vad är detta för akvarieväxt!
hej!
när jag matade igår så jag något underligt på ytan som såg ut som små löv som sitter ihop, jag hittade två sådanna men jag har ingen som hälst aning vad det kan vara för något! om man kollar under dem så ser det ut som att det hänger ner en tråd elr liknande…
något som bara har trillat ner i akvariet kanske…
aja, bifogar en bild på dem-->
Tacksam för svar!
Andmat är vad det är! :)
Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

jaha, men vad jag har hört så ska de föröka sig väldigt fort och jag har bara sett två stycken…
kan man göra något om man vill ha lite fler?
Vill du ha fler så låt de bara vara, jag skulle ta bort dom för det går nästan inte att få bort sen :P
Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08
Jag skulle också ta bort den om jag var du…
De är lite spännande i början, men sen vill man bara bli av med dem - jag lovar! Och då är det en bra idé att ta bort de första man ser och hoppas på det bästa!

Mvh Stephanie 

#3 okej…
#4 det är la bara å suga upp dem om man inte vill ha kvar dem…!
#5 Tyvärr är det inte så bara
Missar man minsta lilla atom av sådana där, kommer de likt förbaskat tillbaka ändå!

Mvh Stephanie 

Vi fick med lite andmat när vi köpte fisk en gång, inget man tänkte på då eftersom de var så få till en början. Efter ca 1,5v. såg akvariet ut såhär.
//GuUuLd,
-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties

#6 jaha, men jag tycker de har så fina rötter som hänger ner… har sett ett räkkar i zoobutiken som bara hade andmat i ytan, det var skitsnyggt med rötterna som hängde ner!
#7 men jag har haft de där två i minst en månad nu och det har inte hänt något att de har blivit fler! de kanske inte har den förmågan att klara sig i mitt akvarium? jag tyckte att de var ganska snyggt med andmaten i ditt akvarie.
#8 har man så mycket så mår dock inte de andra växterna nere i akvariet så bra eftersom andmaten gör så att det inte släpps ner så mycket ljus. Vi har försökt utrota andmaten ett bra tag nu men det är inte det lättaste.
//GuUuLd,
-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties
Gillar du rötterna så tycker jag du ska skaffa sånadär musselblommor (rätta mig på namnet) istället, finare och längre rötter och lättare att rensa!
När jag var o köpte mina kampisar för , måste vara över en månad sen, så fick jag med 3-5 stycken sånna. De har inte förökat sig alls.
Andmat verkar inte trivas i alla kar har jag märkt, i vissa av mina förökar den sej inte alls medan den i andra förökas explosionsartat!
LisenN sajtvärd på Nära föräldraskap ifokus
#12 Samma här faktiskt…. I mitt stora kar förökar de sig massor, i det lilla dör dom direkt…

Mvh Stephanie 

#9 oj, det låter ju inte så bra! då stryker vi det då…
#10 musselblomor, hmm, hur stora blir de? låter intressant!
#11 inte mina helller, när karet var nystartat så hade jag typ 5 stycken sror jag, nu är det bara två kvar!
#12 då är mitt kar ett exempel på ett kar som den inte verkar trivas i då…
#13 nja, mina dör ju inte direkt men de försviner/dör sakta men säkert…

Uh jag ville också ha andmat tyckte de såg så fina ut. snacka invasion det blev…

#15 haha, ja, tydligen är de mer pestväxt än akvarieväxt!
men vad kan ni om musselblomma som #10 skrev om? hur stora blir de? hur långa rötter?
Musselblomma, som egentligen heter Pistia stratiotes, blir inte särskilt stor i akvarier men i dammar kan dom bli riktigt stora.
Mina blir runt 3-4 cm som störst och de största har rötter på bortåt 7-8 cm.

#17 ja, det låter ju bra… men annars, vad finns det mer för LITEN flytväxt som inte växer ALLTFÖR FORT?
Det är väl dom 2 man använder i akvarier, kanske finns fler men jag har inte hört nån… Eller jo, riccia men hur folk lyckas få den att överleva är för mej ett under ;-)

#19 jag har hört något om dyblad elr vad det nu heter…
men ja, det får nog bli pistia stratiotes då!

