Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettförlossning-bb-barnkammare
Läst 1517 ggr
aqua202
0

Yngelfrågor m.m

Hejsan :)

Jag har lite frågor angående mina yngel och blivade yngel :)

Hur lång tid tar det för Platy yngel att bli stora?

Hur lång tid tar det för Platy honor att yngla av sig efter lek?

Är det svårt att få ancitrus malar och scalarer att leka?

Hur är de som föräldrar? Kan man ha mamman med ynglena?

Har en hel del yngel och flera honor som börjat bli tjockare :) Tacksam för svar :)

akvariet
0

hej!

jag kan ändast svaren på några frågor!

asså hur lång tid det tar beror mest på vilken föda de får, jag matar mina med vanligt finmalat flingfoder och nu efter 12 dagar är de 1,5cm långa. sen vet jag hur stora "stora" är men skulle väll gissa på att det tar ungefär en månad för platyyngel att bli ca 3 cm men detta är bara vad jag tror!

så vitt jag vet så är det desamma för Platy som för Guppy dvs för båda tar det en månad + innan de får sin första avkomma!

jag vet ingenting om hur man får dessa att leka men det finns en tråd där Kerstin berättar hur du får ancistrusar att leka - tryck på akvariefiskstartsidan och så står det odling av ancistrusmal.

vilka? vilka är det du undrar är som föräldrar?

hoppas du fick veta något…!

aqua202
0

#1 Tack för svaren :) Jag undrade hur scalarer,platys,guppies och ancitrus är som föräldrar :)

akvariet
0

platys och guppys äter gärna upp sina avkommor! hehe

ancistrushanar brukar vakta äggen i grottan och samtidigt viffta med svansen för att äggen ska få syrerikt vatten på sig, det brukar låta sina avkommor vara!

scalarer, hmm, inte helt säker men tror de är hyffsade föräldrar som ancistrusarna men vet som sagt inte säkert!

aqua202
0

#3 Ok tack för svaren en en gång :) Nu hoppas jag att jag får fina yngel :) Hur ser man könskillnaden på scalarer? Tänkte att om jag köper en och så visar det sig att båda är av samma kön :/ Har en scalar nu redan

akvariet
0

#4 det är svårt att se skillnad på dessa fiskar men ska googla lite och se vad jag hittar!