Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettsjukdomar
Läst 2034 ggr
godisgrisen
0

Guppy och Molly

Jag har hört någonstans att Guppy inte mår bra i sällskap med molly. Har inte trott på det men nu är det så att mina guppys bara dör, ja nu är de helt slut riktigt tragiskt. Faktiskt började de bli sjuka när mollysarna kom. Tidigare har jag haft massor av Guppy i många år i flera olika akvarium utan större problem och nu går det bara inte. Är det så att molly bär på en bakterie som Guppy inte tål? Eller är det en skröna? Eller är det jag som plötsligt inte kan sköta Guppy? Eller har jag helt enkelt fått in en sjukdom?

Vill skaffa nya Guppy men vet inte om jag törs.

jossan84
0

Jag har segelfensmolly och Guppy och det funkar. Visst dör det någon Guppy ibland, men det gjorde det även innan jag skaffade mollysarna.

jossan84
0

Det kan ju vara så att du har fått med någon sjukdom i vattnet när du köpte mollysarna, som guppyna är mer känsliga mot.

akvariet
0

jag tror precis som #2… det kan ju vara att du har fått en sjukdom från affären! har de några symtom, mollysarna asså?

fiskargrabben
0

mina guppisar dör effter yngling så det kanske är därför de dör de har fått yngel

godisgrisen
0

Jag har inte köpt mollysarna de är födda här men i ett annat akvarium och de verkar friska. Men jag har köpt nya Guppy som troligen hade med sig något skit. Det jag nu undrar är om mollysarna kan vara bärare av en sjukdom som smittar ev. nya guppys? Jag vill ju ha gyppy men vill inte sätta upp fler akvarium just nu och de andra är så fulla med fisk redan. Det är ju så irriterande när jag verkligen ville ha Guppy och molly i just det akvariet…