kapa mangroverot?
hehe går den att såga av och du inte behöver den andra biten tar jag gärna den (a)
Det borde gå att såga om man är försiktig, men vänta å se om någon med erfarenhet vet säkert :)

#1 tack för svaret!
ja, men vissa säger att de är tröga och så…
men okej… jag väntar tills i morgon på svar…
så… någon som har lite mer erfarenhet?

Det är väl bara såga och om det är trögt så tar du bara en såg som inte har så stort blad så att den inte fastnar :P det är inte så svårt

#3 okej okej, då gör jag det men blir den fortfarande lika snygg?

#0 Prova att såga du.. Du märker väl om det är trögt.. Den är ju redan avsågad på ettt ställe..
Roten bör blötläggas i hink ett tag innan du stoppar i den i akvariet och sköljas rätt ordentligt de färgar gärna vattnet brunt till en början har jag för mig.

#5 okej, tack tack! hur lång tid är ett tag? 2,3 dar?

jag tänkte samma sak, men om man kapar en rot på mitten, splittras den inte? en torr rot ramlar det av delar ganska lätt.
Roten behöver ju även blötläggas för att kunna sjunka. Byt vatten 1-2 gånger per dag (för missfärgning), och låt stå tills den blivit tung (sjunkit). För mig tog det 4-5 dagar innan roten sjunkit ner till botten, men ca en vecka har jag hört från andra.
Kokar man roten i flera timmar går det snabbare, fast det är onödigt bökigt.
_No way! Yes way!

#8 jag tesstade att lägga roten i en hink och den sjönk direkt!
men om jag tar bort min 15 cm breda kruka ifrån akvariet så kan nog hela roten få plats… men då vet jag inte vad jag ska göra med all javamossa som är på krukan!
hjälp motages tack!
varför ska du kapa den? den hade ju snygg form ;) plantera javamossan runt den?

#10 just det ja, dom växer ju fast på rötter!
tack för svaren!
bifogar en bild någon gång hur resultatet blev!

Sågade du av den? Är ju lättare att oftast snyggare med att köpa en i rätt storlek från början i stället. Stora rötter brukar det finnas gott om folk som vill ha…

nej jag har inte sågat av den! jag har fått en sjukdom i mitt akvarie så att fixa i akvariet får vänta…