Fiskar med klåda
Det här blir lite långt, hoppas ni har lite tålamod
:
Har ett pågående mysterium i mitt akvarium sedan 2-3 månader.
Flyttade över alla invånare + gammal inredning och filter från ett 100 l till ett 222 l för ett par månader sedan. Redan innan flytten märkte jag att en och annan glödbandstetra kliade sig ibland.
Efter flytten blev det ganska snart värre. De kliade sig mer och oftare och fler och fler av dem verkade drabbade. Långsamt spred det sig till övriga fiskar. Det ser ut som att det i första hand är gälarna som kliar.
Innan flytten gjorde jag en behandling med esHa 2000 utan något resultat.
En tid efter flytten provade jag med en svag Ektozon-dos och märkte en ganska tydlig förbättring. I takt med att jag långsamt bytte ut vattnet efter behandlingen (10%/dag i en vecka) kom klådan tillbaka.
Lät allt vara 1-2 veckor för att se hur det skulle utveckla sig. Fiskarna fortsatte klia sig som innan Ektozonet. En del började se lite hängiga ut, men det var svårt att säga om det var klådan eller det nästan konstanta lekande de höll på med.
För några dagar sedan gjorde jag en ny Ektozon-dos, dubbel (men enligt instruktionerna, den förra hade varit en lite fegare variant) o har nu tänkt att ta det extreeeeemt stilla o försiktigt med att byta ut saltvattnet. Precis som förra gången är de mycket bättre, men inte helt bra.
Upptäckte häromdagen att mina Red Moor-rötter har konstiga utväxter i trä-ändarna. Som små smala svampar som vajar i vattnet. Några mm långa. Ser ut att vara ett litet "knappnålshuvud" längst ut. Någon som vet vad det är och om det är skadligt och har något med mysteriet att göra? (Jag börjar gripa efter halmstrån här…)
Senaste vattentestet (innan första saltet) var tipp topp på alla vis.
Jag använder vattenberedningsmedel vid vattenbyten och hade i Nitrivec när jag startade akvariet.

hmm, jag tror det är gälmask! enligt min akvariebok så ska man höja syrehalten och behandla med lämpliga läkemedel d.v.s fråga efter det i en affär!
lycka till!
Det låter som ngn parasit du fått i akvariet. Maskarna du fått kan bero på övermatning eller om det dött fiskar och du inte märkt det. Jag skulle fortsätta med salt, fråga efter lämplig medicin i djuraffären och låta bli att mata i en vecka.
Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Tack för era tips!
Tar dem i beaktande.
Gjorde nytt vattenprov idag och alla värden var jättebra. Inga nitriter t.e.x.
Är fundersam över deras lekvillighet. Har aldrig varit med om att alla fiskar i akvariet lekt så mkt som de gjort det sista. Pansarmalarna har bara lekt ett par gånger, men glödbanden leker mer eller mindre varje dag. Honorna börjar bli riktigt utslitna nu och hanarna med för den delen, men de kan liksom inte sluta….
Jag har hört (vet inte om det stämmer) att fiskar som leker otroligt mycket gör det av två olika anledningar; antingen för att dom mår så himla bra eller för att dom håller på att dö och vill hinna med så mycket avkomma som möjligt för artens fortgående.. ; )
Skönt att det inte var nitrit, då är det nog en parasit och det finns det ju mediciner mot.. ; )
Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

#4 Ja, jag har också hört det någonstans. Vet iaf att det stämmer med växter, de kan börja blomma i ren panik för att hinna sprida sina gener innan de dör.