Praktbotia, mat
Hej, jag har 2st praktbotior som jag haft i snart 1v. Vad äter dom egentligen? Dom är bara vakna på natten och jag ser ju inte o dom äter då. Börjar bli lite orolig.
Förutom de 2 fiskarna så har jag 12st neontetror och en hel hög med sniglar. Pappa sa att de skulle ha "annan mat" sen men att jag kunde ge lite extra av den maten som tetrorna får men att jag skulle släppa ner lite större flingor så de kommer till botten där botiorna bor.
Skulle ner till djuraffären o köpa några fler praktbotior och fråga efter bättre mat till dom men så glömde jag bort koden till mitt kontokort hahahaha.
Hjälp? 

Juste, kapar min egen tråd nu oxå, undrar om sniglarna lägger ägg? hahahah. Vad dålig jag är, men alltså på min ena växt så ser det ut som 2st små genomskinliga påsar eller nåt med små prickar i. Vad är det för nåt? Har ingen kamera som skulle ge en rättvis bild på det. Dessutom har prickarna växt. Sniglarna är såna där som kommer från växterna o sånt.

jo, vad jag vet så tillhör praktboitorna lite till släckten malar pga att de har skäggtömmar! dom äter för det mesta alger och dom är mest uppe på natten som du säger!
men du behöver nog inte vara orolig för dina 12 neontetror hinner inte äta upp alla flingor innan de slår i marken/gruset och då bryr de sig inte om dom flingorna längre så då kan dina praktboitor äta det som kommit ner till botten!
Vad är det för snäckor du har?
Praktbotian är allätare och tillhör släktet karpliknande fiskar, alger äter den INTE.
Dom är dock väldigt förtjusta i snäckor så man ska inte ha dom ihop med snäckor man vill ha kvar.
Mata gärna med maltabletter, inte alg utan för allätande malar, på kvällen efter att du släckt lyset så får dom i sej det dom behöver.
LisenN sajtvärd på Nära föräldraskap ifokus

#3 oj jag tror jag syfftade på en annan fisk hehe mitt fel!
#1 japp det är snigelägg det ja!

Hehe, brutalt kanske men jag ville ha praktbotiorna just för att de kanske minskar antalet snäckor, jag har för tillfället fler snäckor än fiskar.
De borde ha sån där maltablett på en vanlig djuraffär va? Vi har djurmagazinet närmast mig, tror ni dom har sånt där? Tänkte gå ner imorgon om jag lyckas ta ut några pengar. 
Mal tabletter finns den i alla djur affärer kanske något undantag :P Djurmagazinet här i jönköping har en hel hylla med foder i olika sorter man får nästan besluts ongest xD
Frågan är om du kommer ha kvar några snäckor efter ett tag :P
Och vad är det för snäcka du har :)?
//Elinor http://skimmelochskack.blogg.se/

#6, okej men då borde dom ha sånt där foder här hemma, de har rätt mycket fisktillbehör.
Det är skräpsnäckor typ. Inget jag köpt utan dom bjöd in sig själva. 
Praktisar är bra snäckätare, men de blir enorma! :P
Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

#8, jo jag har hört det, pappa berättade att farfar hade en som blev sjukt stor. Men om de blir för stora så sa han i djuraffären att jag kan byta in dom mot mindre eller sälja dom. Har ett 100L just nu så dom får inte växa för mycket för snabbt! haha 
Underbart att djuraffären kan ta dom :D Me like!
Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

#10, jo, tycker det låter kanon. Man får bra hjälp där faktiskt. =)