Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettmalar
Läst 1404 ggr
Sloj-border
0

pansarmal utan "skägg"??!!!

Hej! jag fick precis en rätt stor Ancistrus och en pansarmal av min kompis som skulle lägga ner sitt akvarie. men pansarmalen har inget skägg.. hon sa att den hade det förut men att dom försvann och att hon inte visste vad som hänt.. hon hade 1 huppyhona (det var många fiskar som hade dött för det vart nått fel på vattnet, så pansarmalen hade pansarmalkompisar förut) och så hade hon ancistrusen och ja pansarmalen i akvariet. vad kan ha hänt?!

tacksam för snabbt svar! :D

Per-Haninge
0

Pansarmalar föredrar fin sand att rota i, fel typ av grus kan ge detta fenomen.

Vet inte om så är fallet, bara ett tips.

Per/Haninge

Våga trotsa det normala, det sätter nya normer.

Sloj-border
0

#1 okej, asså hon ahde inte sån här sand som på sandstränder.. med hon hade ett rätt så finkornigt blått grus. tack så mycket för svaret! :)

pansarmalen är jätte pigg och verkar må utmärkt annars.. :)

Eidesdotter
0

Tror också att gruset/sanden är boven i dramat, som #1 säger. Även ett fint grus/sand kan skada om kornen är mycket vassa. I naturen lever de för det mesta på riktigt dyiga mjuka bottnar med mycket halvmultna löv osv.

Jag har en pansarmal utan skäggtömmar och den har faktiskt märkbart svårare att hitta maten än de andra, så jag vill tipsa dig att hålla lite koll på att den får i sig tillräckligt. Annars ska det säkert inte vara några problem.

Sloj-border
0

#3 okej, det är inga vassa stenar.. men jag får ta och köpa "råsand" och ha det på ungefär 1/4 av botten så dom sötisarna också trivs :D