echinodorus ozelot
Köpte ett exemplar av denna underbart vackra växt för några vekor sen och expediten (som är fiskkunnig och hjälpsam, det är nog en av huvudsakerna till att jag handlar i den affären) sa att den skulle vara någorlunda snabbväxande. Så jag pluttade i den i mitt nystartade jordakvarium när jag kom hem. Och visst har det kommit nya blad, men dem har börjat dö, och även några blad som redan fanns där har blivit "bruna och mosiga." Hur ska ajg hålla den vid liv?

enchidorus ozelot är en svärdplanta och de växer sig ganska höga runt 50- 80cm tror jag ungefär…snygg växt… brukar kunna bli lite fula i bladen när man just flyttat dem tas dessa bort och låter plantan stå i fred så kommer nya blad snart och du har innom en tid en snygg planta igen… men dessa är ingen snabb växande växt utan normal i växthastighet klarar från låg till hög ljus styrka och behöver helst öppna akvarium efter som de sänder ut stänglar för blomning och som då ligger länge på ytan innan de får rötter..

Måna svärdplantor har oxå fått en massa fula blad.. Får plocka bort dem o hoppas att de tar sig.

jo det brukar hända här med att de äldsta bladen blir fula.. rensar ofta mina kraftigt och sen kniper av roten lite innan jag planterar om dem… då växer de på nytt och blir fina… just nu har jag flera sorter som blommar har mer undrat om det är en blomningstid för dem men inte hittat detta på nätet … någon som vet???

Det är de nya bladen som som är fula. Ska rensa bort dem idag, och se om resten klarar sig! Det här vad som är normal blomningstid för en växt, gäller det även när de lever i akvarie? Iochmed att ljuset är detsamma hela tiden och så?

pratade med en polare som kan massor om växter och hon sa att hennes svärdplantor förökade sig jämt… mina 5st sorter startade alla på samma gång att skicka nya stängler… tycker det var konstigt….