Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: malar
Läst 3716 ggr
Saga85
0

Utstött eller sjuk pansarmal?

Jag märkte nyss att min ena fläckiga pansarmal låg i sanden och verkade helt väck. Den reagerade när jag tog ner handen, men mest halvhjärtat. Den lät sig bli runtknuffad av de andra när jag gav dem mat, simmade bort en bit, låg, simmade upp (långsamt) till ytan, och damp ner i botten med huvudet före. Vid en närmare koll ser fenorna lite slitna ut - som om de har blivit tuggade på.

Den är nu i en egen burk. Tänkte om det är så att den blivit "utmobbad" (den är minst av de tre fläckiga, och näst minst av alla sex pansarmalar), och nu har den åtminstonde ingen konkurrens om maten.

Karet är relativt nytt (ca 1 månad), men det verkar må bra. De andra fem pansarmalarna, räkorna och växterna ser ut att må bra. Jag testade för nitrit förra veckan, och det fanns inget. Inga algproblem, inget nytt. Ett 54-literskar med pump och gott om växter.

Förstår inte vad som har hänt. Någon som vill våga sig på en gissning och vad man kan göra åt det?

akvariet
0

Anledning:

antingen så är det som du säger att den har blivit mobbad och fenbiten men den kan också vara sjuk och så som du beskriver det så låter det som fenröta!

Botemedel:

till att börja med så ska du byta 1/3 av vattnet! sedan så kanske du ska höja syrehalten om du har en sådan manick annars så kan man köpa syrestenar… sen finns det lämpliga läkemedel att köpa i handeln!

hoppas den bår bättre snart!

LisenN
0

Har du andra fiskar i samma kar? Isåfall vad för några?

LisenN sajtvärd på Nära föräldraskap ifokus

akvariet
0

det finns ju vissa fiskar som typ är "kända" för att bita på långa fenor t.ex vissa barber gillar detta!

men det kan också vara att det är större fiskar som naffsar!

Saga85
0

#1 Jag har faktiskt ett syrerör eller vad det kallas till pumpen, kan ju ta och koppla in det. Men hur ska det hjälpa mot fenröta (om det är det)? De andra fiskarna samt räkorna är lika pigga som vanligt, så jag har svårt att tro att det beror på vattenkvaliteten.

#2 Nej, inte mer än de jag skrev i första inlägget (fem andra pansarmalar och sex räkor).

Fick ett svar inne på zoonen - att det kunde bero på en infektion. Jag är såpass krass att jag inte kommer göra allt för att rädda fisken. Den är för tillfället isolerad och verkar lite bättre (inte lika sne), men jag ska vänta och se. Blir den inte bättre kommer jag avliva den, men min största oro just nu är om det finns risk att de andra fiskarna blivit smittade. Skulle det vara så kommer jag försöka mig på mediciner.

De andra pansarmalarnas fenor är hela och fina, och fiskarna är lika pigga som vanligt.

LisenN
0

Det är ju fullt möjligt att den sjuka är gammal, måste ju inte vara nån sjuka. Den kan ju även, som du skrev, ha blivit mobbad..

Håller tummar och tår för att det inte är något som smittar!

LisenN sajtvärd på Nära föräldraskap ifokus

Saga85
0

#5 Den är dock inte ens fullvuxen och jag har bara haft den i 2-3 veckor Obestämd