Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettlabyrintfisk
Läst 5241 ggr
[Vargen-J]
0

Gurami och Kampfisk

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Började fundera idag på vilka mer fiskar jag vill ha i mitt akvarie och då kom jag på att jag har haft Kampfisk förut men dock inte ihop med guramier. Har marmoguramier i mitt 222liters tillsammans med 5 guppys, två platys, 2 crystal red-räkor, 2 amanoräkor, 1 dvärgräka, 1 kuhliål och 3 Anemone helena. Skulle Kampfisk gå ihop med dessa eller ska jag titta på nån annan fisk?

Sen tycker jag att mitt kar är lite glesbefolkat med växter. Gjorde rent karet igår med vattenbyte och lite ommöblering. Har vallisneria, ciklidgräs, javamossa, hornsärv, musselblomma och anubia (barteri el. nana). Kom gärna med förslag på lätta växter jag kan ha i karet :)

Slänger in en bild på karet så ni får se :) Vet att jag inte har nån bakgrundm en det ska fixas till idag!

histronica
0

Är det inte bättre att ta en fisk som är naturligt snällare till sinnet än en Kampfisk? Klart det finns snälla kampfiskar men till naturen är ju de flesta ganska aggressiva mot andra fiskar och då torde marmorguramisarna vara ganska utsatta..

Jag vill inte verka negativ men det känns lite som en chansning att ta en Kampfisk - även om karet är stort (guramisar är ju överallt - blir ju ganska stora också)

Vad för sort är du ute efter. Är det kampfiskens färger eller fentypen?

Se länk på regnbågsfiskar, om det är färger som lockar Cool

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk_sok_resultat.php

och välj "klicka på bilder"

[Vargen-J]
0

Vilken Kampfisk som helst är fin, så hur den ser ut kvittar. Eller så länge fenorna är hela så är jag nöjd :) Hanen ska ju givetvis ha en klar fin färg medan honorna är färglösa (eller så färglösa dom kan bli med tanke på att dom flesta djuraffärer här nere bara har dom med färger i).

Sen finns det väl en fredlig Kampfisk med, Betta imbellis. Är den svår att få tag på?

Måste erkänna att tanken på en svart Crown Tail har jagat mej sen jag såg en. Eller en helvit half moon :)

heffaklump
0

Guppy och platy brukar vara riktiga jäklar på att bita sönder fenor på kampfiskar. Det går ju alltid att prova men om hanen skulle bli allt för stressad av allt jagande så måste du vara beredd på att kunna flytta honom till et eget kar.

akvariet
0

svärsplantor är ju fina och lättsjötta! sen måste jag bara säja att du har en ricktigt fint akvarium!

[Vargen-J]
0

Det roliga är att när jag hade Kampfisk med Guppy och platy innan så funkade det utan problem. Det var ingen som bet på kampfiskens fenor alls :)

Hade en svärdsplanta förut men inte tyckte jag den var lätt skött ^^''' Den blev bara brun och dog :(
Riktigt fint vet jag inte om det där. Själv tycker jag mest att det ser förjävligt ut :P