Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: allmänt
Läst 5013 ggr
Emiizan
0

Ska jag döpa mina fiskar?

Jag har 7st fiskar just nu som inte har några speciella namn.Jag tycker det verkar kul att döpa dem, och jag har sett fiskar som andra har döpt till fina namn x)

Har du döpt dina fiskar?Isåfall, vad heter dem? Är det finast med engelskt eller svenskt namn? Eller kanske franskt,vem vet? x) Skriv & berätta!

Själv har jag två Platy (honor tror jag) ,två Dalmatinermolly (en hona & en hane) och tre Svärdbärare (en hane och två honor) ! :D Har ni några förslag på namn till dem?

Saga85
0

Jag gav mina sex pansarmalar namn, men det var mest för skojs skull. Ser ingen större skillnad på dem. De fick namn efter hur de betedde sig när jag skaffade dem - de tre första: Tjockis, Tönt och Plutt. De tre sista: Hjälp!, B1 och B2.

Tyvärr gav Hjälp! snabbt skäl för sitt namn då jag två veckor senare blev tvungen att avliva den.

akvariet
0

jag har döpt mina alla guppys till: Karin, Bella, Leo.  sen Alice, Ola och Alvin men dessa är nu döda!Rynkar på näsan sen har jag döpt min mal till Malte!

du kan ju typ döpa någon till Lumpyair! ett franskt ord men kommer tyvärr inte på vad det betyder. sen ett spanskt ord: Pecado som betyder fisk på spanska!

ja sen finns det ju tusen och åter tusen namn som jag inte har nämt ännu men de orkar jag ju inte räkna upp såklart!Tungan ute

yemoller
0

Jag har döpt mina två krabbor, piff och puff. Min stora äppelsnäcka döpte min systerdotter till gösta Tungan ute

Mina syskons ungar har försökt döpa fiskarna och räkorna men det blir för många namn och man ser ju ingen skilnad på dom :-P

Aribigga
0

Mina skalarer heter Zeke, Zenon, Zebra och Den fläckiga, min eldbuk heter General, sen har vi Bengt, malen Mickey, platysarna Aprikos, Saffran, Lillan och Discovery.

Fast jag döper inte alla mina fiskar bara dem jag känner att jag har ett namn till.

#2 Min första mal hette också Malte :D

lurvponnyn.vimeddjur.se

[hilevij]
0

Mina kampfiskar, äldre guppys, slöjstjärtar, ancistrusar, botior och även ngåra guldbarber har namn  x)<33

LisaR
0

Jag har namngett några av mina fiskar på skoj  :)
slöjstjärtarna;
-Evert
-Bubblan
-Mini
-Bullen
namnen har de fått efter utséendet, inte Evert men resten^^

Min Kampfisk heter Morfen, namnet såg jag på en gammal film (skattkammarön) och har haft det på minnet länge så passade på att ge någon namnet medans jag kom ihåg det.

Sen har jag mina Ancistrusar också fått namn, Agda och Arthur.

Resten av mina fiskar, 20st platys och tetror har inga namn :D

Yrrblossets Sällskapsmöss

~  http://yrrblossets.weebly.com/

Katarina
0

Den enda av alla mina fiskar som har ett namn är en stor jordätare som saknar ett öga. Hon heter Enöga-inte speciellt fantasifullt, men,men..

histronica
0

Jag har faktiskt också döpt en fisk :-)
En tjurskallig Ancistrus, som fått namn efter en arbetskollega Tungan ute

hindul
0

Jag kalla min Ancistrus för Ansgar, för jag tyckte att "Ancistrus" var så svårt att komma ihåg. Men det var visst inte lättare att komma ihåg Ansgar…!

Nu heter malen "Astas fisk". Asta är min ena kattunge. Hon tycker om att sitta och titta på akvariumet och allra mest gillar hon när den vispiga lilla malen kommer fram! Då försöker hon fånga den!

Cappi
1

Jag hade en Ancistrus som aldrig kom ut ur sin grotta, så han fick heta Gollum…

villhailler
0

min mal heter suris … och dom andra har ja inte döpt än

BrallarN
0

Krabban heter Sebastian och en äpplesnäcka heter Kurt-Jesus

Jojsan
0

Jag hade en Ancistrus förut som hette Malla. Sen döpte jag mina skalarer när jag köpte de för några år sedan men jag minns inte vad namnen var så jag använder inte namnen numera.

LisaR
0

#10 haha väldigt passande! :D

Yrrblossets Sällskapsmöss

~  http://yrrblossets.weebly.com/

Peachtrees
0

Jag döpte bara mina malar till Malin och Merlin :)

HeidiH
0

I mitt första akvarie hade jag tigerbarber, de var 5, men jag minns bara 4 namn. Det var Tiger, Trust, Bliss och Belive. Tiger var den största hanen!

aqua202
0

Jag döper mina fiskar :) Mest för att jag tycker det är kul Skrattande