Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettsjukdomar
Läst 9518 ggr
imsuchadiva
1

guppy sjuka?

Mamma har haft en massa gyppyn i sitt 54L akvarium. De var väl säkert minst 15 st - vuxna och yngel i olika strl + 6 platyn och några yngel + några malar/sugploppar + några äppelsnäckor.
Med andra ord var det lite för många fiskar just nu, men de byttes ut/gavs bort med jämna mellan rum och när det var tillräckligt stora för att flytta.
Ett flertal av guppyna var endlers eller hade endler föräldrar.

Men helt plötsligt så började guppyna dö. Fenorna drog ihop sig och de såg allmän slöa ut.
Det var ingen pricksjuka.

Det finns två guppyn kvar.
Men de börjar också se sjuk ut nu.
Platyynglena dog.
Annars så klarade sig alla andra fiskarna.

Så vad kan det har  varit som gjorde att guppyna dog ut?

akvariet
0

det låter som fenröta! en sjukdom som sprider sig ganska snabbt! den kan ha uppstått pga att ni hade för många fiskar i elr på något annat!

imsuchadiva
0

Varför har då inga andra fiskar dött?
Ingen beläggning fanns på någon av fiskarna.

Sen har jag även sätt att du brukar skriva fenröta så fort någon frågar vad de kan vara för sjukdom, så tyvärr så känns ditt svar inte säkert alls.
Väntar på någon mer erfaren, eller någon som förklarar varför de kan vara så, innan jag drar en slutsatts.
Men tack ändå.

histronica
0

Hej

Låter tråkigt det där. Har aldrig haft Guppy men det kan inte vara så dumt att de blev för gamla? Hur länge hade ni haft dem, du skriver att din mamma haft Guppy som i ynglat av sig flera gånger så det låter som de borde ha viss ålder, kanske hade de ett tag på nacken när ni köpte de första? Eller är det inte de ursprungliga som dött? De två som är kvar - är de barn till de som ynglat?

Ska inte säga som alla andra att Guppy är sönderavlade, men jag har ändock funnit en röd tråd igenom på dessa Guppy, det händer rätt ofta när Guppy fått några kullar - att de dör en efter en ??

Skumt. Måhända kan det vara till viss del med avel - att deras kroppar inte klarar av för många ynglingar? Låter lite tokigt men varför inte om de trots allt avlas rätt hårt på? Slutade de att äta emot slutet?

Varför jag för det på tal är eftersom du säger att inga andra fiskar visar symptom eller dött. Det är ju himla dumt att medicinera hela karet då ftersom de flesta mediciner tar kål på de goda bakterierna. Guppy är ju rätt nitritkänsliga men jag antar att ni har koll på värdena - så hela storyn låter tråkig för er.

Se två ganska intressanta "dialoger", kanske känner du igen nåt?

http://www.zoonen.com/forum/visadiskussion.asp?oid=1778613

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=37598

Lycka till

imsuchadiva
0

Mamma startade väl upp karet för ca två år sen tror jag.
Mamma, hennes syster + en vännina byter fiskar mellan varandra så det blir lite nya fiskar i linjena.
Men det var ju en stor ålderskillnad, allt från tvååriga till yngel så.
De som är kvar är yngel från våran guppyn, men om det är guppyn vi fått eller köpt vet jag ej.
De slutade inte äta.

Ska läsa det du bifogade med :) tack!

heffaklump
1

Jag har varit med om det där själv men på mina kampfiskhanar. Honorna regerade inte alls utan bara hanarna som hade långa fenor. Jag behandlade karet med… nej nu komer jag inte ihåg vad det heter. Vattnet blir iallafall grönt av det och det hjälper mot istortsett alla sjukdomar förutom vitaprick (som du antagligen inte har). När jag behandlade med det så funkade det faktist, det gick bort på ungefär en vecka.

