Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettförlossning-bb-barnkammare
Läst 11556 ggr
jossan84
0

Fiskyngel i pumpen!

Igår såg jag att det fanns en massa yngel i akvariet och när jag idag bara såg någon enstaka så antog jag att de blivit uppätna. Men av en slump såg jag att något yngelliknande rörde sig inne i vattenpumpen, den är transparent grön. Åh, nej! Ett yngel har fastnat! Stängde av om monterade isär den och ut for en hel drös med yngel! De verkar ha sökt skydd i den och kommer antagligen att göra det igen. Men kommer de ut? Fanns även en posthornssnäcka där i vars skal var himla fult så den har nog vart där ett tag, utan att komma ut (?). Någon som varit med om något likande?

Per-Haninge
0

Många ggr, ofta går det också bra för ynglen.

Om jag absolut inte vill riskera att någonting levande tar sig in så trär jag över en damstrumpa över filterdelen, men det är ytterst sällan.

Per/Haninge

Våga trotsa det normala, det sätter nya normer.

jossan84
0

Ok, då låter jag dem vara och ser vad som händer :)

Per-Haninge
0

Låt dom inte vara där i onödan.

Ser jag att det finns yngel så kastar jag ut dom.

Men väldigt ofta när jag rengör filtren så brukar jag kolla och oftast är det alltid något som irrat sig in och det släpper jag ut igen.

Brukar ju inte tokleta efter dom i filtret.

Per/Haninge

Våga trotsa det normala, det sätter nya normer.

jossan84
0

Idag när jag öppnade pumpen var det igen en massa yngel i den och en var död! Någon annan som har erfarenhet av detta? Jag ska åka bort över helgen så jag kan inte öppna och släppa ut dem varje dag. Kommer de ut själva eller är det någon sug som gör att de inte kommer ut samma väg som de kom in?

akvariet
0

filtret suger ju in vattnet för att rena det och sedan så sprutar den ut det igen! men jag tror inte att de små ynglen kan komma ut på egen hand!Rynkar på näsan

jossan84
0

Men borde inte detta hända alla som har yngel eller är det bara den här pumpen som är så?

Stephanie
1

#6 Det händer nog alla som har yngel i kar med pumpar tyvärr Rynkar på näsan

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

akvariet
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

nja det beror på hur stor den är! är det breda springor så händer det offta är det smala så händer det sällan så det beror helt och hållet på storleken på insuget! --> (titta de smala springorna!)

jossan84
0

#7 Åh… Det är ju typ alla yngel :(

akvariet
0

men det händer nog även om man har smala springor! tror jag!

Saga85
0

Trä en nylonstrumpa över filtret? Jag har en hel låda full med kasserade, svarta nylonstrumpor - det är bara att komma och hämta Flört

akvariet
0

#11 jag måste bara säga det även om det är fult! FY FAN VAD SMART! DÅ SKA JAG SÄTTA ÖVER EN SÅN! hoppas det funkar! det håller borta ynglen för att åka in i filtret va?

jossan84
0

#11 Aha! Vad smart, fast jag vet inte riktigt vart de kommer in, tror att de kan komma in underifrån också, men jag får väl trixa lite :P

akvariet
0

haha gör det!

Saga85
1

Jag har inte testat det själv, bara hört om det (bl.a. i inlägg #1 här i tråden Flört). Har själv tänkt att göra det sedan när jag skaffar räkor för att inte riskera något.

Saga85
0

Sen borde det väl ha ännu en fördel - att fungera som extra filter så att man slipper att större blad åker in och kläggar igen filtret. Bara att trä av strumpan, skölja av och sätta på igen.

akvariet
0

okej häligt!Skrattande

godisgrisen
0

Ja nylonstrumpa hindrar ynglen från att komma in i pumpen det är bra för de skadas lätt där inne. Men man får tänka på att göra ren stumpan ofta för den sätts snabbt igen av växtblad och annat smuts.

Starfall
0

Ang. att sätta nylonstrumpa på pumpinsuget för att undvika att yngel simmar in, det finns viss risk för att pumpen istället för att suga in vatten börjar pruta ut genom luftintaget istället. Det hände här hemma en gång för några år sedan då vi hade små scalareyngel som vi ville rädda undan akvariepumpens insug. Det blev något konstigt så det sprutade massa vatten från luftslangen rakt ut i rummet. Varför vet jag inte =S

Jag tror ofta att yngel simmar in i filtret för att ta skydd mot glupska fiskar. För att undvika detta kollar jag igenom akvariet lite varje kväll för att se om det finns några yngel i akvariet som jag då plockar upp och sätter i ett yngelkar. Men det är sällan, oftast (peppar peppar, ta i trä) lyckas jag tajma så väl att jag får i den dräktiga honan i yngelkar innan hon börjar föda. Sedan får ynglena bo kvar där ett par veckor så jag ser att alla mår bra och kan äta osv. När allt verkar okej flyttar jag över alla till ett yngelakvarium som jag har. I det akvariet har jag en bottenfilter som egentligen är anpassat för guldfiskskål. Luftslangen leder ut ur akvariet där luftpumpen står. Bottenfiltret är nedgrävt under grus och stenar, och överst är det sand. Detta hindrar ynglena från att sugas in i filtret :)

akvariet
0

#19 okej det gick inte att ha nylonstrumpa ändå p¨å min för då täckte jag en sugpropp så det gick inte att sätta fast filtret.

jag har massa javamossa som ynglen kan simma in i, jag tycker att de starkaste ynglen ska få ett bra liv dvs jag vill ha starka och tåliga yngel och inte svaga och otåliga yngel. jag låter det gå naturens gång, så nåra blir uppätna och de starkaste överlever.

smart med bottenfilter!

jossan84
0

För mig gjorde nylonstrumpan sitt syfte. Klippte hål för sugpropparna (man kan ta av dem och trycka fast dem i fästena genom hålen.) Rengör den ofta eftersom det fastnas slam och grejjer i "strumpfiltret".
Tyvärr verkar det som att ynglena försvunnit ändå, förmodligen uppätna. Såg en senast i förrgår.

Ska nog skaffa ett yngelkar i alla fall. Fast folk brukar säga att det ändå är lika många som överlever om man har dem fritt.