Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 2483 ggr
Starfall
0

platy och svärdbärare - frågor

Hej!

I mitt ena akvarium har jag korallplatys, vanliga platys samt svärdbärare. Jag har hört att platys och svärdbärare kan korsa sig med varandra. Är det något negativt om de gör det, finns det ökad risk för missbildningar?

Är korallplatys och Platy samma fiskar fast olika storlekar? Är korallplatys svårare att föröka än vanliga platys? Jag har haft korallplatys i flera omgångar, och jag har endast fått ett enda litet yngel. Mina vanliga platys ha varit mycket lättare att föröka.

Oj, det blev visst några frågor. Men kan man inte så mycket så måste man ju fråga =P

akvariet
0

ja, det du skrev om platys och svärdbärare dvs om det är negativt elr possitivt är jag också nyfiken på!

men jag TROR det blir större risk för missbildningar eftersom det är två olika arter…

hoppas någon mer erfaren kan berätta för både dig och mig! hehe…Flört

histronica
0

Jag kan inte mycket om detta men fann denna ganska intressanta information - med lite fakta om de båda fiskarna

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=41789

Det stod; Platy är en xiphophorus utan svärd, Svärdbärare en Xiphophorus med svärd.

Så de verkar ju vara relativt besläktade? Men läs hela sidan om ni är intresserade :-)