Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 4863 ggr
thildatessie
0

vilka?

Hej, om man vill ha två sorters fiskar. vilka är erat tips att man ska ha då? som passar bra ihop. hur stort ska akvariet vara då. beror ju såklart på hur många dem är men.. berätta vad du har för fiskar, kanske har något bra tips på en bra fisksort för en nybörjare? har ingen erfarenhet av fiskar men är intresserad av att skaffa :)

thildatessie
0

och vilka alger kan dem äta? vad för "foder"?

Saga85
0

Jag rekommenderar dig att kolla runt bland zoopets artbeskrivningar: http://www.zoopet.com/fiskar/index.php

Om du går in på "Sökguiden" kan du välja att söka efter lättare arter, samt fiskar från samma kontinent och med samma krav på temperatur/ph/mm.

Jag tror även det bästa är att först välja ut en eller flera fiskarter och därefter fråga vad för slags fiskar som går bra att hålla med dessa.

thildatessie
0

Okej tack Skrattande

akvariet
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

jag kan la skriva lite smått om mina tips…

jag har ett 52 liters (på bilden) med 6 kardinaltetror 3 guppys en ancistrusmal. valet av fiskar är svårt i början, man tycker att alla fiskar är så fina och vill ha så många men i början kan man kanske bara ha 2-3 sorter, sen beror vilka fiskar man kan ha helt på akvariets volym! det finns startpaket att köpa i handeln som du får för under tusenlappen!

jag började som nybörjare med 10 kardinaltetror (tyvärr så har 4 dött!) 6 guppys (tre har dött) och en liten ancistrusmal som kan hålla efter algerna! att skaffa neon elr kardinaltetror är ett bra nybörjarval samt alla levandefödare så som Guppy men väljer du levandefödare kom då ihåg att du får MÅNGA ungar hela tiden!

det är jättekul med fiskar, så fort du har inrett ditt akvarium och fått fiskar i det kommer du sitta framför det dagligen för att det är så fint! jag gjorde inget annat än att sitta framför akvariet de första 2 veckorna!

vilka alger, alla fiskar äter lite alger när det är brist på mat men de som i stort sätt lever på alger äter nästan alla sortes alger! om du inte vill ha någon mal som blir 15 cm (ancistrusen) så kan du ju sattsa på en mindre art som jag tyvärr inte kommer ihåg vad den heter, men denna art blir bara 4 cm!

det finns många olika foder, torrfoder, fryst foder, levande foder och alla har sin lilla egenskap, man bör ge sina fiskar en varierad kost för att de ska växa och må bra. jag ger mina fiskar flingfoder (torrfoder) mest men ibland kan det pluppa i något lördagsgodis så som krossade skräpsnäckor…

sen vill jag gärna se bilder efter hur det går för dig!Flört är så kul att se hur andra gör!

Lycka till!

thildatessie
0

japp, det finns så mycket så jag ska läsa på ett bra tag först. det är ju mycket med att man måste hålla på och städa och att dem får ungar, så det är ju mycket jobb även att det inte känns som att det "ska" vara det. jag har skola långa dagar med och vill inte köpa om jag inte har tid med det. för då är det synd om dem..

Saga85
0

Det som är mest tidskrävande med akvarium (för mig) är att jag lätt fastnar och bara sitter och iakttar dess invånare, hehe.

Mitt 54literskar tar inte många minuter/vecka i rengöringstid. Öser ut 10-15 liter vatten, fyller på, klart. Sen tas pump/filter ut ungefär varannan vecka och kramas ur i lite akvarievatten. Se till att inte ha för bråttom med att fylla karet med fisk, övermata inte och sköt delvattenbytena så borde det inte bli alltför tidskrävande.

Väljer man t.ex. Guppy lär man snabbt få karet överfyllt med yngel, men det borde ju gå att lösa antingen genom att välja en mer svårodlad art eller att hålla fiskar som gärna mumsar i sig yngel.

akvariet
0

#5 jag går också i skola och jag hinner med dem!

thildatessie
0

#5 okej :)

#6 okej så man ska inte ta ut allt vatten på en gång? det här med pump och så fattar jag inte riktigt men okej, måste man inte typ koka stenar och så ibland med, det blir ju bakterier..

thildatessie
0

Och om man har sånna "mini"fiskar, som bara är någon mm långa då behöver man väl inte ett så stort akvarium eller? inte mega. exempel på någon sån LITEN ganska lätteskött,  fin fisk?  :)

Saga85
0

Nej, man behöver (och bör ej) byta ut allt vatten. I filtret bildas det bra bakterier, och tvättar man det alltför noggrant samt byter ut allt vatten är det som om man startar upp akvariet på nytt och riskerar mer problem (alger, dålig vattenkvalité). Man tar och kramar ut filtret försiktigt i lite gammalt akvarievatten när man rengör det.

