Platy som dör?
Jag har nu endast 7 av 12 platysar kvar. Alla är de egenuppfödda och största är ca 1½ cm stor.
De bor i ett 54 l akvarium.
Nån som vet varför i hela friden dem dör?
Har inte ändrat något i akvariet på minst 6 månader, kan det vara dåliga gener som gör detta?
MVH Erika :)

dom kanske har fått någon sjukdom… har dom vita prickar p¨å sig? resta fjäll? ryckningar i fenor? elr äter dom inte? om dom har något av dessa så finns det botemedel att köpa!

Nej, de har inga sjukdommar. De äter som de ska och akvarievattnet är det inte heller något fel på.

har du skräpsnäckor elr a snäckor i alla fall i akvariet?

om det är dåliga gener hmm, har du köpt fiskarna begangnat?

Ja, jag har några skräpsnäckor i akvariet. Också har jag några äppelsnäckor också.

då kan skräpsnäckorna ha burit på en så kallad fiskparasit och den är smittsam så du bör hålla lite extra koll på allt i akvariet!
MEN det kan ochså vara att dom dör pga att dom är gammla och så. du vet som vi människor också gör i mellanåt.
hoppas det löser sig till slut!

Deras föräldrar är köpta i djuraffär. Dessa ungfiskar är ca 8 månader gamla och platysar brukar bli runt 2 år.
Aldrig hört talas om att den sk. skräpsnäckan har parasiter med sig? de kommer ju naturligt om man övermatar i akvariet/ det finns gott om mat, t. ex alger.

hmm du matar inte ihjäl dom elr? hur många gånger matar du dom per dag?

Hehe nej, de får mat varannan dag och inte mer än vad som äts upp på 2 minuter. Och det har de fått enda sedan de var yngel så det är inte därför heller 
Men det kanske är för att generna är dåliga längre tillbaks.

ja det kan nog hända i så fall finns det nog inget att göra tyvärr… jag lider med dig!
Jag skulle föreslå att du hellre matar mindre och varje dag, de flesta fiskar brukar må bäst av det.
Vad får de att äta? Platys behöver mkt alger i sin kost, men variation är också viktigt. Fryst foder brukar ha positiv inverkan på våra fiskar. Tråkigt med flingor varje dag.;) (Om det nu skulle vara så du matar.)
Sedan undrar jag hur det är med vattenbyten osv.? (Med tanke på att du skrev att inget förändrats i akvariet på 6 månader. Men det gällde väl inte vattenbyten gissar jag?)
Alla platys blir heller inte 2 år. Det beror på många faktorer. Förökar de sig mkt och ofta kan livslängden kortas. Om vattenkvaliteten är dålig likaså. Foder osv. Platys vill även helst ha lite salt i sitt vatten.
Sedan kan det förstås vara gener som spelar in också. Som regel blir våra akvariefiskar allt mer kortlivade ju mer vi odlar dem. Åtminstone var det så "förr i världen", men det kanske har vänt idag?