Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: malar
Läst 3511 ggr
Sloj-border
0

metallpansarmal med fläckig/albinopansarmal?

Hej! jag fick en Pansarmal av min kompis för hon skulle lägga ner sitt akvarie.. och jag ska köpa kompisar till honom.. men jag vill gärna ha fläckig eller albino Pansarmal, och då är min fråga om man kan ha en "annan sorts" Pansarmal med varandra och dom bildar flock eller måste det vara samma sort/färg för att dom ska trivas? och en till fråga :P är pansarfärgade pansarmalar lättodlade? asså är dom lika lättodlade som fläckiga pansarmalar?Obestämd

tacksam för snabbt svar! :)

Cappi
0

Allra bäst trivs pansarmalar med artfränder, men finns det inga så kan de ty sig till en annan arts stim, lite i utkanten så där.

Hur stort akvarium har du, kan du kanske ha två stim med sex-sju stycken i varje?

Jag antar att du menar Metallpansarmal, Corydoras aeneus, och det är en av de mest lättlekta arterna av pansarmalar. Mina leker regelbundet vid varje vattenbyte, troligen tror de att det kallare vattnet betyder början på regntiden.

Sloj-border
0

#1 tack så jätte mycket för snabbt svar! :) ja det är nog metallpansarmalar ! ^^ men på djuraffären sa dom pansarfärgad xD jag har ett 60 L mal-akvarium där jag har 3 ancistrusar och 1 Pansarmal :) (och 1 kampfiskhona) jag ska bara ha malar där i.. men hur många pansarmalar tror du jag kan ha i det? vad roligt att dom är lättlekta!! :D

Sloj-border
0

jag ska åka och köpa pansarmalar nu :D det blir nog fler metallpansarmalar.. men senare kanske jag köper en till flock (om det får plats)Skrattande

Cappi
0

Bra beslut att göra ett litet stim åt din ensamma mal, det kommer den att uppskatta.

Bra också att vänta lite med nästa inköp, det brukar gå bättre då.

Tre Ancistrus och tolv pansarmalar låter väl alldeles lagom i ditt 60 liters. Fast sen är det nog bra, det blir väldigt mycket passning av vattenvärdena om du har fler fiskar. (Kampisen går bra)

Jag gillar också malar, har många arter av pansarmalar och Ancistrus, både bruna och guld.

Sloj-border
0

ja jag tror han blir glad nu :) jag köpte 3 till metallpansarmalar nyss (jag ska köpa 2 till också men pengarna räckte inte :P ) jag älskar verkligen malar och jag hade tänkt köpa råsand och he på en del av botten eftersom pansarmalarna gillar de :)
Vad roligt att du också gillar malar! :D

Cappi
0

Rådasand kan vara lite vass, ibland. Gör så här att du ber att få känna på sanden innan du köper den. Ta lite mellan tummen och pekfingret och gnugga på tumnageln med det. Blir det vita repor i nageln, ja då är sanden lite i vassaste laget. Små repor eller inga, så är det bra.

Köp inte för finkornig sand bara, för då blir det dålig cirkulation i den, och det kan bildas ämnen som fräter på malarnas skäggtömmar. Cirka 1-1,5 mm i kornstorlek ska det vara. Blanda med lite grus så att det inte blir för kompakt.

Det ser kul ut när malarna går och bökar i sanden och blåser ut den genom gälarna.

Stephanie
0

#6 Det ser kul ut när malarna går och bökar i sanden och blåser ut den genom gälarna.

Gör dom!? Förvånad

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Sloj-border
0

#6 okej, tack för tippset! Skrattande

Eidesdotter
0

#7 Japp! Med halva huvudet nerkört i sanden om den är mjuk nog.Glad

Saga85
0

Här hemma har jag tre albino (metall?) och tre fläckiga pansarmalar, och det verkar funka bra. De söker i första hand/oftast trygghet med de av samma art, men håller även ihop i mixade grupper.

Att de blåser ut sand genom gälarna visste jag inte. Ser ju att de bökar runt i sanden, men jag trodde att de blåste/puffade/rörde bort sanden.

Eidesdotter
0

#10 Det krävs att sanden är tillräckligt finkoring, annars går den ju inte igenom gälarna.

De suger in sanden och letar efter mat i den. Hittar de något ätbart stannar det kvar i munnen medan sanden åker vidare ut genom gälarna.

Det händer ibland att de "tappar" mygglarver och annat ur gälarna också, jag antar att det är när de fått munnen lite för full, då låter de överskottet passera samma väg som sanden.

Saga85
0

Jag har mellan 0,2-1,5 mm sand, så det går nog igenom. Har kollat närmre nu sedan jag läste detta, och visst åker det ut Glad Intressant.

Sloj-border
0

jag har precis bytt grus i mitt 30 L och jag hade "råsand" där i (men jag bytte till svatr grus ist).. kan jag ha lite av de i 60 L eller blir det för finkornigt ? :)

Cappi
0

Det går nog bra det.

Sloj-border
0

okej :D