Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 5586 ggr
pernillaa
0

Axolotel brutit ben =(

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej Jag har två axolotlar, en hona och en hane som är snart 20 cm långa. Vet inte hur gamla dom är dock. Nu när jag tog mig en titt på min hane Axel så ser jag att han har en röd spretig fläck under vänstra "framtassen"(vad ska man kalla den?). Upptäcker att hans vänstra arm är dubbelt så tjock som den högra.

Någon här som vet om jag borde vara orolig för det här eller klarar dom sånt där själv? Alltså han är ju helt som normalt. Han använder ju tassen som han brukar och är pigg och glad. Han har ätit idag också och har fin färg i övrigt.

Kanske räcker med att jag häller i en skvätt vodka för att lindra smärtan för honom. Haha. Cool

Ha en bra dag! // Pernilla

gickan87
0

Eftersom de fortfarande växer så skulle jag låta det vara så länge. Det kan ju räta ut sig självt och eftersom han använder benet så är det troligen inte heller brytet.

Kan den ha klämt sig på något?

MVH Erika :)

pernillaa
0

Ja alltså den här killen har jag tippat på skulle vara den som tillslut gjort sig illa av de två då han är så himla krånglig och ska in i alla skrymslen och vrår och alltid sitter fast i någon växt. =)

Han kan mycket väl ha klämt sig fast mellan några stenar. Minns nu när jag tänker efter att det small i några stenar i akvariet inatt(har akvariet i sovrummet). Så det kanske var då. Han kanske klämde sig in någonstans och blev skrämd så han for iväg och vred fast sig då…

Jag ska hålla ett öga extra på den här grabben nu ett tag framöver och se hur det utvecklar sig. Men finns det överuvudtaget någonting att göra i ett sånt här läge, om han nu har brutit den och det inte läker? Lite svårt att ta med sig honom till veterinären liksom….

pernillaa
0

Men min lilla gubbe. Liiill-go-tassen hans. =(

gickan87
0

Är ingen expert men tror nog att nästa alternativ är avlivning i sådana fall.

Men läker kommer det att göra, kan jag nästan garantera. Det värsta som kan hända om det nu är brutet är väl att det växer snett.

Så länge han äter och mår "som vanligt" så skulle inte jag göra någonting i alla fall :)

pernillaa
0

Åh hemska tanke. Det vore verkligen svårt att göra. En fisk går mi emot men är överkomligt. Då måste jag be någon annan göra det isf för jag pallar inte det. Men så ska jag inte tänka nu. Det ser ju bra ut som det är nu.

Bara han låter bli att belaste för mycket och fastna. Han är ju så tjorvig den här grabben. Alltid nya upptåg. =) haha

gickan87
0

Tror säkert det går bra. Hade ju varit värre om det varit ett öppet sår eller likn. Så sköt om honom som vanligt du så blir det nog bra Glad

*över-nätet-tröst-kram*

pernillaa
0

Tack ska du ha! =)

pernillaa
0

Uppdatering: Benet läkte bra…inga problem alls. På två veckor såg det ut som normalt igen och han verkade inte alls ha ont.

Men…….

Nu har den rackaren fastnat igen. Med SAMMA ben. Han har skrapat upp en hudflik ovanpå tassen. Det är inte lika svullet som förra gången men den här gången verkar han ha mer ont för han använder inte gärna den tassen så mycket.

Verkar som att det är någon vass sten någonstans så jag kommer byta ur alla stenarna mot sand för den här killen kommer nog fortsätta fastna annars! Hehe. Han är för krånglig och nyfiken helt enkelt. Han sitter ju alltid fast i någon växt och ska ner mellan stenarna. Otel har aldrig gjort illa sig en enda gång, hon är hur cool som helst.

