Dvärggurami
Var i en massa olika djuräffärer idag och kikade lite fiskar oxch växter. Blev väldigt förtjust i Dvärggurami. Mitt akvarie är ju inte jättestort, ca 86 liter. Guramis är ju parbildande. Kan jag ha en hane och två honor i det akvariet? Samt några mindra malar? De trivs bäst utan nåt ytterligare sällskap har jag förstått? Hade varit kul att ha någon mindre stimfisk oxå, men då blir det lite trångt kanske..
Vilken typ av mal skulle passa tror ni? Spelar det nån stor roll vilka växter jag väljer? De ska ju ha mkt växter att gömma sig i och så, även flytväxter. Blir ju lite mer artakvarie om jag bara har guramisarna(och mal).. Hur har ni era dvärgguramis? Med vad för andra fiskar? Gärna bilder..
De hade en otroligt vacker Dvärggurami som hette Dvärggurami cobolt. Sån otroligt vacker färg! Tyvärr såg den ena fisken i de två paren inte så pigg ut..Måste ändå starta upp akvariet med växter och så först, dröjer ytterligare ett tag innan fiskar blir aktuellt.

åhh jag håller helt med dig om dvärgguruamin den är jättevacker.
om du ha mindre fiskar än dvärgguruamin så kommer troligtvis att den små fiskana att bli attackerade elr tyl och med dö. men en hane och två honor blir nog bra. dom går nog ihopp med någon liten mal också t.ex Ancistrus. växter hmm… cabomba växer fort och är väldigt fin , sen någon sorts svärdsplanta skulle vara fint. flytväxt kan t.ex amerikanskt dyblad de växer sakta och brukar inte bli mer än 3-4 cm i diameter. 3-5 mm grus bör du ha. dvärgarna gör sig nog bäst mot en mörk botten!
lycka till! hoppas min hjälp var bra…
Du får plats med dvärg Gurami några malar och ett stim mindre på ca 10-20 småfiskar av en art det borde gå bra. Skaffa inte Gurami innan de andra fiskarna gått in akvariet ordentligt vänta minst fyra månader så alla vattenvärden är helt stabila. De är rätt käsliga för dåligt vatten. mina dvärg Gurami var snälla mot alla andra fiskar men hanen var inte snäll mot sin fru. De gick i ett 250L med mosaik Gurami, kilfläcksraspora, neonregnbågsfisk, ancitrus och några Guppy.

Tusen tack för er hjälp!! Toppenbra! Antecknar allt! Ett stim med mindre fiskar SKULLE kunna fungera, men det är inte säkert att det gör det… Hittade en tetra i min fiskbok, Kerritetra som jag tyckte var fantastiskt fin. Kommer nog ha väldigt mkt växter som sagt, då det står att Guramisarna tycker om gömställen, och skulle jag skaffa ett stim småfisk, finns det gott om skydd för dem oxå. Spännande!!
Gruset jag fick med akvariet var mörkt, så det är redan löst. Idag köpte jag två små rötter, en mangrove och en annan lite ljusare. Två skiffertenar, och en jättevacker sten som gick i lite grönt/rött. Fick med det jag ville, men GLÖMDE att be att få köpa frigolit att ha under akvariet. Min mamma som hade det innan mig hade inte frigolit under, men det känns bäst att ha det. När jag fått frigolit ska jag fylla akvariet, köpa växter och sen låta det gå ett tag. Filtrena jag har i akvariet är ju samma som som min mamma hade. Det är ju tvättat noga med vatten och så. Nu har det varit torrt ett par veckor, men är det lättare för ett "gammalt" filter att skapa rätt bakteriekultur än ett sprillans nytt?
Många knasiga frågor blir det!
Ååh,min kompis har två dvärgguramisar (en hona & en hane) och en mal. Dom är jättefina!! ;))

# 3. Fyra månader innan de släpps in i akvariet, det var lång tid det!! Är malarna lite tåligare än guramisarna för skiftande vattenvärden? Som sagt så ska jag fylla akvariet med vatten först, sen fylla på med växter, och låta det gå ett tag. Iaf i minst två veckor. Sen i med lite fisk o så. I mitt förra akvarie så svalt malen ihjäl, hade ingen algväxt att tala om, men jag trodde dum som jag var att den klarade sig på det lilla som fanns. Men nu ska jag extra-utfodra malarna om det inte blir nån algväxt i det här akvariet. Funderar lite på om det är positivt att det inte är nån algväxt i ett akvarie. Fiskarna mådde iaf prima! hade då Tigerbarb, sebrafisk, och Kardinaltetra, och de åt kanske oxå en del alger.
Om jag har stimfisk i akvariet så funderar jag på Kerritetra utöver guramisarna. Jag gissar att man inte kan blanda så man har 3 dvärgguramis och tre tex mosaik-guramis? Då blir det slagsmål mellan hanarna antar jag?