[Vargen-J]
0

Det du beskriver har mina guppyn gjort också. Alla har dött en efter en, fast här har jag bara haft dom i några månade och dom har bara ynglat av sej en gång som max innan dom dött. Börjar blir smått frustrerad eftersom det inte synd utanpå förrän det är försent. Ett par dagar innan dom dör ser dom förskräckliga ut; smala pinnar som man nästan ser revbenen på polus att fjällen syns om man tittar på dom i profil :/

jossan84
0

Jag har liknande problem med mina guppys och har haft det sen jag startade akvariet i höstas. Fenorna liksom rullar ihop sig och sen dör de. Det är bara guppysarna som dör. Har behandlat mot fenröta två gånger utan resultat så det verkar inte vara det :(

[Vargen-J]
0

Hur stora är dom? Några cm eller riktigt stora som typ 8 cm när du köper dom?

Fick nämligen veta av en som kan det här med akvariefiskar att för att få guppyerna riktigt stora så har dom salt i vattnet. Vet inte hur det påverkar fiskarna men dom blir stora ialla fall. Han som jag pratade med visade oss på deras guppys som är typ högst hälften så stora som dom jag har hemma, så det kan nog bero på att dom varit i vatten med högre salthalt och därför dör dom. Mina gör ialla fall det och dom har tydligen vart i vatten med högre salthalt. Det dumma är att ingen informerar om detta så man kan börja med en viss salthalt i sitt kar och sen trappa ner på det tills fisken går i vanligt sötvatten.

imsuchadiva
0

De flesta av våra som dog hade vi haft i upp till två år, egna odlade bland annat. Inga var vana vid salt.
Så oss hos kan det iaf inte vara det.. :/

Nu har även de sista två guppyna dött. De andra fiskarna som är kvar mår bra, har dessutom kommit Platy yngle som verkar må bra.

LisenN
0

#9 Då är det nog ålder dom dött av, guppys blir inte värst gamla tyvärr.

LisenN sajtvärd på Nära föräldraskap ifokus

juliap
0

Hej.

Jag har en damsugare, å han åt upp mina smo guppisar men inte alla.Han är 5 år gamal. 

Hur många gånger matar du fiskarna?

Hur är syret i akvariet och ett tips eärna akvarilukan på glänt så fiskarna, får syre i akvariet.

Minst 2 gång på 2 dagar.

M.V.H.  juliap Flört

KerstinL
0

Ihopklibbade fenor är ett tecken på att något inte står rätt till, vid fenröta försvinner fenorna, inte klibbar ihop sig så det är det inte. Guppys är som sagt känsliga och speciellt när dom precis släppt yngel. Oftast så räcker det med lite salt (utan jod) i vattnet för att dom ska bli bättre men det hjälper ju inte jämt. Jag skulle nog göra ett riktigt vattentest och se om det är nåt där som felar, det Guppyn reagerar på kan gå andra fiskar obemärkt förbi.. ; )

Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Cool

jossan84
0

För min del har både små och stora inköpta drabbats och även egenuppfödda yngel, men oftast bara en i taget. Har gjort vattentester och allt står rätt till. Har salt utan jod i och har provat att behandla mot fenröta, men det fortsätter. Inte kul. Får se hur många som är kvar när jag kommer tillbaka efter nyår.

Även en Neontetra har drabbats men blivit bättre. Mina segelfensmollys, min ancistrusmal och mina vildguppys är hittills oberörda.

Tänkte pröva att behandla mot svamp och se vad som händer.

apistogramma
0

har hört om detta fenomen flera gånger just hos guppyn och aldrig fått svar hos odlare kan det vara hela akvarium som bara dör… en som har odling och inport av fisk som jag känner hade "guppy fall" som han kallade det i flera akvarium fick slänga flera hinkar med gupppy efter det… så det han kom på är att dessa får ej gå för tätt och det är det enda han kom på…..

imsuchadiva
0

#10 Det var både ygnel, unga och äldre som dog.. Så åldern var det nog inte.

Bara att hoppas att det inte händer igen :)