metalpannsarmal
jag har fått rom av mina pannsarmalar! jippy! och de leker än! hur långt tid tar det innan rommen kläks?
och hur ska jag göra ska jag flytta på den eller liknande???

tror de brukar ta ungerfär 24 timmar innan de kläks, men du måste vara snabb annars får du kanske bara 1 eller två bebbar elr kanske inga alls! alla corydoras är ena usla föräldrar, de käkar upp sina romkorn!
för att hindra detta så kan du fiska upp dem med håven och lägga den i en separat bunke elr i en yngelbox i akvariet…
när de har kläcks kan du ge dem artemia elr något annat små foder så som söndersmulat flingfoder!
ta gärna kort på dem så vi får se sen!
Lycka till!
Äggen kläckt efter 3-4 dagar, bäst är att flytta föräldrarna och låta rommen vara kvar där dom lekte.
LisenN sajtvärd på Nära föräldraskap ifokus
jag tog bort rommen och det funkade är jätte glad!
Bild? :D
på rommen? eller föräldrarna? det blev inte mycket rom för det mästa åts upp
båda ock vora kul :)
okey sak fixa det ska bara fråga pappa om jag får det
#8 okey :)
måste vänta till ca 21.00 eller 21,30 pappa tittar på TV så jag låter han göra det
ok :)
Naw, pansarmalar e så sjukt söta (a)
Lycka till med romen nu :D
ja det ska jag göra den kläks nog imorgn ska bli kul!
ska lägga upp bilder på ynglerna när de kläckts

#17 ja gör det! (väntar ivrigt!)
hoppas att någon kläcks men det borde det ju det var första gången som jag fick romm så kanske blev misslyckat

Hur ser man könskillnad på pansarmalar?
#20 Om jag förstått det rätt så är honor större och mer bastanta medans hanar är mindre och slankare. Jag ser iaf en väldig skillnad mellan mina albino - två stora, rundare (honor?), en mindre, slankare (hane?) - och de tre såg likadana ut när jag skaffade dem.
_No way! Yes way!

Hej, Det tar ett par dagar (3-4) innan romen kläcks. Hoppas du lägger in lite bilder på de små sedan ;)
Hälsningar Sebastian

Men är storleken inte en väldigt osäker metod för att könsbestämma fiskar? Känns ju som att åldern kan vara olika och då också storleken…en liten hanne som inte fått så mycket mat tex?
#23 Det är det säkert, men det är den enda könsbestämning jag hört om. Jag ser som sagt väldig skillnad på mina albinos. Den som jag tror är en hane ser ju inte mager ut, utan har en slankare, mer avlång kroppsform. Och är mindre.
_No way! Yes way!
rommen började mögla
men få se till nästa gång de får rom

Vad tråkigt!! Undrar varför det blev så?
Vart lade du rommen nånstans?
i en välfiltrerad box i akvariet tydligen inte tillräkligt mycket genomströmning.
23* man kan se skilnad på ryggfenan ja han i affären kommer inte ihåg vad det va men något sånt
Det stämmer nog bra att även fenorna ska vara mer "slanka/avlånga" på hanarna.
_No way! Yes way!
Könsskillnaderna beror på vilken sorts pansarmal det rör sig om. Med metallpansarmalarna som det handlade om här har jag alltid gått på storlek. Mina hannar är hälften så stora som honorna och de är lika gamla (hade samma storlek allihop när jag köpte dem men efter ett år eller så framträdde storleksskillnaden.)
Mina Sterbai-pansarmalar verkar inte ha samma skillnad i storlek, ingen alls faktiskt (så vitt jag vet). Däremot ska man på dem kunna se skillnad på ryggfenan. Hanens ska vara rakare (alltså rakt upp) och honans mer vinklad, men det där är svårt att se. Beror ju på hur fisken håller fenan i just den stunden. Skulle behöva be dem att ställa sig på rad och resa ryggfenorna så mkt de bara kan, men har inte hittat nåt sätt att få dem att fatta…
Romkorn möglar lätt om det inte fläktar superbra över dem. När de ligger på botten av en yngelkasse blir det nog lite för lugnt och stilla. Kanske en yngelkasse av finmaskigt nät skulle funka bättre nästa gång du får rom?
Lycka till!