svävalger, hjälp!
Har fått svävalger i mitt nystartade akvarium.Efter bara knappt 1 dygn… Varför?Det beror ju knappast på övermatning eftersom det ej är nån fisk i. Har även haft vattenberedningsmedel och nutrivec i.
Hade planterat vattenpest som är snabbväxande.Kanske var det gödningstabletterna till växterna som satte fart på algerna??
Har haft i sånt där medel som klumpar ihop svävalgerna så de ska fastna i filtret nu(eheim 2412 innerfilter) men fick då plocka ur alla växter och inredning ur akvariet då det blev brun sörja på allting
Så nu är akvariet tomt på växter och inredning, bara vatten och sand kvar och filtret jobbar på. Jag har gjort rent det 2 ggr idag redan för att det blivit alldeles fullt.
Vattnet blir klarare och klarare. Hur ska jag fortsätta nu framöver?
Slänga de gamla växterna och sätta i nya?Tillsätta nåt medel? Vattenbyte eller ej?

Vad konstigt det låter med svävalger så snabbt! Personligen skulle jag slängt växterna och köpt nya om det inte är MAASOR med växter så det liksom inte blir ekonomiskt försvarbart. I så fall skulle jag skölja dem riktigt riktigt noggrannt flera gånger i vatten innan jag planterade dem.
Är det ett helt nytt filter du har? Har du nåt mer akvarium? I så fall kan du ju krama ur gojs från ett annat filter till det nya för att sätta fart på bakterierna i det nya filtret. Vattenbyte skulle jag undvika i det längsta. Det kan tydligen stimulera algtillväxten ännu mer.
I denna tråd kan du hitta lite tips med! http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=132510
Lycka till!!!
Japp filtret är helt nytt. Nåt "jättebra" filter Eheim 2412 innerfilter. Har tyvärr inget annat akvarium med inkört filter som jag kan krama ur lite ifrån:(
Det slutade med att jag tömde akvariet och började om från början. Hade ju ingen fisk i än då det var nyuppstartat så det var ju ingen fara.
Nu har det stått igång sedan igår, med beredningsmedel, nutrivec och massa nya växter(snabbväxande) Och det ser riktigt bra ut, så den här gången ska det nog funka:)
Hade ingen växtgödning i den här gången heller för jag tror det var det, plus morgonsolen som förstörde sist.

Då håller vi tummarna för att det går bra nu!

Hur ser man om det är svävalger? Jag gjorde delvattenbyte idag och vattnet hade ett slemmigt grönt svävande/flytande "lock" av alger som klumpade ihop sig och färgade plastburken grön också. Jag fiskade upp det mesta av detta och tänkte att det nog beror på att lysröret är tänt lite för länge på dagarna. Är detta besvärligt att bli av med annars?