Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettvilken-fisk
Läst 1368 ggr
imsuchadiva
0

räkor

Pojkvännen vill skaffa räkor o ha i mitt ena akvarium som är på ca 20  liter.
Jag har en Kampfisk hane där i och några äppelsnäckor.
Går det att ha räkor där i eller kommer kampfisken äta upp räkorna?

Har läst att crystal red räkor är dyra, vad brukar de kosta?

Vad är bäst, crystal eller Körsbärsräkor?
hur vill en räka att akvariumet ska inredas?

vill ha all information :)

LisaR
0

Jag har mina räkor tillsammans med platys och det har funkat fint.
Min Kampfisk har endast äppelsnäckor i sitt kar, jag har provat med ett litet gäng räkor men dom lyckades han äta upp.
Alla kampfiskar är kanske inte likadana men jag tror att han skulle smaska i sig räkorna.

Jag har både CR och Körsbärsräkor, mina CR kostade 50kr/st vilket jag tyckte var dyrt men köpte några iaf, jag tror priset i affär på dem brukar ligga runt ungefär 40-50 kr/st.
Mina CR förökar sig aldrig heller, honorna bär rom men sen vet jag inte vad som händer.
Körsbärsräkorna får ungar nästintill hela tiden.
Där jag köpte mina körsbär tog dom 5st för 50kr.
Båda räkorna är mycket fina i färgerna, men att CR inte förökar sig för mej ger dom ett minus.

Räkorna tycker om mossbollar där de kan hitta mat som fastnat i dem.
Jag har javamossa på en sten som ger räkorna bra skydd och de hittar nog en och annan matbit där med.
Mitt akvarium är inrett med ganska mycket växter och de verkar trivas kanon :)

Yrrblossets Sällskapsmöss

~  http://yrrblossets.weebly.com/

akvariet
0

det är kul med räkor!

nja, jag är inte riktigt säker på om kampisen kommer jaga räkorna tills de dör elr om han låter dem vara… har hört folk som haft räkor men som pga kampisen har dött och några har sagt att det funkar utmärkt…

där jag köpte mina första crystals så kostade dom 125 kr styck! räkor är dyra! har ingen aning om varför men iaf dyra är de!

jag har inte haft körsbär så vet inget om dem bara att de är lite blekare i färgen än vad crystal red är!

räkor vill hälst vara runt 6-7 stycken, gärna mer. de gillar att sitta i javamossa och pilla efter smådjur. ja det är nog det tror jag som är viktigast! mina gillade också att göma sig i en ihålig kruka som jag hade slagit ur en skärva ur…

hoppas mitt svar hjälpte lite…!

lycka till!

imsuchadiva
0

okej tack för era svar. Java mossa har jag redan i så det är ju bra ;D

Hoppas någon fler här inne har/haft räkor + kampis som kan svara på om de går eller ej :)

han rör ju inte snäckorna så tycker inte han borde vara på räkorna..
De har väl ganska långa antener + att de är väldigt snabba så de är väl svåra för fiskarna att få tag på ?

LisenN
0

Jag har mina körsbär ihop med kampisar och har inte märkt att dom blivit färre, snarare tvärtom ;-)

Vissa kampisar är så pass agressiva att dom måste gå HELT ensamma, andra tolererar det mesta så det är svårt att svara säkert, man måste nästan testa.

LisenN sajtvärd på Nära föräldraskap ifokus

imsuchadiva
0

#4 Då vill jag ha en snäll kampis av dig sen då ;D

BrallarN
0

Jag har försökt ha räkor med min Kampfisk men han har ihjäl dom väldigt snabbt så det har jag gett upp "/

imsuchadiva
0

Är räkor känsliga?

BrallarN
0

Inte direkt men det min Kampfisk gjorde var att skrämma dom så dom hoppade upp och fastnade på glaset ovanför vattnet och torkade

imsuchadiva
0

Okej.
Funkar de inte så får jag väl ha dem i mammas akvarium där hon har guppyn :)

akvariet
0

#7 inte derekt, jag städade för mycket i mitt akvarium så alla räkorna dog!Rynkar på näsan

oj, såg nu att jag hade skrivit fel i inlägg #2 tänkte på kardenaltetrorna! mina CR kostade typ 25 kr styck!

BrallarN
0

CR kan vara väldigt dyra det är beroende på hur dom ser ut för att dom finare får man inte för under hundringen stycket.

imsuchadiva
0

Blir Körsbärsräkor till o börja med :)
Köper några imorgon.

Kan man blanda olika räkor med varandra?

histronica
0

Har för mig att Caridina´s inte ska blandas med varandra för risk med att de parar sig med varandra. Likaså gäller såklart Neocaridina-sorterna.

Däremot kan du ha en caridina och en neocaridina, vill jag minnas :-)

Sen finns det ju så många sorter som är släkt med varandra att det skulle kun blnai en hel avhandling - dock är väl ovanstående i grova ordalag ganska genomslående :-)

SannaHolmgren
0

Hur gamla blir räkor? Jag har några glasräkor som jag haft länge nu, 4 år ungefär. Och jag fick dem "begagnade" och de var minst något år då vi tog över dem.