varför gör räkorna så?
hej
först vill jag bara tacka för tipset med moroten! dom älskar morötter änen malen gillar att knapra lite!
men nu till frågan:
i mitt akvarium har jag en vanlig keramigkruka, och ovanpå denna krika har jag lagt på javamossan som jag har köpt av kerstin men en sten på.
räkorna älskar ju javamossa men mina tycks inte ha sett att javamossan finns över huvede taget! dom bara är nere på gruset hela tiden.
vad kan detta bero på? vad ska jag göra för att få dom att gå lite till javamossan?
det är crystal red räkor om det gör någon skillnad!
tack på förhand!
antagligen för att maten du ger dina fiskar hamnar i just gruset och räkorna är där för att putsa det.
Alg-tabletter rekomenderas starkt, morötter också, skippa gurken, den innehåller bara vatten endå.
till saken, prova kanske att lägga en halv algtablett bland javamossan. mina räkor älskar det.

okej men ska jag tessta att lägga en bit morot vid javamossad? tror du det funkar?
för jag har ingen algtabblet just nu!
Prova! :P
mina gillar också röda mygglarver och artemia, flingfoder snappar de också åt sig ;)

#3,4 okej mina gillar också flingfoder ser jag hehe!
Gruset är fullt med mat, men det har inte hunnit fastna så mycket gott i javamossan än. När du får räklingar så kommer de gärna vara i mossan.

#6 okej tack. då hoppas man ju på räklingar då.
då till en annan fråga: hur får man crystal red räkor att para sig? könsskillnader? hur ser man om honorna är gravida? hur ser det ut närt dom parar sig? levandefödare elr romspridare?
jag köpte 6 stycken för kanske en månad sedan, två av dem började precis bära på rom eller ägg eller vad man nu kallar det. jag uppfattar dem lite större och kraftigare, medan hanarna med långsmala.
man ser lätt när honan bär på ägg, se synd tydligt henom buken små gul-röd-brun- aktiga ägg som är ganska stora, har för mig att det kan vara upp emot 40 st…
de släpper ut ungarna när de växt klart milimeterstora små kopior. (levandefödare?)
jag vet inte riktigt hur jag fick dem att leka, men jag hade dem i en tolvliters akvarium fullt med javamossa, när akvariet blev så smutsigt att jag behövde starta om det så flyttade jag alla räkor till stora karet, då upptäckte jag att en bar på några få rom *stolt*.
eftersom jag inte vill bli av med några räklingar så flyttade jag tillbaka honan. igår upptäckte jag en till hona med fler ägg som jag också flyttade till 12 litersen där de kan få ungar i lugn och ro som kan frodas i javamossan utan att någon äter upp dem.
hoppas du fick lite tips ;)

#8 jaha. då tror jag att jag har två honor för en av räkorna är jättekort och smal så tror detta kan vara en hane.
hmm, då bär nog inte mina på¨rom för dom har inget tecken med prickar vid svansen!
jag har ett akvarium på 17 liter som just nu är obebott men jag jag ha en räka där om jag ser att hon bär på rom och behöver jag filter elr värmare till henne då?
jag har också en liten plastdunke på 4,3 liter som jag har massa sniglar och javamossa i. vilken av dom tycker du att jag ska ha den räkhonan som bär på rom?
17l elr 4,3l?
ska jag mata lite i 17/4,3 litersen med lite extra flingfoder?
det första jag gjorde när jag såg att hon bar på rom var att jag la henne i en yngelkasse, upptäckte snart att den röda färgen gick bort (antagligen ett tecken på stress) även i 12-litersen, fast nu har de tagit sig och förgen är tillbax. 17 litersen. jag har para en liten pump, sant och massa javamossa.
de får inte vite prickar :S
såhär ser det ut--->
använd 17 litersen ;)

kan de säkert, men eftersom de är så få så kan det ju vara samma kön på dem. antagligen kommer räklingarna att klara sig i mossan, men vill du vara 100 på att alla gör det så kan du starta upp ett räk-kar ;)

#13 nej jag tror jag håller mig till det nartiliga. dom får klara sig själva!

hej hej
jag orkade inte göra en ny tråd så jag använder den här
jo, för ca två dagar sen såg jag att min räkhona gjorde något konstigt med sjtärten och jag blev lite såär nyfiken på varför hon gjorde så…
så snälla hjälp mig, har bifogat en bild på när räkhonan gör det där med stjärten… varför gör hon så? kan de vara rom på gång elr?

vad tror ni om ett…?
de brukar böja in stjärten och putsa den om det är det den gör, annars vet jag inte. :)

#17 okej tack!