

3 kampfiskar  (vet jag inget om bmer än att de oftast inte ska blandas  men att det kan gå…storlek på kar?)

Nåväl - det borde iallafall vara ett 70 lites för fiskarnas skull tycker jag - har ni inte plats för det så bör ni plocka bort fiskar

malen är självkskriven att plockas bort!

tetrorna också - stimfiskar som vill röra på sig!

de 4 är svårt att yttra sig om och måtte det bara inte var slöjstjärt eller nått annat som blir stort…

Haztparken
0

#52 Mina föräldrar var med vid köpet. Men dom vet inget om fiskar (på det viset) och vi förlitade oss på att dom som jobbade där kunde det dom sa/gjorde. Det verkade så på dom och allt lät bra.

Nooon2
0

Det där är ett väldigt vanligt problem - att man inte får riktiga besked av personalen på affären. Det finns butiker där de kan mycket… och så finns det andra där det verkar som om de egentligen jobbar någon annanstans och råkat gå till fel butik just den morgonen. Tungan ute

Det är tråkigt när det blir fel och ett nyvaknat intresse för djuren kanske går förlorat.

Det är jätteroligt när någon hittat ett intresse och jag bara grattar och lyckönskar! Glad

…och har man nu råkat få nå´t problem så brukar det ju gå att fixa. I detta fall kanske ett begaganat akvarium är lösningen? Det är inte roligt att plocka bort fiskar. I ett större kar kan man dessutom få en stabilare miljö - det är inte lika känsligt för övermatning t.ex. Det blir mycket lättare att ta hand om. Jag har alltid haft gamla begagnade akvarier - några repor här och där men vad gör det? Det syns knappt när man fyllt på vatten. Somliga föräldrar går att övertala om summan inte är hutlös - det finns ju knappast någon bättre sysselsättning än att ta hand om djur och samtidigt lära sig om ekologi, biologi, ansvar, estetik, matematik mm… ja, sån´t ni vet… som ingår i akvariehobbyn  Glad
(jag bara hivar ut lite argument sådär utan särskilt påkommen särskild anledning FlörtTungan ute)

Valkyrie
0

håller med ovan :)

försök hitta ett billigt större akvarium. vart bor du? :P

Rest in peace Valkyrie!

Haztparken
0

Vi har inte plats med ett större akvarium :/

heffaklump
0

Jag hänger inte alls med längre… Har du kvar fiskarna i karet? det går verkligen mot naturen att ha så många fiskar i ett så grymt litet utrymme… Även om det funskar just då så är det inte säkert att det gör det i framtiden. Tycker det rent ut sagt är skit att affärerna rekomenderar hona och hane tsm, visst det kanske går för vissa men det går helt och hållet mot naturen. Man kan ju nästan räkna ut själv varför KAMPfiskar har fått just KAMP i sitt namn. Det är inte för att dom är snälla mot varandra kan jag lova…

Valkyrie
0

Kamphonor går visst ihop ? Hon behöver inte göra sig av med de bara för att det inte går för er?

Men du behöver köpa större akvarium för fiskana kommer inte må bra i det lill :/ Men om du fixar större kan du självklart ha kvar alla fiskar.

Kamphane + 3 honor går utmärkt.

Rest in peace Valkyrie!

histronica
0

http://kampfisk.net/

http://www.aquaticcommunity.com/se/kampfisk/

Jag kan förstå om ni inte har plats för större men för att det ska bli humant för några fiskar så bör du be dina föräldrar att lämna tillbaka några. Förstår också att brorsan kan bli ledsen men det är inte snällt att ha så många fiskar i ett 19-liters och det förstår han säkert om man förklarar - att ha hand om djur handlar ju osckså om att lära sig vikten om att vara omtänksam mot andra - både djur och människor.

/Mvh Histronica

heffaklump
0

Det är ju redan bevisat här att det tydligen inte gick att ha kamphane tsm med honor. Han tugga ju sönder dom och dom han. Du är dom vell i så dåligt skick att dom inte ens bryr sig om att hacka på varandra längre. Det är inte naturligt beteende av hanar att skita i honor och dessutom ha dom i så litet utrymme och så nära inpå.  Då är det ju nåt fel på deras instinkter. Det visar sig tydligt vid avel, har försökt i flera gånger att avla på hanar som skiter i honorna men det går inte, dom ser dom inte längre som honor att para sig med ut mer som vilket annan fisk som hellst och så ska det ju inte vara, det rubbar helt deras naturliga instinkter. I det vilda så möts hona och hane endast vid lek och sedan lever dom åtskillda.

Valkyrie
0

Honor kan gå väldigt bra tillsammans men hanar kan vara kluriga. Menar att man kan behålla honorna iaf.

Rest in peace Valkyrie!

Haztparken
0

Hur många ska vi har kvar å vilka ska bort?

Dom orange svarta är iaf borta nu, vilka fler?

histronica
0

Malen tycker jag - den ska ha rätt att kunna bli 10-15 cm

skaffa hellre nån äppelsnäcka som kan gå och äta alger och rester på bottnen Skrattande minst lika effektiva och tar inte lika stor plats.

Haztparken
0

Okej :)

malen sittern på våran pump hela tiden, e de normalt? den lever.

histronica
0

Malar i allmänhet behöver ha en rot, normalt en mangroverot - dels som trygg gömma och framför allt dels för detas matsmältning - det ska tydligen finnas fibrer i det träet som deras tarmar behöver för att må bra.

Så inte för att var a elak men jag tror du gör den en tjänst genom att lämna tillbaka den för om ni dessutom skulle klämma in en rot i det lilla karet så blir det uppåt väggarna för trångt.

Bättre då är att satsa på en äppelsnäcka eller tom 2. Det finns fina färger. Synd att ni inte bor i Göteborg så hade du kunnat få två av mig om ni lämnade in malen :-) Personligen gillar jag dessa ancistrusar men jag tycker också att äpplena är effektivare - iallafall hos mig Skrattande

Valkyrie
0

Har du ingen kompis som kan ta fiskarna då? tänkte att det kan ju vara tråkigt att lämna tillbaka de. Får man pengarna tillbaka?

Rest in peace Valkyrie!

histronica
0

Vissa affärer går med på det och vissa inte.

Dock handlar det ju om fiskarnas väl och ve, vilket Haztparken visar att det är dem hon tänker på.

Haztparken
0

Argh! Min bror å pappa förstår inte, jag kan inget göra elr säga då det enligt min pappa e min brors fiskar å att vi bara lydde vad butiken sa :(

Valkyrie
0

då måste nog ni köpa ett större akvarium. det tar inte mycket större plats och lättare att städa och hålla fiskarna vid liv.

Rest in peace Valkyrie!

heffaklump
0

Säg åt dom att det är liv som han har pressat ner i den där lilla "burken", hur skulle han tycka det var att bo i en bur på 4x4m hela sitt liv tror du? Man kan inte ge ansvaret till en liten unge.  Han kan ju läsa det här inlägget om han vill, det är ju inte så att vi sitter och ljuger om att djuraffärerna bara snackar skit, vi säger det för att vi vet och tänker på djurens bästa och inte för att männskan ska ha nåt kul som rör sig att kolla på…

(förlåt om jag låter jätte sur men jag blir bara lite less och har haft en dålig dag…)

fiskargrabben
0

jag är bara 12 år och jag har ett akvarium min lillebror oxå och min minsta lillebror ska skaffa ett! och minsta är bara 6 år! men det ska vara mitt yngelakvarium han ska få ha på sitt rum!

Haztparken
0

Okej ska fortsätta tjata.

Kna också tillägga att min bror ska fylla 17 till sommaren.