Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettförlossning-bb-barnkammare
Läst 4565 ggr
Nickel
0

Få platyyngel

Jag har ett akvarium med kampfiskar och platys och tretror. Jag skulle jätte gärna vilja att mina platys fick yngel, men det får dom inte. På dom flesta hemsidor står de inte hur man ska göra för att få sina Platy att få yngel, bara att dom får yngel hela tiden.. Jag har 25 grader, växter och stenar och alla fiskar är pigga. Någon som vet vad jag kan göra för att få dom att få yngel? :)

emmej
0

Mina får yngel kontinueligt!

Jag har mellan 25-27grader, mycket flytande växter och bara snällt sällskap!

Och om du vill vara säker på att dom ska få yngel så får du ha 2-3 par! alltså 4-6 Platy!

Kampfiskar äter ALLT!!

Så du kan ha fått yngel men att dom äter upp alla! Obestämd

Nickel
0

Okej, jag har 5 st.  Och ska nog köpa ngn flytande växt.

Då kanske jag ska köpa ett nytt akvarie till kampfiskarna.. ;)

heffaklump
0

Föräldrarna och de andra platysarna kan vara lika bra på att äta yngel som kampfiskar ;) Jag själv tycker det kan vara svårt att se när platysar ska förda, iaf om dom inte är lite genomskinliga. Har du mycket växter så brukar det alltid klara sig någon som man får rädda ;)

akvariet
0

jag har en del info som jag har hittat i min bok, skriver exakt som det står i boken:

Det är lätt att få avkomma av Platy, men om ungfiskarna skall se ut som sina föräldrar måste färgformerna hållas konsekvent isolerade från varandra och de får heller inte hållas tillsammans med andra Xiphophorus-arter, de kan nämligen bastantera sinesemellan…

vet inte om du för står men skrev som i boken!

lycka till med dina Platys!

Nickel
0

#3 Jaha, men borde jag inte hinna se ngt yngel iaf?:) Eller äts dom upp på några timmar?

#4 Ja, det är så det står i typ alla alvarieböcker, men det förklarar ju inte hur man ska få dom att få yngel..

akvariet
0

#5 Platy är ju levande födare så det finns nog ingen igäntligt "sätt" för att få dem att leka utan man får helt enklet vänta ett tag… är du 110% på att du har Platys av olika kön för annars blir det ju ingen avkomma :P

om du har någon liten bunke på ca 10 liter så kan du flytta över de Platyer som du vill ska leka så att de får lugn och ro och inte störs av andra fiskar…Flört

akvariet
0

#5 Platy är ju levande födare så det finns nog ingen igäntligt "sätt" för att få dem att leka utan man får helt enklet vänta ett tag… är du 110% på att du har Platys av olika kön för annars blir det ju ingen avkomma :P

om du har någon liten bunke på ca 10 liter så kan du flytta över de Platyer som du vill ska leka så att de får lugn och ro och inte störs av andra fiskar…Flört

Nickel
0

Jag har hälften honor och hälften hanar.. Men nu har dom gått tillsammans i ett halvår utan att det har blivit några yngel, så därför undrar jag om ni hade några tips, för det känns som att jag gör ngt fel om dom nu ska få yngel så lätt..

emmej
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Man ser alltid när platys har fått yngel,

jag har två honor aom fick kullar samtidigt och det blev över 100st ungar! Det bara kryllade av gula och röda små bebisar!

Som sagt, MYCKET växter i akvariumet och sen matar du extra så alla blir mätta så du är säker på att dom inte ska ge sig på bebisarna!

På bilden ser ni ett av mina Guppy och Platy kar!

emmej
0

Nu har jag inte alla andra fiskar också utan bara Guppy och Platy och dom förökar sig som bomber! :D

Nickel
0

#9 Okej, då ska jag nog köpa lite fler höga växter.. Fast jag gillar egentligen inte det.. ;)

emmej
0

Du behöver inte köpa höga växter,  du behöver bara låta några av dina växter du har nu flyta på ytan!

Det är det enklaste att göra!

Nickel
0

Men mina är så små så jag kan inte klippa av ngt, jag har en som är lite högre än halva akvariet typ, och sen några små gräs-liknande växter. Såm jag tkr är super söta.. ;)

akvariet
0

ta den som är lite högre då och klipp av en bit…Tungan ute

emmej
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Okej!

Här är en bild på mitt akvarium nu!

Jag har mycket växter på ytan och bara lite på bottnen!

akvariet
0

#15 riktigt snyggt, vad är det för flytväxter?

emmej
0

Musselblommor och Andmat!

akvariet
0

jaha, snyggt var det iaf!