Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 8756 ggr
heffaklump
0

Inreda akvarium

Hejsan, kommer få ett 180L kar i julklapp, och jag har absolut ingen aning om vad för saker som krävs för ett stort kar.

Jag tänkte ha sandbotten (typ sandstrandskorn) måste man har torv under det? Filter och toppvärmare har jag, "bubblare" ska jag också fixa. Finns det någon mer spec som man måste ha/bör ha?

Man behöver vell inte göra rent karet så ofta? Typ ta ut all sand och rengöra och hålla på? -.- Har slammsugare men sugs sanden upp av den just för att dom kommer vara så små? Finns det iåfall något annat sätt att rengöra gruset på?

Skulle det gå att ha en ormhuvidsfisk eller en pilnäbb i ett 180L eller är det helt kört? :P

LisenN
0

Sand funkar men stoppa gärna i ett gäng malaysiska sandsnäckor.

Tvätta sanden behöver man aldrig göra :-)

Slamsugare använder jag själv aldrig, är inte nödvändigt i ett "inkört" kar, snarare bra att lämna lite skit på botten ;-)

LisenN sajtvärd på Nära föräldraskap ifokus

hindul
0

Jag vill också rekommendera sandsnäckor! De gräver ner sig i sanden och luckrar upp den. Bra för växternas rötter. Om du bor i närheten av Uddevalla får du gärna några av mig!

heffaklump
0

Okej, får införskaffa några sådana ;) Men… det här med ormhuvudsfisk eller pilnäbb, går det att ha någon av dom i ett 180L?

OlleA
0

Ormhuvudfiskar blir för stora, men pilnäbbar går bra. Åtminstone mindre arter, som alltid bör du kolla (inte bara med zoohandlaren) hur stor den aktuella arten blir. Tänk på att pilnäbbar är aggressiva rovfiskar, så ska du ha andra fiskar ihop med dem går det bara med större arter.

Olle

heffaklump
0

#4 Okej, hur stora blir dom ungefär, de mindre arterna då? Tänkte om dom kommer utgöra någon fara för malar eller guldgurami?

Kan ju tänka mig att dom inte äter flingfoder precis, äter dom levande fiskar med tanke på att dom är rovfisk då?

OlleA
0

De minsta arterna blir ca 15-20 cm, de större omkring en halvmeter eller mer. Ja, de äter levande fiskar och lär dessutom vara riktiga bråkstakar som rekommenderas att hållas för sig själva. Själv har jag inte haft pilnäbbar och vet inte om alla arter är lika besvärliga.

Olle

Evelyn
0

Har lite bråttom (ska till jobbet och vara där med mina möss idag, det kan du hälsa din vänn! :D), men de mindre arterna av ormhuvudfisk fungerar utmärkt i den storleken på kar! channa bleheri t.ex! Har ju en sådan hemma som jag funderar på att göra mig av med så du får gärna titta förbi och kika på den någon gång :) de är dock svåra att kombinera med andra fiskar! Jag har den just nu med en stor scalarhane vilket fungerar bra, även fast det väl inte är den mest ultimata kombinationen egentligen.. :P

Angående torv så kan jag bara säga att det är bland det bästa jag skaffat till mina akvarier! Växterna ÄLSKAR det och växer snabbt och blir kraftiga och vackra! :) Sedan gillar ju mina fiskar det också (sydamerikanare och endel asiater). Det är väl dock inget man stoppar under sanden i ett malawikar, t.ex.. :P

Tvätta sanden är en fördel, men inget måste. Sandkornen ligger och skaver i ¨påsarna och det blir rätt så dammigt, så tvättar man den inte så får man räkna med en rejäl grummlighet i ett par dagar eller veckor :P Kan också rekomendera rådan 0.8-1.2 mm. EDen är inte för fin så den blir kompakt och inte heller "grusgrov" :)

Du ska ALDRIG tömma hela akvariet nej! Slammsug botten med en hävert (sanden följer inte med, den är för tung och kommer bara att virvla upp i häverten och sedan ner igen) och byt ca 30% en gång i veckan - varannan vecka.

