Dimmigt akvarium.
Hejsan!
Jag har ett litet akvarium med några molly och 2 krabbor. Jag fixade allt häromdagen bara men vattnet är redan helt dimmigt, varför?
Sanden var inte smutsig, det första dygnet var allting jättefint. Jag har igna växter denna gången, förra gången så dog mina växter och fiskar plus att vattnet var helt dimmigt så tänker inte ha växter denna gången, men nu är de ju dimmigt igen!
Dom får inte för mkt mat, har hört att man hellre ska mata för lite än för mkt. Dom får några flingor var per dag och krabborna får mygglarver/musselrester.
Vad är fel :S
Djuren verkar trivas, men stör mig på att det är dimmigt.
Hur stort är det? Kanske har du matat för mycket ändå i början innan bakteriebalansen kommit igång. Mata mindre eller inget ett tag och gör dagliga små vattenbyten. Om dimman ser lite grön ut kan det vara svävalger då kan man mörklägga några dygn så försvinner det.

när jag precis startade upp mitt akvarium så blev det dimmigt har ingen aning men sen försvann det efter 4 dagar så mata och sånt som du brukar göra och se om det dimmiga försvinner!
annars vet jag inte vad det är! ledsen men tessta det förstnämmda!
Hur ser det dimmiga ut? Du har ingen bild på det? Du borde verkligen ha växter förresten, för de är så pass viktiga för kulturen i akvariet.

Mvh Stephanie 

Vattnet i nystartade akvarium (jag tolkade det som att du startat det alldeles nyss?) kan bli dimmigt en tid. Det kan bero på allt från mikroskopiska partiklar i sanden till ojämn bakterietillväxt.
Har du tillsatt nyttiga bakterier (T.e.x. Nitravec) gör dessa vattnet dimmigt, men i så fall är det inte tänkt att du ska sätta i fiskarna förrän efter 24 timmar, då diset lättat.
Som regel brukar det försvinna efter en liten tid när biobalansen i akvariet nått jämvikt.
I ett helt nystartat akvarium ska du inte mata alls de första 3-4 dagarna. Det beror på att det måste finnas nyttiga bakterier i vattnet som tar hand om fiskarnas bajs och de hinner inte bli tillräckligt många för att kunna göra det förrän efter några dagar. (Inte ens med Nitrovec.)
Om du inte tillsatt några nyttobakterier så gör det nu. Du kan ta upp pumpen och droppa lite på filtret. Det är där de flesta bakterierna kommer att bo i fortsättningen.:)
Växter är inte nödvändiga för balansen i akvariet.
Vill man ha riktig nytta av dem måste man sköta dem lika noga som fiskarna. Växternas och fiskarnas behov skiljer sig åt mer än man kan tro. Det blir sällan en perfekt naturlig balans mellan växter och fiskar i en så liten vattenvolym som ett akvarium. Men de är ju fina, kan hjälpa till att hålla algtillväxten nere och många fiskar gillar växter, så visst finns det många anledningar att ha dem.:)

Hade precis samma problem. Mitt tips är att skaffa växter och köra med Easy-Life flytande filtermedium trippeldoser tills det försvinner. I mitt kar tog det ca tre dagar sen var det kristallklart och fint igen:)