Ohyres snäckor :O
F*n, köpte lite crystal red räkor idag, och fick med mossa, och såg nyss en liten sketen ohyres snäcka i mossan. Plockade bort den men troligen finns det ju fler.
Kanske börja förbereda sig för ohyres snäckor?!….
Hur stort kar behöver anetome helena? Är dem också sociala och vill vara minst 2?

de blir ju ungefär 3cm och det är ju överallt i akvariet så du behöver inte oroa dig för storleken på akvariet… japp, de är sällskapssnäckor som vill vara minst 3 om jag inte minns helt fel…
fast om du har räkor kan räkbäbbarna bil uppkäkade av helenorna!
lycka till!

Ja, håller med akvariet. Men framförallt för att en endaste anentome inte skulle hinna med att hålla nere ditt ohyresbestånd om den var ensam. De förökar ju sig inte explosionsartat och de lägger oftast tepåsar på stjälkarna så man kan ta bort dem om man tittar ordentligt. Men skulle "olyckan" vara framme så är det aldrig problem med att göra sig av med anentomer - det finns alltid nån som behöver ett gäng :-)
Hur stort kar behöver 3 anetome helena ha?
Jag har äpplen också så kommer få flytta på äpplerna tillfälligt medans anetome helena städar. Men vill sen ha tillbaka äpplerna så då får anetome helena flytta till ett eget kar ;)
Lite frågor som jag inte lyckas hitta (trodde det skulle finnas mycket fakta då denna snäcka är ganska vanlig, men tydligen inte)
¤ Hur stort kar behöver man till 3 anetome helena?
¤ Vilket pH ska dem ha?
¤ Temperatur?
¤ Vad äter dem förutom snäckor?
¤ Måste dem ha pump?
¤ Är dem tvåkönade?**
¤ Vad bör man tänka på när det gäller inredning?** Vill dem ha växter, rötter, gömställen, sand/småsten, mer?

Här är en bra sida på engelska (som du säkert kan bättre än mig :-))
http://homepage.mac.com/nmonks/Projects/cleahelena.html
jag är inte värstans förtjust i engelska, tyvärr, men så är det :-)
Jag minns bara sedan jag själv hade dom, att det behövs en hona och en hane- precis som äpplena. Men kolla sida ovan så får du nog rätt många svar på dina frågor.
Mvh Histronica
#5 tack, haha ja jag e också lite kass på engelska men killen e grym på det så är det nåt jag inte fattar får han kolla på det sen ;D
Ett tips för de som har svårt för engelska: kopiera länkadressen, googla den och välj "Översätt den här sidan" - voila, så blir det en svensk version (om än något knagglig ibland).
_No way! Yes way!

Jag har testat det :-) men ibland är den sååå knagglig att tom min engelska är bättre.
Fast jag tesade aldrig på den här sidan 
Mitt akvarium skulle inte funka utan en massa snäckor. Jag har olika sorter men mest malajiska sandsnäckor… jättemånga. De arbetar jätteduktigt och verkar inte orsaka någon skada på växterna… deras skal är kanske för tunga för att det ska vara kul att krypa på växter… och det är kanske de som håller de andra arterna i schack.
Det är klart - får de bli alldeles för många och alldeles för hungriga så gör de väl som alla andra snäckor och äter det som finns.
Släppte ner 5 anentome i ett 150-liters akvarium och de utrotade kanelbullesnäckor (jag kommer just nu inte ihåg vad de egentligen heter) och posthornssnäckor på tre-fyra veckor. Jag vet inte hur effektiva anentome är mot malajer eller dammsnäckor. I ett annat akvarium går en stor malaj, en stor dammsnäcka och en stor anentome. De har samsats där i många veckor nu.