Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 1563 ggr
akvariet
0

Bubblor i mossa/ny växt?

hej, har sett en massa små små bubblor i min javamossa och jag undrar vrf det är så?

sen, om man vill byta ut en växt sort kan man bara ta bort den då och köpa en ny och plantera…? hur går jag tillväga?

akvariet
0

putt

HeidiH
0

Bubblor är ju att växten producerar syre= Bra!

Ja, det är nog bara att plocka upp den gamla växten och stoppa i ny gissar jag!

akvariet
0

jaha, var bra, jag har nämligen läst att när mossor får små små bubblor på sig så betyder det CO2 men syre är ju kanonbra ju!

okej, tycker nämligen att alla cabombas börjar bli lite tråkiga, de växer FÖR fort och sen har de en massa alger på sig som ingen av fiskarna/snäckorna verkar vilja smaska på! får bli någon annan liten växt där bak.

vad skulle vara snyggt mot två vanliga svärdsplantor tro?

Nooon2
0

Cabomba är ju jättesnyggt tycker jag… men är det alger på dom så är det ju inte snyggt. jag har aldrig lyckat få fart på dem :/ (för lite ljus kanske) Några räkor kanske skulle vilja ta på sig jobbet att hålla dina cabomba rena och fina… 
Vad sägs annars om vattenpest… eller vallisneria? Jag är förtjust i lättodlade och snabbväxande saker… eller gör en mossvägg :) Mossa är fint.

akvariet
0

haft räkor med de bara rensade botten…

har alltid gillat vallisneria! men blir inte de typ 40 cm höga? mitt akvarium är nämligen bara 30 högt varav 5 cm är en luftspalt för mina äppelsnäckor…

Nooon2
0

mja… de blir jättelånga… mycket längre än 40 cm…bladen kommer att ligga på vattenytan. Du kan ju hålla efter dom lite försiktigt å nypa bort de längsta bladen… men de kanske är i längsta laget ändå.

Jaså räkorna vill int… nähe. Måste i alla fall säga att jag är lite avis på dig som får cabomborna att växa.

Hygrophila eller Wistaria kanske då? De växer fort och snällt. Hygrophila är lite mindre skrymmande och lite mer ordningssam. Wistarian har olika bladformer och hur de kommer att se ut hos dig vet jag inte. Här blir de snabbt till ett snår. I mitt akvarium åstadkommer den skira rothärvor lite varstans. Kul växt :)

akvariet
0

då stryker jag nog dem då!

ähh, de började växa väldigt mycket efter att jag hade fått en ljusskärm som förstärker ljuset med ca 25%!

har funderat på att köpa någon sorts Coryene (stavas?) vilken tror ni fungerar bäst? billigast?

Cappi
0

Det finns flera arter Vallisneria och alla blir inte 40 cm.

akvariet
0

okej, vad finns det för vallisneria som blir typ 20-25 cm?