Snäckinvarsion!
igår kväll när ljuset hade släcks i mitt akvarie så såg jag en massa vita små prickar i javamossan… jag blev genast nyfiken och kollade lite närmare och då visade det sig att det var typ 50-60 kanelbullesnäckor i den. visserligen gillar jag ju sådana men absorlut inte så många i mitt akvarie! sen satt jag och funderade på vad jag skulle göra… och kom fram till följande:
plocka upp hela javamossan och lägga i en vit hink och hoppas på att alla sniglar skulle dras till det vita
ELLER
köpa en Helena snäcka som kunde äta upp alla dessa ohyredjur (kallar dom så nu bara för att dom är så j--la många!
ahhh, HJÄLP mig snälla jag vet inte vad jag ska göra! vilket tycker ni att jag ska göra?

Jag tycker du ska mata mer sparsamt och förska plocka snäckorna när du ser dem. för ungefär ett år sedan hade jag haft mitt akvarium typ 1 månad och då börja snäckorna frodas så jag fick tipset att mata mindre och plocka dom när jag ser dem så då dröjde det en vecka och efter det har jag aldrig sett en snäcka :D idag hade jag dock velat ha några som kunde städa åt min Kampfisk och till ynglena för kampfisken dödar alla räkor jag förösker få att städa hos honom :D

men tor du att det kan funka att ta ur mossan och lägga den i en vit dunke?

*tror
lägg den i en vit hink du, det brukar vi göra.. ; )
Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

#4 brukar ni få ut en massa snäckor då då?

#5 och hur lång tid ska jag ha den där?
Ja, dom söker sig mot det ljusa.. Man får byta hink ett par gånger så dom inte kryper tillbaka in i mossan.. ; )

#7 okej tack för tipset! men om detta inte funkar så tänker jag nog köpa EN anentome helena och hoppas på att den käkar upp alla!
Om jag inte har helt fel så är Helenan dubbelkönad och kan alltså befrukta sig själv.., då kommer det att bli fler av den även om du bara skaffar en.. ; )

#9 åhhh! men det tar väll lång tid innan den lägger ägg va? äter den inte upp sina bebbar då rå? eftersom de är så små, asså bebbarna!
#10 Även om dom inte är dubbelkönade vet man ju inte om snäckan man köper är parad. Det kan alltså bli ägg direkt och nej, dom äter inte upp sina ungar.
LisenN sajtvärd på Nära föräldraskap ifokus

Men mata mer sparsamt för att annars kommer snäckorna bara komma tbx direkt

#11 okej men det gör la inget om det blir fler… det betyder ju bara att det blir ett betydligt renare akvarium på skräpsnäckor!
#12 jag ska göra det, fast idag så övermatade min mamma dom så att det var ASMYCKET mat kvar vid ytan!
#13 Låt bli att mata dem helt några dagar istället.

Mvh Stephanie 

#14 va? svälter dom inte då? men okej jag liter på dig och #12 då rå!
sen en lite fråga till ang. Anentome Helena:
Numera finns det en snäckart som äter oönskade snäckor, den snäckätande snäckarten heter Anentome helena, och den förökar sig verkligen inte så fort att den blir till ett problem i akvarium, tvärtom kan man sälja de få ungarna som eventuellt blir. Anentome helena äter alla förekommande arter av oönskade akvariesnäckor.
stämmer det som står ovan eller är det bara lögn?
ps: jag har kopierat detta av en sida som heter: http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=48472.0 (det var tillåtet att kopiera bara så ni inte tror något annat
)
Det stämmer bra.. Det jag har märkt är att dom kan vara lite kinkiga med Malaysiska sandsnäckor men det är inte alla som upplever det som det. ; )

#16 okej, men jag har inga sandsnäckor i alla fall vad jag har sett!
sen en sak till om Helena, de är ju faktiskt väldigt tjusiga! gulsvarta, spiralformade, ja helt klart fina snäckor!