Haha, han är ju så himla gullig…men tjorvig! =)

pernillaa
0

Här ser ni lill-foten hans. Tjorvpellen min. =)

heffaklump
0

Kan det inte vara din "ål" som spökar? Han kanske tar små smakprov?

pernillaa
0

Nej han är fredlig och väldigt försynt och gömmer sig så fort han känner att det rörs. Har fortfarande inte lyckats mata stackaren. =( Lägger ut mat på ett ställe bara han kommer åt så letar han sig dit så småningom för åtminstone lite mat, men vet inte hur bra det kommer att funka i fortsättningen. =(

Jag har inspekterat stenarna på botten och hittat en del vassa kanter på en del stenar. Har bestämt mig för att ta upp allihop och be min mamma tumla dom åt mig så att dom blir lena. Så mina små äckel får halka omkring på botten ett tag! =)

Aviendha
0

Nämen, lilla sötkorven då! Hoppas tumlingen hjälper så grabben slipper hålla på sådär och visa sig på styva linan.

pernillaa
0

Nu har jag tagit upp alla stenar idag! Blev fördröjt pga olika saker. Idag såg jag att lilla tassen såg ännu värre ut. =( Är verkligen orolig nu för hans tass, för den har liksom ändrat färg i huden, svullnaden är så ojämn på ett konstigt sätt och han ser ut att ha konstigt färgade sår liknande liggsår. Han har dessutom blivit likadan på ena baktassen. Alltså inte som framtassen är u men som den var i början. det hänger en flik lös. Jag är verkligen orolig för honom nu. =( Ser ut som om tassen håller på att dö. Fy fariken!!!!!!!

Vad ska jag göra??? Den ska ju vara fredlig min lilla ål. =( Är det bara att hanklämmer sig i stenarna så är ju det åtgärdat men om det är ålen så vet jag inte vad jag ska göra åt det. Har ingenstans att göra av honom nu.

Honan är ju orörd så om det är ålen så är det ju konstigt att det bara är axel som blivit utsatt. ja det kan ju vara att ålen inte ser honan för att hon är mörkare. men skulle ålen verkligen ge sig på någonting så stort som en axolotel?

heffaklump
0

Det kanske är honan som ger sig på hanen kanske? Eller också kanske ålen ger sig på hanen just för att han är ljus u färgen och ser mer "inbjudande" ut. Det kan ju vara så att han blir attackerad på natten.

pernillaa
0

Ja…stackarn isf. Jag ska hålla ett extra öga på dom.

pernillaa
0

Jag har tagit kort nu på hans fot! Ju mer jag tittar desto värre tycker jag det ser ut. Värst av allt är hur han använder foten. Han bara slänger med den hur som helst nu. Hade han haft så ont som det ser ut att vara så hade han inte använt den. Men han använder den, nästan på ett brutalt sätt, så det ser ut som att han inte känner vad han gör med den. han rör bara armbågen och uppåt. resten är stelt. tassen är böjd bakåt, men det borde den inte vara. han tar ju spjärn mot saker och ting med den men tappar liksom all ork så han bara ramlar med armen under magen och får svårt att ta sig upp. Jag tror inte han klarar den här armen alltså. Jag är rädd att han fått kallbrand eller liknande. Imorgon ska jag ringa runt till olika djuraffärer, med start där jag köpte honom, sen ska jag faktiskt ringa veterinären och fråga om det finns NÅT alternativ. Om någon kanske kan titta på en bild på benet eller komma hem till mig och titta på honom och säga vad dom tror att det är, om det är kallbrand, om foten är död, stukad, bruten eller så. Bara ge nåt råd av något slag. Känns så himla hemskt det här. Usch. =(

pernillaa
0

Såg nu att fingret nästan längst ut till vänster med all säkerhet är brutet då det fingret viker sig åt fel håll när han lägger tyngd på det! Man kan faktiskt ana det på bilden längst ner till höger! =( Vad som oroar mig mer än att det är brutet är just att han inte överhuvudtaget reagerar över att det viker sig åt fel håll! Är i princip övetygad nu att benet inte kommer att klara sig! Gråter

heffaklump
0

Har du något kar som du kan flytta honom till bara tillfälligt eller blir det för stressigt för honom? Vet inte hur kännsliga dom är…