Jag har haft påfågels pilnäbbar och de har jag alltid upplevt som fredliga! De har dock varit lite kräsna i början och kan behövas mata igång med mygglarver innan de tar flingfoder :) Skulle nog dock inte ha pilnäbbar och channor (ormhuvudfiskar) tillsammans om inte pilnäbben är rejält stor, annars blir de nog lätt mat för channan.. :P
Min channa har aldrig varit kräsen ivf, den äter vad som helst! Frysfoder, flingfoder, granulatfoder, algtabletter, malarna grönsaker..  De är riktiga matvrak ;)

Både channor och pilnäbbar är ju som sagt rovdjur och äter de fiskar som går in i deras munn. Pilnäbbarna har ju rätt liten mun och kan nog fungera med ganska små fiskar ivf, som tetror, rasboror och liknande. Channor har dock rätt stort gap och min har slukat sebrafiskar och citrontetror glatt.. ;)

Evelyn
0

Förövrigt så är det inga problem med att hålla channor eller pilnäbbar med malar så länge malarna inte är alldeles för små :) Guldgurami törs jag inte uttala mig om. Min channa fungerar ju visserligen med en scalar, men risken finns ju att guramins fenor ryker..

heffaklump
0

Wow, vilket svar tack! :) Får ta över din ormhuvidsfisk och dom där två scalarerna du hade om det var okej ;)

heffaklump
0

Skulle det gå att ha ett par räkor med en ormhuvudsfisk och två scalares?

Evelyn
0

#9 Hehe, du får se till att starta igång akvariet först och ha det välfungerande så får vi se sdan ;) Någon slant vill jag ha för också isf, åtminståne ormhuvudfisken som kostar lite i inköp :P

Räkor säger nog bara slurp det är jag rädd.. ;)

OlleA
0

Ormhuvudfiskar äter allt som går in i munnen, som är stor och tänjbar! De är nästan som boaormar, som kan äta ett mycket stort byte för att sedan inte behöva äta på länge.

Olle

Evelyn
0

Precis, väldiga munnar har de! Min är bara ca 15 cm, men det går in mycket i den munnen ändå vill jag lova ;)

heffaklump
0

Jaha okej :) Jo visst får du något för dom om jag tar över dom :) Har dock ingen aning om man när kommer få starta upp karet… Först måste vi möblera om i vardagsrummet och sen ska jag vara borta en vecka satt… det lär ju bli eefter allt det :P Men det tar vi då hehe :P

Jag har ingen aning om hur jag ska inreda det, det är så mycket plats i karet som jag kan indera nu, inte nåt liten 30L det här :P Ska blir svin kul!

Om någon har bilder på nåt kar på ca 200L så visa gärna, behöver lite inspiration ;)

Evelyn
0

Det är ingen fara! Dom bor kvar här så länge så får vi se vad som händer sedan :)

Ja, visst är det kul att få inreda ett lite större kar? :D
Har letat fram lite bilder på mina kar:

Så här såg mitt 310 l kar ut innan jag började köpa en massa malar.. Oskyldig
Visad 295 ggr

Och så här ser det ut idag:

Visad 1 ggr

Håller dock på att göra om det och byter ut växter och ska möblera om lite. Har ju inte lika mycket malar nu så jag tänkte testa med några svärdsplantor igen ;)

Så här såg 200 l karet ut innan jag flyttade:

Visad 264 ggr

Efter att jag flyttat så fick det gro ett tag och höll på att växa igen innan jag tog tag i det Oskyldig

Visad 2 ggr

Visad 3 ggr

Det växer som sagt snabbt med lite torv under sanden! Skrattande

Idag ser dock karet ut så här:

Visad 2 ggr

Har nyss gjort om det så jag väntar bara på att växterna ska ta sig nu så det blir grönt och fin igen! Glad

heffaklump
0

Du har så fina kar >.> Nu fick jag lite inspiration iallafall :)

BrallarN
0

Det var en fin bakgrund :P är det en vanlig 3d bakgrund?

Evelyn
0

#16 Tack! Glad Kul att kunna inspirera! Vill du se några för snygga akvarium så kan du också spana in akvarium av Takashi Amano! Bilder hittar du här och här. På de sidorna sitter jag och dregglar titt som tätt! Flört

#17 Det är bakgrunder av märket "Back to Nature". Den i 310 l karet är en BTN Rocky 130x50 cm och den i 200 l karet är en provgjutning som jag har fått tag på och den finns bara i ett exemplar Glad