Ja, andmat fungerar väl det med om man ser till att rensa tillräckligt ofta bara 

Mvh Stephanie 

#20 Dyblad har jag letat efter minst fyra år. Om någon vet var det finns att köpa så hojta till!
Här är en annan fin flytväxt :) Fick med sådana när jag köpte en Kampfisk och det vart hur mycket som hellst! Som tur var vile Kerstin ha sådana så hon fick alla mina ;) dessa är mindre än pistia och större än andmat, växer på "tråd" :)

Limnobium laevigatum är en jättefin flytväxt som inte blir för stor. Har långa fina rötter som hänger ner och blir det för mycket är det enkelt att plocka bort. Tröttnar man helt tar man bort alla och så är man av med dem. De försökar sig rätt snabbt men eftersom de blir lite halvstora är det lätt att få tag på dem och lyfta upp dem.

#21 mossa är inte så mycket för mig igäntligen… men okej, bara jag passar den så att den inte tar övwer HELA akvariet så borde de ju gå bra :)
#24 hmm, det ser ut som jätteandmat tycker jag… men en sak fattar jag inte riktigt, vad menar du med "växer på tråd"?
Alltså den påminner om andmat i formen och så. men de växer inte en och en utan blir som en lång rad med en tunn stjälk som håller dom samman :)

jaha, hmm… någon som vet vad det är för något som sussa08 hade?
#25 oj, förlåt såg inte ditt inlägg! ja, den var fin… hur stor blir den? hur långa rötter?
sökte på google och fick fram en till liten flytväxt som heter Salvinia minima: http://www.thegreenaquarium.com/articles/images/salvinia.jpg det ser ut som den du hade sussa08! som stor andmat och växer som en tråd/själt som håller dem samman…

#28 bladen är som 50-öringar ungefär. En "planta" eller vad man ska kalla den blir som en snusdosa ungefär i diameter. Rötterna blir runt 10cm. Men det här är fullvuxna plantor, jag tar ofta bort dem innan de blir stora och behåller de mindre istället.
Ja så heter den! jag är sämst på namn och så, kanske för jag inte kan stava XD

#29 jaha, den var ju perfekt…!
jag vill inte ha alltför långa rötter så då blir ju 10cm alldeles lagom för min del fast de beror på vilken höjd akvariet är på då förstås…

Ja, det är jättefint med rötter som hänger ner lite!! Just nu har jag en rätt stor barkbit flytandes på ytan, då kerri-tetrorna ska gilla att ha lite skuggat. Men har beställt lite pistia!

#29 är den vanlig i zooaffärer? svenskt namn? vad kostade dina sådanna?

Andmat försvinner och dör om vattnet innehåller för mycket kväve eller för lite järn. Växten används faktiskt som indikatorväxt för att "mäta" kvaliten på vattnet.
Limnobium laevigatum är samma växt som dyblad. På svenska heter den dyblad eller grodblad. Kallas ofta för jätteandmat eller frogbit som är det amerikanska namnet på växten. Är tydligen släkt med andmat. Mina äppelsnäckor gillar att äta den om de inte får grönsaker som är ännu godare.
Salvinia är en flytande ormbunke. Får inte så långa rötter, mer som buskiga tussar. I alla fall S natans/Simbräken som jag har. S minima har jag ingen erfarenhet av.
Jag har ytterligare en sort, Azolla caroliniana/Liten mossbräken. Den liknar andmat lite i sättet att växt - bladen flyter ett och ett med ett par rottrådar från varje, men ganska korta rötter. Sprider sig snabbt.

#34 hmm, låter intressant med alla de du har beskrivit! vilken skulle ni föredra om ni skulle få välja?
men jag tror jag håller mig till Salvinia Minima…
men om jag nu inte får så mycket andmat, har jag en massa kväve och för lite järn? är det faligt?

noep! ingen växtgödning här inte förutom fiskarnas avföring och urin då förståss…
men jag har bestämt mig för att inte ha andmat så jag tog bort allt jag hittade igår!