Koka stenar och rengöring är inget nödvändigt. Finns väl vissa som gör det någon gång/år. Får man problem med alger på inredning som invånarna inte tar hand om kan man ta ut och skrubba rent.

Så små fiskar lär det inte finnas - möjligtvis nykläckta yngel. Enligt L80 (lag om hållning av djur för sällskap och hobby) är rekommendationen att man inte bör ha fiskar i kar som är mindre än 40 liter. Sen finns det säkerligen några undantag. Vill man ha mindre kar kan räkor vara perfekt. Och det är riktigt trevliga djur.

Saga85
0

Ett ytterligare tillägg: Alla bakterier är inte av ondo. Tvärtom så behövs det "goda" bakterier som hjälper till att hålla god vattenkvalité.

thildatessie
0

Okej men är inte dem svåra att ta hand om? och sen tänkte jag, jag praktiserar på ett dagis nu och dem har fiskar..-två guppys och en liiten ål- I EN GULDFISKSKÅL. och vad jag har läst hr så är det förbjudet? det kan vara ca 10- 15 liter i den, kanske mer..är det för litet. även för räkor och smmå fiskar? det finns ju ingen pump i så fiskarna simmar upp till ytan och hämtar luft - är det bra? - och så har dem en lampa över, alltså en taklampa som sitter ovanför skålen.. ville bara veta vad ni "fiskvana" ;) människor säger om detta.. jag tycker synd om dem för att så "stora fiskar bara simmar runt runt runt.. ålen sitter i växten hela tiden, dem har og haft dem i ca 2-3 år.. vad jag vet, kan vara mer eller mindre men tror minst 2 år. tycker verkligen att sånna skålar är jättefina att ha men djurvän som jag är så tycker jag synd om fiskarna och tänkte att om en liten är där i så är det stort för honom? kan verkligen inget om fiskar så ursäkta om jag har fel.. vill hitta all fakta som finns för ev framtida fiskköp..vad behöver räkor??

thildatessie
0

jag var i  djurmagasinet i varberg för någon månad sen nu och då såg jag det sötaste som finns Flört - nästan - det såg ut som en mkt litet eremitkräfta, med snäcka på ryggen och allt fast den var jätteliten verkligen! och då undrar jag om någon här har en sådan eller iaf vet vad som krävs? Skrattande

thildatessie
0

undrar med vad ni har för sand/sten/grus till era fiskar. jag såg en  gång i en affär att det fanns sånna turkosa stenar som finns i "hitta nemo". älskar dem och om jag någon gång skaffar akvarium så vill jag ha sådanna! har någon av er det? kan ni inte bifoga bild på växt och sten eller vad ni nu har i erat? nyfiken på vad ni kunniga har Skrattande

akvariet
0

jag vet tre mycket små fiskar!

dvärgtandkarp (levandefödare, 2-2,5 cm)

dvärgpansarmal (lägger ägg, 3 cm)

dvärgrasborra ( lägger ägg, 2,5 - 3 cm)

alla dessa är stimfiskar som man ska ha MINST 7 stycken av, de tar inte upp stor plats men kan däremot vara sällsynta i affärer! inte så vanliga fiskar!

annars så finns det lite "större små" fiskar som de flästa tetrorna t.ex Neontetra (4-5 cm)

#14 inte för att jag är SÅ kunning men…

jag har gjort felet att välja ljust grus till frärggranna fiskar! färggranna fiskar så som Guppy och Kardinaltetra blir vackrast om de har en mörk botten så jag rekomenderar att ha mörk botten för det gör att alla fiskar blir vackrare! sen det här med stenarna, om du ska ha någon form av malar elr möjligtvis också snäckor så tänk på att en vass sten kan skada fisken/snäckan oerhört mycket! stenar man köper SKA vara mjuka och inte ha några vassa kanter för då skadas fiskarna!

