Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 1573 ggr
Westis
0

Första ynglet!

Idag upptäckte jag ett litet svärdisyngel!

Vi köpte våra första fiskar i början av jan, tre svärdbärare, och nu har den ena fått ett yngel.

Jag tyckte för några dagar sedan att honan (Doris) blivit lite mindre om magen, men hon var inte alls tjock innan heller, så jag trodde att det var en synvilla. Men det måste vara hennes bebbe. Så kul!

Barnen kommer att bli så glada!

Nooon2
0

Grattis!
Kanske det finns fler yngel som gömmer sig någonstans och kommer fram när risken att bli uppäten är mindre.

MiniAndMe
0

åh så kul! Ja, om du bara har 3 svärdbärare måste du nog leta efter fler. för malarna brukar ofta äta många XD

Har du en yngelkasse? köp det om inte….

Westis
0

Jag har hittat ett till!

Vi har även fem Black molly, som vi bara haft sen i söndags, och två ancistrusmalar.

akvariet
0

så roligt!

du kommer nog hitta 10 yngel eller mer…ovanligt med att de bara kanske får 2-3 stycken.

har du bara tät vegitation och finbladiga växter och kanske lite flytväxter så klarar sig ynglerna om, jag skulle råda dig att naturen ska ha sin gång så att bara de starkaste och smartaste ynglerna överlever för du vull väll inte har ett svagt och sjukt yngel?

tycker att yngelburar bara är onödigt då de bara stressar ynglen då de inte kan simma vart de vill, ska man flytta dem ska man flytta dem till ett annat akvarium!

lycka till med ynglen! *väntar på bilder*

MiniAndMe
0

akvariet: men de svaga dör endå…. för vissa fastnar i yngelkassen! men om man flyttar dom till ett annat akvariume så fastnar de ju i pumpen! så jag tkr det….

Westis
0

Nu har vi hittat ett till yngel!

akvariet
0

vad kul, ni kommer hitta fler och fler yngel hela tiden för när ynglen blir större simmar de runt sakta och letar efter mat… så många ni hittar kan variera från 5 yngel och uppemot 100 yngel så det kan bli mycket jobb…

så fort du fångar dem på bild vill jag gärna se, jag har ALDRIG set svärdbäraryngel!

fiskargrabben
0

jag har 5 st som jag har jag odlat själv och den största är ca 3 cm

Westis
0

Ska sätta mig med kameran i morgon :-)

Westis
0

Nu har vi hittat ett mollyyngel också!

Fyra svärdisbebbar hittills.

MiniAndMe
0