Jag tror de är enkönade, anentome helenorna alltså
De lägger enstaka ägg som ser ut som en tepåse på växternas stjälkar (vanligtvis) men säkert på andra ställe också
Jag hade en ensam stackare 1 år och inget hände men sen köpte jag 2 till och de började para sig (som äpplen typ) och efter det dök "tepåsarna" upp och det kom yngel efter dem.
De förökar sig inte snabbt direkt och man kan ju se dessa påsar och nypa bort dem om det är så att man inte vill ha smått av dem. Dock tyckte jag att min anentome var väldigt inaktiv när den varsjälv - åt nog inte mer än nödvändigt så vill man ha lite fart tror jag 2-3 stycken blir bäst

#18 okej. flera exemplar då men jag har ju säkert över ett 50-tal med skräpsnäckor men jag har sett att dessa gör lite nytta, dom äter alger,, foderresster, och även ibland fiskarnas avfall!
men om jag bara vill ha bort lite i taget så kan jag la ha en anentome helena?

Visst kan du det - jag tänkte mest att det är synd om snäckan att int få sällskap och de blir lite passivare än om de iallafall är 2 (tycker jag) Har dock aldrig sett någon äta på fiskarnas avfall :-/
mvh

#20 okej så om jag ska köpa helenor så ska jag köpa två då för deras skull! det kanske lång en foderbit vid bajset elr liknande…

jag har nu sett att det finns snäckfällor…!
undrar om man kan göra dessa själva och i så fall hur?
svar önskas!

Bra nu har jag fått ett namn på mina 2 snigelätande sniglar, men i mitt akvarie har de levt i nåt år, och det blir inte direkt mindre av småsnäckorna för det. De syns inte heller, jag såg dom sist när jag bytte akvarie, så de lever iallafall, sen försvann de igen. Men ungar har jag inte sett. Måste jag kanske skaffa några till för att de ska göra ännu mera nytta.

Men vänta lite…
Kan det ha varit snigelägg som flöt på ytan för ett tag sen, små slemsäckar med en hårdare orangebrun kärna, som jag trodde var karpfoder typ orange pellets som hade fått algväxt? Jag slängde detta…

#23,24 inte för att vara taskig elr nåt men vad har det med snigelfällor att göra?

I inlägg #18 så står det hur man kan hålla efter äggen, hur de ser ut så man slipper drabbas av snäckinvasion. 
Nu ville jag för skojs skull försöka få fram lite snäckyngel, men i mitt lilla akvarie så kommer detta bara hända max en enda gång, sen vill jag inte drabbas av snäckinvasion.
Så tänkte jag.

#26 jaha!
okej någon som vet hur mabn gör en snäckflälla?
Vad jag kollat runt på räcker det med att slänga i en bit gurka/sallad när det är mörkt i karet, så söker sig snäckorna dit. Sen är det bara att plocka ut.
_No way! Yes way!

#28 okej, men om jag slänger ner en gurkbit så äter malen upp den! men jag kan tessta idag då och se om det kommer någon snäcka och smaskar på den…
Jag har en massa kanelbullesnäckor (kan inte namnet) i alla mina akvarier. Det gör inget tycker jag de får vara där. De gör nog nytta äter alger och annat smuts. Dessutom tycker jag att de får akvarierna att se mer naturliga och levande ut. När jag gör vattenbytan brukar jag försöka ta bort lite av dem om det behövs men det inget jag anstränger mig med. De är också en väldigt bra varningsklocka för om de förökar sig explosionsartat finns det ju mycket mat åt dem då förstår man att man ska mata mindre, det är ju bra ju! Matar man lagom mycket håller de sig på en lagom nivå. Det är bara om man har ett akvarium med fiskar som kräver extremt mjukt vatten som de är olämpliga då de ju binder kalk.

#30 åhh, det hade jag inte tänkt på! men okej då får dom la bor kvar där då!
så bra då, då får jag ju ännu mera hjälp med algerna då…