jag kan också rekomendera att skaffa en mangroverot, det blir riktigt snyggt med den i! jag har två små stenar som jag klätt in i mossa (som tyvärr ännu inte riktigt har växt ut än) och en vacker mangroverot med mossa på.

hittade ingen bild på stenarna så det får bli mangroveroten ist (ursäkta den dåliga bilden!)-->

thildatessie
0

okej tack så mkt. bilden kom inte med? jag ska kolla upp fiskarna direkt! :) hur stort är ditt akvarium? vad säger du om det förra jag skrev om guldfiskskål ?

thildatessie
0

vart kan man få tag på den sistnämnda fisken? finns dem i djuraffär tror du? och hur stor plats behöver varje av fiskarna som du sa? kan man ha dem i guldfiskskål tror du? en stor alltså. den största, vet inte hur  stora dem är men ska till en djuraffär i veckan eller nästa och kolla upp detta :) ska kolla vilka fiskar dem har med. tack Glad

akvariet
0

mitt akvarium är på 52 liter.

#12 räkor fungerar utmärkt i så små skålar men däremot inte de fiskar du skriver att de har!

dvärgtandkarp skulle nog kunna funka i en guldfiskskål men tänk då på att de är levande födare så du kanske bara behöver köpa ca 4.5 stycken i början pga att de kommer föröka sig snabbt och om ca 2 veckor så har du ett stim på kanske 10 fiskar! dessa små krabater gillar mycket växlighet och det går faktiskt inte att ha för mycket växter till dem!

du kan också ha EN Kampfisk där i! men kampfiskar är utanför mitt område så kampfiskar får någon annan berätta om!

jag tycker som du, synd om dem! men fiskarna andas inte luft, de är uppe vid ytan för att det är mer syre där än vad det är där nere! taklampan fungerar nog bra tror jag.

räkor är vackra små varelser, i en sådan guldfiskskål kan du nog ha en 1-15 stycken… räkor gillar mossa att sitta och pilla i, det finns många olika sorter, jag har hittat omkring 30 olika arter av räkor men det finns nog fler ändå! de vanligaste räkorna som finns i affären är nog Crystal Red, Crystal Black och olika färger på Körsbärsräkor. mina första (som nu är döda) Crystal Red räkor kostade 25 kr styck!

Lycka till!

thildatessie
0

okej, tack så mycket. jag kollar vad som finns i affären och ser om jag hittar något intressant. kanske frågar något mer Skrattande

Saga85
0

Saken med fiskskålar är ju att det är svårare att uppfylla kraven (insynsskyddat, syresättning, mm). En sån liten, rund skål är absolut inte ok för fiskar! Runda burkar försvårar det bara - svårt att fästa fast utrustning och tar större plats en vanliga rektangulära kar.

Räkor äter det mesta. Mina räkor äter samma som fiskarna - granulat, krossade snäckor och lite grönt. Sen sitter de och pillar/äter på både mossa, inredning och roten.

Själv kör jag på Julas blästersand - funkar prima.

Slänger in en bild på mitt kar. 54 liter som för tillfället innehåller fem pansarmalar och sex räkor (hoppas på räklingar då honorna bär på rom).

histronica
0

Med risk för att vara riktigt trist så måste jag säga att du har rätt om glaskupan. Se jordbruksverket enl nedan;

Du får inte ha klotformade akvarier

Grundregeln är att du inte får hålla fiskar i klotformade akvarier. Anledningen är att det är svårt att uppfylla fiskarnas krav på volym, syresättning och inredning i dessa. Ett akvarium syresätts naturligt genom vattenytan. I ett klotformigt akvarium blir vattenytan för liten för att syresättningen ska fungera naturligt och därför uppstår lätt syrebrist i vattnet.

Minsta utrymme

Akvariets volym, yta och djup ska vara anpassat efter fiskarnas storlek, antal och beteende. Det bör inte vara mindre än 40 liter vatten i akvariet.

http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/andrasallskapsdjur/akvariefiskar.4.62af51191240430af4d80002613.html

thildatessie
0

okej tack för infon. även att det är snyggt så vill jag ju inte att dem ska lida.. men räkor kan man ha i sådanna eller fattade jag fel? måste man ha pump och sån utrustning till räkorna om man har ett klotformat akvarium?det har ju inte dom och dem lever ju, har haft dem i ca 2 år tror jag , som jag sa innan